همنشینی با خزندگان در پارک کروکودیل قشم

به گزارش مجله سلو بلاگ، هرچند با شنیدن کلمه پارک اغلب افراد یاد باغ و بوستان میفتند، اما این کلمه فقط برای باغ و بوستآن ها استفاده نمی گردد. پارک گل و گیاه، پارک آبی و… برخی از جالب ترین پارک هایی هستند که می توانید در سفر به هر شهری از آن ها تماشا کنید. اما یکی از هیجان انگیزترین پارک های ایران در قشم پارک کروکودیل است. بله درست است، اشتباه نخوانده اید. پارکی که در آن می توانید به تماشا کروکودیل ها بروید و با زندگی آن ها آشنا شید.

همنشینی با خزندگان در پارک کروکودیل قشم

اگر کنجکاو شدید بدانید داستان از چه قرار است و این پارک چه حرفی برای گفتن دارد، با این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

پارک کروکودیل کجاست؟

پارک کروکودیل در جزیره قشم در کیلومتر هفت بزرگراه قشم درگهان قرا دارد.

برترین زمان بازدید از پارک چه وقت است؟

برای رفتن به قشم بهتر است ماه های خنک تر سال را انتخاب کنید. برترین زمان برای رفتن به قشم از اواخر پاییز تا اوائل بهار است.

چه حیواناتی در این پارک نگهداری می شوند؟

اول از همه پارک کروکودیل نوپک قشم خانه کروکودیل هاست. اما علاوه بر آن، انواع پرندگان، تشی (نوعی جوجه تیغی)، میمون، و بز تالی در این پارک زندگی می نمایند.

پارک کروکودیل

بازدید از پارک کروکودیل قشم و آشنایی با زندگی این خزندگان، تجربه ای است که به این زودی ها فراموش نخواهید کرد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، زندگی چیست؟ زندگی همین لحظه هاست که برای خودمان می سازیم. پس اگر به قشم رفتید، یکی از جاهای تماشای قشم که به هیچ عنوان نباید از دست بدهید، همین پارک کروکودیل نوپک قشم است.

در این پارک این شانس را خواهید داشت که با عجیب ترین و نایاب ترین گونه های جانوری جنوب کشور آشنا شوید، آن ها را لمس کنید، یا با کروکودیل ها عکس یادگاری بگیرید. البته این تنها دلیلی نیست که باید از این پارک بازدید کنید. پارک کروکودیل قشم مکانی است که در آن گونه های جانوری رشد و پرورش داده می شوند و شما می توانید از نزدیک شاهد این فعالیت ها باشید.

تاسیس پارک کروکودیل قشم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید موسس پارک کروکودیل قشم خانم مژگان روستایی است که فعالیت جدی روی این پارک را از سال 1389 آغاز کرد. یک سال بعد پارک افتتاح شد. در آن هنگام خانم روستایی و همسرشان پیروز شدند 8 کروکودیل را از آسیای میانه وارد ایران نمایند.

حالا بعد از گذشت این سال ها تعداد کروکودیل ها به بیش از صد عدد رسیده است. همه آن ها در شرایط مناسبی در این پارک رشد نموده و زندگی می نمایند. البته چند سالی هست که پارک نوپک قشم اقدام به صادرات کروکودیل هم می نماید و همین منبع درآمدی برای پارک محسوب می گردد و بودجه رشد و توسعه آن را فراهم آورده است.

گونه های جانوری پارک

خوب معلوم است که اولین گونه جانوری که در این پارک انتظار تماشا آن را دارید، کروکودیل ها هستند. کروکودیل هایی با قد و وزن های متفاوت که در آفتاب کنار آب دراز کشیده اند و بدن خونسرد خود را گرم می نمایند.

کروکودیل ها معمولا 70 تا 80 سال عمر می نمایند. کروکودیل های پارک نوپک قشم از 1 تا 27 سال سن دارند. کروکودیل های کوچک وقتی از تخم در می آیند، چند ماهی در انکوباتور در دمای کنترل شده می مانند تا به مقدار ای برسند که بتوانند در فضای بیرون زنده بمانند و دوام بیاورند.

اما کروکودیل ها تنها گونه های جانوری پارک کروکودیل نیستند. در ادامه با بقیه گونه های جانوری پارک کروکودیل قشم آشنا می شویم:

شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری

شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری یا گردن آبی برترین گونه شترمرغ برای پرورش است. این پرنده ها هم مانند کروکودیل ها از نسل دایناسورها می آیند. گونه نر این شترمرغ پرهای سیاه دارد، در حالی که پرهای گونه ماده قهوه ای است. شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری در سال دوم زندگی اش برترین سن برای برداشت گوشت و پر را دارد. البته این شترمرغ ها سالی یک بار تخم گذاری می نماید.

بز تالی

بزتالی ساکن شهرهای جنوبی ایران مانند قشم، میناب، هرمزگان، و بندرلنگه است. از مشخصه های اصلی بز تالی می توان به دست و پای ظریف و بی شاخ بودن اشاره نمود. این بزها موهای قهوه ای دارند و وزن آن ها به 30 کیلوگرم هم می رسد.

کبک

کبک ها در تمام شهرهای کشور به عنوان پرنده هایی خوشمزه و خوشرنگ شناخته می شوند. این پرنده ها به صورت وحشی شکارهای خوبی هستند اگر هم اهلی شده باشند، پرنده های تزئینی هستند که زیبایی آن ها به هر باغی صفا می بخشد. یکی از جالب ترین نکات در خصوص کبک ها این است که آن ها به صوت تک همسری زندگی می نمایند.

طاووس

طاووس ها را به عنوان ملکه پرندگان می شناسند. این جانوران در 4 سالگی به بلوغ می رسند و دم آن ها در زیباترین و پرشکوه ترین حالت خود قرار گرفته است. البته دم زیبا و بزرگ طاووس فقط به گونه نر این پرنده تعلق دارند و نوع ماده آن پرهای خاکستری معمولی دارند. البته بد نیست بدانید طاووس های پارک کروکودیل قشم از هند می آیند.

میمون

میمون های آفریقایی زیبا و کوچک از در و دیوار قفس و درختان بالا می فرایند و این طرف و آن طرف جست وخیز می نمایند. این شاید جالب ترین بخش پارک باشد؛ چون که آن ها همواره گرسنه اند و همواره از بازتماشامایندگان غذا طلب می نمایند. البته میمون ها انواع و مقدار های مختلفی دارند و احتمالا از تماشا آن ها سیر نخواهید شد.

جوجه تیغی (تشی)

جوجه تیغی و تشی در واقع یکی نیستند. بزرگ ترین تفاوت این دو گونه جانوری در مقدار آن هاست. تشی هایی که در پارک کروکودیل قشم زندگی می نمایند تا حدود 30 کیلوگرم وزن می گیرند؛ در حالی که جوجه تیغی حداکثر به یک کیلو می رسد. تشی از گونه جوندگان است و توانایی این را دارند که مزرعه کشاورزان را نابود نمایند.

تیغ های تشی در بعضی موارد سیاه و سفید است و جانور هنگام احساس خطر آن ها را سیخ نموده و مقدار خود را بزرگ تر نشان می دهد. این سیستم دفاعی جالب به جانور یاری می نماید از شر جانوران بزرگ تر و خطرناک تر در امان بماند.

ایگوانا

می دانستید ایگوانا چیست؟ این جانور آنقدر زیبا و رنگی است که معمولا از عکس و ویدئو های او برای نشان دادن کیفیت انواع تلویزیون و نمایشگر استفاده می نمایند. ایگوانا از گونه مارکولک ها به شمار می رود و در منطقه ها گرراستا آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی می نماید.

ایگواناها خطر زیادی ندارند و معمولا از حشرات کوچک تغذیه می نمایند. این جانوران آنقدر آرام و مطیع هستند که حتی در بعضی موارد به عنوان حیوان خانگی انتخاب می شوند. فکر می کنید دوست داشته باشید یک ایگوانا را به عنوان حیوان خانگی به خانه ببرید؟

انواع دیگر پرندگان

پارک کروکودیل قشم انواع دیگری از پرندگان دارد که از جمله آن ها می توان به مرغ مینا اشاره نمود. اغلب ما مرغ مینا را به تقلید صدا می شناسیم، پرندگانی که می توانند صدای انسان را به خوبی تقلید نمایند و هر صدایی که بشنوند را با کمی تمرین یاد بگیرند. پارک نوپک عقال و طوطی هم دارد. به علاوه در این پارک می توانید کرکس، سار، و مرغ شاخ دار هم ببینید.

بزرگترین کروکودیل ایران در قشم

خان بابا را می شناسید؟ او بزرگ ترین کروکودیل ایران است و 27 سال سن دارد. وقتی به قشم رفتید می توانید خان بابا را هم از نزدیک ببینید که به همراه دو همسر خود در آفتاب دراز کشیده اند و استراحت می نمایند. این کروکودیل غول آسا 4 متر طول دارد.

شما شانس عکس گرفتن با او را در پارک کروکودیل قشم پیدا خواهید کرد. البته باید بدانید خان بابا هنوز جوان است و تا 70 تا 80 سالگی عمر می نماید و اگر به همین ترتیب پیش بروید، احتمالا 350 کیلو وزن خواهد داشت.

نگهداری و پرورش کروکودیل

کروکودیل موجودی تخم گذار است. سه ماه طول می کشد که تخم ها بشنمایند و بچه کروکودیل ها به جهان بیایند. بعد از به جهان آمدن دمای محیط، کیفیت آب و غذای کروکودیل ها باید تا یک سال کاملا کنترل شوند. بعد از یک سال کروکودیل ها به بلوغ می رسند. کروکودیل های بالغ معمولا برای فروش قابل عرضه هستند. آن ها حتی به کشورهای دیگر هم صادر می شوند.

قوانین پارک هنگام بازدید

هنگام بازدید از این پارک باید به قوانین مختلفی احترام گذاشته و آن ها را رعایت کنید.

1- آرام باشید

پارک کروکودیل محل زندگی انواع جانوران است و آرامش آن ها باید در تمام دوران حفظ گردد. برای همین هم یکی از اولین قوانین پارک کروکودیل قشم این است که نباید هنگام بازدید از آن زیادی سر و صدا راه بیندازید. جانورانی مانند تشی ها و کروکودیل ها وقتی احساس خطر می نمایند، حسابی برآشفته می شوند و این اصلا برایشان خوب نیست.

2- به جانوران غذا ندهید

رژیم غذایی جانورانی که در پارک کروکودیل نگه داری می شوند، به شدت تحت کنترل است. معمولا غذاهایی که بازدید نمایندگان در دست دارند هم هیچ جایی در این رژیم غذایی خاص ندارند. وقتی به میمون ها و پرندگان تخمه، پفک یا چیپس می دهید، زحمت چند ماهه کارشناسان و پزشکان مجموعه را هدر خواهید داد.

اگر واقعا دوست دارید با حیوانات ارتباط برقرار کنید و به آن ها غذا دهید هم نگران نباشید. بخش هایی از مجموعه برای همین کار طراحی شده اند. غذای مورد علاقه جانوران در این بخش ها آماده شده و کارکنان مجموعه شما را هدایت می نمایند که چطور به جانوران غذا دهید.

3- سیگار نکشید

استعمال دخانیات در بخش های مختلف مجموعه می تواند برای جانوران خطرناک باشد. تعدادی از جانوران در مکان های سرپوشیده زندگی می نمایند، اگر نزدیکی آن ها سیگار بکشید، ممکن است به انواع بیماری ها مبتلا شوند. این جانوران به هوای پاک پارک عادت دارند، پس نباید هوای آن ها را با سیگار کشیدن آلوده کنید.

4- حواستان به حیوانات باشد

اگر هنگام بازدید از پارک کروکودیل قشم متوجه شدید یکی از جانوران رفتار طبیعی ندارد و بیمار به نظر می رسد، حتما به مسئولین پارک اطلاع دهید. البته کارشناسان و پزشکان پارک همواره مراقب جانوران هستند، اما خوب بد نیست که بازتماشامایندگان هم در این مورد احساس مسئولیت نمایند و حواسشان به حیوانات پارک باشند.

برترین زمان برای بازدید از پارک

قشم آب و هوایی به شدت گرم و شرجی دارد. برای همین هم رفتن به این جزیره در شش ماه اول سال ممکن است شما را ناراحت و حتی بیمار کند. اگر به آب وهوای گرم و مرطوب عادت ندارید، بهتر است ماه های زمستانی را برای بازدید از جاهای تماشای قشم انتخاب کنید. در این ماه ها هم در قشم به پالتو و شال و کلاه نیازی ندارید و بهتر است لباس های سبک و تابستانی با خود همراه داشته باشید.

امکانات رفاهی پارک

در این پارک امکانات رفاهی چشمگیری برای بازتماشامایندگان وجود ندارد. اگر منتظر فروشگاه، کافه، رستوران، بوفه، جای مناسبی برای نشستن و استراحت و… هستید، احتمالا در این پارک به در بسته خواهید خورد.

پارک کروکودیل قشم صرفا محیطی برای نگهداری از از خزندگان و چند گونه جانوری دیگر است. بنابراین بهتر است پس از انتها بازدید خود برای شکم گردی، سری به کافه، رستوران و جاذبه های دیگر حوالی آن بزنید.

پارک کروکودیل کجاست؟

آدرس پارک کروکودیل قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، هفت کیلومتری بزرگراه قشم ـ درگهان (بزرگراه خلیج فارس)، پارک کروکودیل قشم

شماره تلفن پارک کروکودیل قشم: 07691026017

پارک کروکودیل قشم روی گوگل مپ

راستا دسترسی به پارک کروکودیل کدام است؟

برای رسیدن به پارک کروکودیل قشم ابتدا باید وارد جزیره قشم شوید. ورود به جزیره از روش هوایی و دریایی امکان پذیر است. اگر با هواپیما وارد جزیره می شوید، ابتدا خود را با تاکسی به داخل جزیره بروید. در صورت سفر دریایی هم به بندر لافت جزیره قشم می رسید.

بعد از اینکه وارد جزیره شدید بزرگراه قشم-درگهان را پیدا کنید. هفت کیلومتر در این بزرگ راه پیش بروید تا به پارک کروکودیل قشم برسید. پارک در روزهای هفته از 8 صبح تا 8 شب باز است، ولی روزهای تعطیل این زمان به 10 شب می رسد. برای ورود به پارک باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

این هزینه در پاییز 1400 برای بزرگسالان 15 هزار تومان و برای بچه ها 10 هزار تومان مشخص شده است.

کلام آخر

بازدید از پارک کروکودیل قشم کمی شبیه رفتن به باغ وحش است. اما چند تفاوت اصلی هم دارد. اول اینکه، علاوه بر بازدید از حیوانات می توانید با فعالیت های کارشناسان مجموعه برای پرورش و نگه داری از حیوانات آشنا شوید. حتی اگر علاقه مند باشید، می توانید در کلاس های پرورش کروکودیل هم شرکت کنید.

علاوه بر همه این ها، این پارک تجربه ای برای شما خواهد بود که کمیاب ترین و جالب ترین حیوانات ایران را ببینید، به روشی درست و اصولی به آن ها غذا بدهید، و با آن ها عکس بگیرید. به هر حال شما و خانواده تان از این بازدید لذت زیادی خواهید برد. برای همین به محض اینکه هوا به سمت خنک شدن رفت، چمدان ها را ببندید و سفر خود را به جنوب آغاز کنید. سفر به خیر.

منبع: علی بابا
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 44552

به "همنشینی با خزندگان در پارک کروکودیل قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همنشینی با خزندگان در پارک کروکودیل قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید