عکس ، بارش برف در سیاره سرخ؛ گردش زمستانی ناسا در مریخ

به گزارش مجله سلو بلاگ، فصل سرد در سیاره سرخ شدیدتر از زمین است؛ تصاویر ناسا منظره ها زمستانی مریخ را نشان می دهد.

عکس ، بارش برف در سیاره سرخ؛ گردش زمستانی ناسا در مریخ

امیرحسین فوقانی- تپه ها و دهانه های شنی پوشیده از یخبندان مریخ را در زمستان زینت می دهند. اینها تصاویری از دنیای دیگری است که کاوشگر فضایی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا از سیاره همسایه ما ارسال می نماید. آنها با دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا - به اختصار HiRISE - گرفته شده اند. این قدرتمندترین دوربینی است که تا به حال از سیاره دیگری عکس می گیرد و از سال 2006 رویدادهای سیاره همسایه ما را مستند می نماید.

زمستان در مریخ چگونه می گذرد؟

مشابه زمین، تغییر فصل در مریخ نیز وجود دارد. با این حال، از آنجایی که یک سال مریخی برابر با دو سال زمینی است، زمستان در سیاره سرخ به نسبت طولانی تر است. از آنجایی که مریخ از خورشید دورتر از زمین است، سطح آن نیز به طور قابل توجهی سردتر می گردد؛ پایین ترین دما در قطب ها با مقادیر منفی 123 درجه سانتیگراد، برای زندگی انسان بسیار سرد است.

برف و یخ نیز به شکل تغییر یافته در مریخ وجود دارد. محققانی مانند Sylvain Piqueux، دانشمند مریخ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، در حال آنالیز دقیق پدیده های زمستانی این سیاره هستند.

دو نوع مختلف برف و یخبندان

یخبندان را می توان در همه جای مریخ یافت؛ از آب یا دی اکسید کربن تشکیل شده است. یخ آبی و برف یخ خشک وجود دارد. در حالی که برف یخ آب به علت هوای رقیق و دمای بسیار سرد تصعید می گردد - یعنی مستقیماً از حالت جامد به حالت گازی می رود - قبل از اینکه حتی بماند، برف یخی خشک حتی به سطح سیاره می رسد.

این برف ویژه مریخی فقط در سردترین مکان ها، قطب ها، و فقط در زیر پوشش ابر در شب می بارد. از آنجایی که دوربین های روی کاوشگرهای فضایی نمی توانند از این پوشش ابر عکس بگیرند، تا به امروز هیچ تصویری از بارش برف وجود ندارد. به لطف سنج آب و هوای مریخ، که میزان گیری های سطح مریخ را انجام می دهد، برف یخ خشک همچنان قابل تشخیص است.

تنها چند سانتی متر ضخامت پوشش برفی در مریخ امکان پذیر است.

دانه های برف مکعبی شکل

به گفته پیکو، ظاهر برف مریخ با استانداردهای ما غیرعادی است. او می گوید: از آنجایی که دی اکسید کربن تقارن چهارگانه دارد، می دانیم که دانه های برف یخ خشک مکعبی شکل خواهند بود. به محض یخ زدن، مولکول های یخ خشک به جای الگوی شش ضلعی دانه های برف زمین که برای ما شناخته شده است، در گروه های چهارتایی به هم متصل می شوند. پیکو شرح می دهد که دانه های برف مریخی نیز کوچک هستند - کوچکتر از پهنای موی انسان.

با سرانجام یافتن روزهای زمستانی و رسیدن بهار به آرامی، یخ و برف در سیاره همسایه ما ذوب نمی گردد، بلکه در جو تصعید می گردد. در طی این فرآیند، یخ شکل های عجیبی به خود می گیرد. در ناحیه قطبی جنوبی، تصعید بعلاوه باعث می گردد که گازها به طور انفجاری به سطح برسند، زیرا نور خورشید آنها را در زیر یخ شفاف گرم می نماید. هنگامی که فشار روی یخ افزایش می یابد، در نهایت گاز از زیر لایه یخ خارج می گردد. در شرایط بهینه، سپس در نزدیکی سطح متراکم می گردد و مواد تیره تری را آزاد می نماید.

منبع: نشنال جئوگرافیک

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 50608

به "عکس ، بارش برف در سیاره سرخ؛ گردش زمستانی ناسا در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، بارش برف در سیاره سرخ؛ گردش زمستانی ناسا در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید