قلعه دولت آباد یکی از برترین جاهای دیدنی دامغان است

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایسکانیوز/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، قلعه دولت آباد یکی از برترین جاهای دیدنی دامغان است.

قلعه دولت آباد یکی از برترین جاهای دیدنی دامغان است

موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگیری آن بین شرق و غرب که چون شاهراهی برای این منطقه ها بشمار می آمد، سبب رفت و آمدهای بسیاری میشد. همین امر علتی بود تا ایران مورد حمله و هجوم بسیاری قرار بگیرد. ساخت قلعه ها برای دوری از گزند مهاجمان ایده خلاقانه ای بود که معماران ایرانی به دستور حاکمان در پیش گرفتند تا شهر و مردمانشان در آسایش و رفاه زندگی را گذران نمایند.

قدمت قلعه دولت آباد دامغان به اواخر دوره صفوی اوایل دوره قاجار بازمی گردد. بعضی از بخش های قلعه دولت آباد دامغان شامل خانه های خشتی، شاه نشین، بادگیر و برج دیدبانی می گردد که قسمتهای زیادی از آن ها بر اثر مرور زمان از بین رفته اند. ورودی قلعه دولت آباد با درب چوبی بزرگ و با عظمتی که دارد چشمان شما را مجذوب ابهت خود می نماید. به درون قلعه می روید. قلعه دولت آباد از دو بخش دیوارهای بیرونی و داخلی تشکیل شده که در حال حاضر قسمت های زیادی از قلعه در اثر ناملایمات طبیعت و حوادث از بین رفته است.

قسمت داخلی شامل خانه های خشتی و شاه نشین می گردد که ویژگی مشترک همه خانه ها دو طبقه بودن آنهاست. به علت کویری بودن منطقه برای قلعه، بادگیری نیز در نظر گرفته بودند که آثار آن و برج های دیده بانی به خوبی مشهود است. به قسمت جنوبی قلعه می روید و با چشم انداز ای از خانه های خشتی روبرو می شوید که در ورای آنها کوههای البرز سر به فلک کشیده اند. در اطراف قلعه سبزی باغات پسته و مزارع کشاورزی بر زیبایی منطقه می افزاید. با توجه به ارزش تاریخی، قلعه دولت آباد دامغان در تاریخ 15 اردیبهشت 1386 با شماره ثبت 19325 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 41287

به "قلعه دولت آباد یکی از برترین جاهای دیدنی دامغان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه دولت آباد یکی از برترین جاهای دیدنی دامغان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید