قیسی وفواید آن برای سلامتی

به گزارش مجله سلو بلاگ، زردآلو یا برگه زردآلوی خشک شده را قیسی می نامند که بسیار شیرین و مطبوع می باشد که خواص فروانی برای سلامتی نیزدارد در ادامه همراه ما باشید.

قیسی وفواید آن برای سلامتی
قیسی منبع عالی از فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آن ها می گردد. این ویژگی فیبرها به آن ها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را می دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع 2 مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را تسهیل می نمایند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید می باشند. مصرف 6 تا 8 عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می گردد. نصف فنجان قیسی 19 درصد از احتیاج روزانه به فیبر را فراهم می آورد.

و اما آنچه به عنوان خواص قیسی (برگه زردآلو) باید مطرح نمود :

پتاسیمزردآلوی تازه غنی از پتاسیم است ولی قیسی محتوای بالاتری از پتاسیم نسبت به میوه تازه دارد. پتاسیم عنصر مهمی در بدن است و نقش حیاتی در متابولیسم و عملکرد بافت ها، ارگان ها و سایر سلول های بدن ایفا می نماید. پتاسیم رژیمی برای سلامتی قلب و حفظ فشار خون سالم لازم است. این عنصر برای فعالیت الکتریکی قلب، ساختمان عضلات و رشد طبیعی بدن لازم است. دریافت ناکافی پتاسیم با افزایش خطر پرفشاری خون مرتبط است. پتاسیم اثر ضد گرفتگی عضلانی دارد. نصف فنجان قیسی بیش از 21 درصد از احتیاج روزانه به پتاسیم را فراهم می نماید.

قیسی علاوه بر ویتامین های گفته شده، حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان ها است. مطالعات نشان می دهند که میوه جات رسیده نسبت به میوه جاتی که به طور کامل نرسیده اند، آنتی اکسیدان بالاتری دارند. بنابراین قبل از خشک کردن زردآلو برای تهیه قیسی، از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آهنقیسی نسبت به زردآلوی تازه منبع مهمتری از آهن محسوب می گردد. رژیم متشکل از انواع متنوعی از غذاهای غنی از آهن، به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، که طبق گزارش سازمان دنیای بهداشت شایع ترین مشکل تغذیه ای در دنیا است، یاری می نماید. ابن سینا خوردن هر روز 50 گرم برگه زردآلو یا قیسی را برای تقویت اعصاب و کم خونی مفید دانسته است. نصف فنجان قیسی، 10 درصد از احتیاج روزانه به آهن را تامین می نماید.

ویتامین Aاین ویتامین ضروری، جزء ویتامین های محلول در چربی است و به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می گردد و باعث محافظت از سلول و حذف رادیکال های آزاد از بدن می گردد. فراوری رادیکال های آزاد در بدن نتیجه قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مثل سرب و مصرف دخانیات است. به علاوه، سایر فواید ویتامین A شامل بهبودی در بینایی، تنظیم عملکرد سلولی، رشد استخوان و تقویت سیستم ایمنی و نیز پیشگیری از سرطان است.1

ویتامین CویتامینC، ویتامین ضروری با فعالیت آنتی اکسیدانی است که سلول ها را از اکسیداسیون حفظ می نماید و باعث حذف رادیکال های آزاد که عامل سرطان اند، می گردد. ویتامین C برای سلامت دندان، استخوان، پوست، بافت همبند، یاری به جذب آهن و حفاظت در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است.

ویتامین Kاین ویتامین کلسیم را در اعمالی مثل حفظ سلامتی استخوان، دندان و غضروف یاری می نماید. بعلاوه ویتامین K به ایجاد لخته خون در طول آسیب دیدگی برای پیشگیری از خونریزی یاری می نماید. یک فنجان قیسی روزانه 4 میکروگرم ویتامین K تامین می نماید، که می تواند بخشی از احتیاج روزانه به این ویتامین را فراهم آورد.

آنتی اکسیدان هاقیسی علاوه بر ویتامین های گفته شده، حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان ها است. مطالعات نشان می دهند که میوه جات رسیده نسبت به میوه جاتی که به طور کامل نرسیده اند، آنتی اکسیدان بالاتری دارند. بنابراین قبل از خشک کردن زردآلو برای تهیه قیسی، از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنید. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد که عامل سرطان و سایر بیماری ها هستند، یاری می نمایند.

کلسیماین ماده معدنی برای حفظ استخوان، دندان و غضروف احتیاج است. پوکی استخوان یک مشکل رایج در میان زنان مسن است. این بیماری با مصرف کلسیم طبق توصیه سفارش شده در روز قابل پیشگیری است. 100 گرم قیسی در حدود 44/53 میلی گرم کلسیم تامین می نماید.

بتا کاروتنقیسی سرشار از کاروتنوئیدها(پیش سازهای ویتامینA) و سایر مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب های اکسیداتیو و رادیکال های آزاد، که باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان و سایر بیماری ها می شوند؛ حفظ می نمایند. قیسی سرشار از بتا کاروتن است که نقش های حیاتی ای در بدن دارد، فواید آن شامل یاری به پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی، سرطان، فشارخون بالا، مسائل پوستی، آب مروارید، بیماری وابسته به سن تحلیل ماکولار و سردرد است. نصف فنجان قیسی، 47 درصد از احتیاج روزانه به بتا کاروتن را فراهم می آورد.2

مناسب افراد دیابتیالبته توجه داشته باشید که افراد دیابتی بهتر است از قیسی خشک شده به روش سنتی استفاده نمایند زیرا در خشک کردن روش های صنعتی فراوری نمایندگان مقداری قند و گوگرد به آن می افزایند که ممکن است برای افراد دیابتی گزینه مناسبی نباشد.

تنگی نفسطبق تحقیقاتی که انجام شده است معین شده ترکیبات مفید در برگه زردآلو می تواند در کاهش بیماری های ریوی مثل آسم و تنگی نفس مفید باشد.

یاری به دستگاه گوارشاین خاصیت از قیسی را غالبا همه شنیده ایم که مصرف آن می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش یاری کند. فیبر موجود در آن به بهبود فرایند گوارش در بدن یاری می نماید باعث درمان یبوست می گردد.

سلامت قلبآنتی اکسیدان های موجود در قیسی در کاهش کلسترول بد در بدن یاری می نماید و این فرایند منجر به سلامت قلب می گردد.

درمان کم خونیهمانطور که میدانید کم خونی به علت کمبود آهن در بدن ایجاد می گردد. زردآلو سرشار از آهن است هم چنین این میوه پرخاصیت، علاوه بر آهن، حاوی مس نیز می باشد،مس به جذب آهن در بدن یاری می نماید. بنابراین، مصرف مرتب برگه زردآلو می تواند به فراوری هموگلوبین در افراد یاری کند.

یاری به کاهش وزنفیبر غذایی موجود در برگه زردآلو سرشار علاوه بر یاری به دستگاه گوارش باعث می گردد بعد از مصرف غذا احساس سیری کنید و اشتها را کاهش می دهد.

سلامت بیناییویتامین A، ویتامین C، و ویتامین E موجود در زردآلو می تواند از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور آبی و اشعه فرابنفش محافظت نمایند.

تقویت استخوان هاکلسیم موجود در برگه زردآلو به تقویت استخوان ها یاری می نماید و هم چنین در پیشگیری از بیماری ها و مسائل استخوانی نیز تاثیر گذار است.

حفظ سلامتی زنان باردارزنان باردار با قرار دادن مصرف برگه زردآلو در سبد رژیم غذایی خود می توانند از کم خونی در این دوره جلوگیری نمایند.

یاری به لخته شدن خونمصرف زردآلو به علت داشتن ویتامین K در انعقاد خون در زمان جراحی ها یاری می نماید و از خونریزی زیاد جلوگیری می نماید. به همین منظور مصرف یک فنجان برگه زردآلو می تواند به جذب این ویتامین در بدن شما یاری کند.3

هشدار در خصوص مصرف قیسیبرای تهیه قیسی از میوه زردآلو به منظور حفظ رنگ نارنجی، به آن دی اکسید سولفور اضافه می نمایند. در صورت اضافه نکردن این ماده رنگ قیسی قهوه ای می گردد. اکسید سولفور در زردآلو به سولفیت تبدیل گشته که می تواند باعث واکنش آلرژیک یا حملات آسمی گردد.

بعلاوه باید توجه داشت که به علت بالا بودن مقدار فیبر در قیسی مصرف بیش از میزان آن می تواند باعث اسهال و ایجاد نفخ گردد. بنابراین بچه ها و سالمندان نباید در مصرف آن زیاده روی نمایند.2

پی نوشت:

1.www.saednews.com

2.www.article.tebyan.net

3.www.ariyanahal.ir

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38269

به "قیسی وفواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیسی وفواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید