نشست سه سرزمین، یک زبان برگزار می گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، این هفته 3 نشست ادبی و هنری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد که یکی از آن ها، از مجموعه درس گفتارهایی درباره خواجوی کرمانی و دو نشست دیگر در حوزه بین الملل جا دارند.

نشست سه سرزمین، یک زبان برگزار می گردد

مقایسه شگردهای هنری ایهام در شعر خواجو و خواجه

خواجوی کرمانی در بسیاری از عرصه های آفرینش هنری و پرداخت هنرمندانه صورت و محتوا، پیشگام و استاد حافظ به شمار می آید و حق سترگ و انکارناپذیری بر گردن خواجه رندان دارد. به ویژه در ایهام، حافظ از سرچشمه غزلیات خواجو سیراب شده اما همیشه در بازنگری و بازنگاری صورت و محتوا، ازخواجو، گوی سبقت را ربوده و کلام را به قله کمال برکشیده است. راز کمال ایهام های حافظ، گسترده شدن شمول معنایی و به ویژه استادی حافظ در بسط و گسترش ایهام گونه گون خوانی و همچنین توجه ویژه وی به موسیقی و تناسب واژگان است.

دوازدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره خواجوی کرمانی روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ساعت 16:30 به مقایسه شگردهای هنری ایهام در شعر خواجو و خواجه اختصاص دارد که با سخنرانی بهادر باقری دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی برگزار می گردد. در این جلسه ضمن توجه به فضل تقدم خواجو، از نوآوری های حافظ در این زمینه سخن گفته می گردد.

رونمایی از ترجمه ایتالیایی دو نمایشنامه ایرانی

در دهه گذشته، گفت وگوهای ادبی و هنری ایران و ایتالیا افزایش چشمگیری داشته و برنامه های متعددی در حوزه ادبیات و تئاتر در دو کشور اجرا شده است. به تازگی ترجمه ایتالیایی دو نمایش نامه قلعه انسانات و شب دشنه های بلند به قلم علی شمس و ترجمه پریسا نظری و با مقدمه ای از ابراهیم گلستان به همت انتشارات Fuorilinea در ایتالیا منتشر شده است.

نشست رونمایی این کتاب روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ساعت 15 با حضور آرش عباسی (نویسنده نمایش نامه نویسنده مرده است)، پریسا نظری (مترجم) و علی شمس در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.

در امسال ایتالیا مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است و مرکز فرهنگی شهر کتاب، برنامه های مختلفی را در زمان برگزاری نمایشگاه و در طول سال 1396 در تهران و شهرهای مختلف ایتالیا برگزار می نماید.

هفتمین نشست سه سرزمین، یک زبان

به مناسبت برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برنامه ادبیات امروز آلمانی زبان با عنوان سه سرزمین، یک زبان با حضور ماریانه یونگمایر از اتریش، زابرینا یانش از آلمان و دکتر رتو سورگ از سوئیس روز پنج شنبه چهاردهم اردیبهشت ساعت 16 در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.

ماریانه یونگمایر، نویسنده، مترجم و ویراستار اتریشی است. متن های کوتاهی از وی در جنگ های مختلف چاپ و نیز کتاب رنگ چوب پاییزی وی منتشر شده است. رمان مشهور او تورتن پروتوکول (قرارداد کیک میوه) است که در سال 2015 در وین منتشر شد.

زابرینا یانش، نویسنده لهستانی ـ آلمانی در دانشگاه هیلدسهایم آلمان، رشته نوشتن خلاقه و روزنامه نگاری فرهنگی خوانده است و در دانشگاه کراکوی لهستان، زبان و ادبیات لهستانی. او به علت تبار لهستانی ـ آلمانی اش، بعد از کسب اولین جایزه ادبی خود، بورسیه ای برای نگارش اثری شهرنگارانه گرفت و سپس داستانی از شهر دانتسیگ نوشت که شهری است مرزی بین آلمان و لهستان و تاریخ جنگ جهانی به آن گره خورده است. رمان کاتسنبرگه بیرونی ترین مرز، تانگو برای یک سگ و آمبارا از دیگر آثار او است.

این نشست ها از سال 1390 در اردیبهشت برگزار و درباره تحولات ادبی معاصر کشورهای آلمانی زبان بحث و گفت وگو می گردد و نویسندگان میهمان، بخش های از داستان های خود را می خوانند.

هفتمین برنامه سه سرزمین، یک زبان روز پنجشنبه 14 اردیبهشت در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می گردد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10859

به "نشست سه سرزمین، یک زبان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست سه سرزمین، یک زبان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید