منتفی شدن ایجاد موزه پول و اسکناس در خراسان شمالی

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایرنا/ مدیر امور شعب بانک ملی در خراسان شمالی از منتفی شدن ایجاد موزه پول و اسکناس در خراسان شمالی اطلاع داد.

منتفی شدن ایجاد موزه پول و اسکناس در خراسان شمالی

قضیه چیست؟

علی اصغر هدایتی گفت: ایجاد موزه سکه و پول در محل بنای تاریخی بانک ملی در بجنورد از چند سال پیش پیگیری می شد اما این موضوع در شرایط کنونی منتفی شده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که بانک ملی در تهران موزه پول و سکه دارد و آثاری از تمام استانها در آن نگهداری می گردد، با توجه به فعالیت بخشی از دوایر بانک ملی در این بنا، ایجاد موزه دیگری در خراسان شمالی ضروری به نظر نیامد.

وی با بیان اینکه ایجاد موزه شرایط و الزاماتی دارد که باید مهیا گردد، گفت: با وجود اینکه مکاتباتی نیز با تهران انجام شد، اما در حال حاضر ساختمان بانک ملی به موزه تبدیل نمی گردد.

قدمت خانه بانک ملی در بجنورد به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی اول می رسد که محل سکونت یکی از وکلای سابق بجنورد در مجلس بوده و پس از انقلاب اسلامی در اختیار بانک ملی نهاده شده است.

این بنای تاریخی با تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی ساخته شده است. پنجره ها و بعضی ورودی های بنا با قوس کمانی پوشش یافته و بر بالای آنها قابهای کاشیکاری شده ای نصب شده و پلان بنا، سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی، سرستون های کورنتی و بسیاری ویژگی های دیگر این بنا از معماری اروپایی در سده های 19-18 میلادی اقتباس شده است.

این ساختمان در قسمت داخلی دارای پیش بخاری بوده و آینه کاری، گچبری گل و گیاه و نیز منبت کاری بر روی درها و پنجره ها از دیگر تزیینات آن است. در ستون موتیف های تلفیقی تجریدی کار شده و در قسمت بالای ستون ها از آجرهای تراش خورده زیبا در 2 ردیف استفاده شد. از دیگر زیبایی های این اثر تزیین شدن آن با یک قاب از کاشی های هفت رنگ است.

پس از تقسیم استان خراسان همزمان با تأسیس اداره امور شعب بانک ملی خراسان شمالی در سال 1383، عمارت خانه بانک ملی به عنوان بخشی از ساختمان اداری این بانک مورد بهره برداری نهاده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24979

به "منتفی شدن ایجاد موزه پول و اسکناس در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتفی شدن ایجاد موزه پول و اسکناس در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید