چرا تعداد افراد وگان در جهان در حال افزایش است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایده حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی به سرعت در حال افزایش است. این ایده چه از جنبه حفظ سلامتی عمومی، چه برای حفظ محیط زیست و چه با هدف حمایت از حیوانات هر روز هواداران بیشتری پیدا می نماید. در جهان حدود 360 هزار نفر خود را وگانیسم می دانند. افراد با رژیم وگان متعهد می شوند از محصولاتی استفاده نمایند که ردی از آزار حیوانات در آن نباشد؛ حال چه به صورت مستقیم در فراورده های حیوانی و چه غیرمستقیم با ابزارها و لوازمی که از حیوانات تهیه می گردد.

چرا تعداد افراد وگان در جهان در حال افزایش است؟

در ایران همگام با فرایند رو به رشد سبک زندگی وگان در جهان، محصولات گیاهی در فروشگاه ها در حال توسعه تنوع محصولات خود هستند. اما چرا تعداد افراد وگان در جهان در حال افزایش است؟ در این مطلب با نگاهی دقیق تر به دلایل اصلی انتخاب سبک زندگی وگان پرداخته شده است. در ادامه همراه ما باشید.

  • وگانیسم چیست و افراد وگان چه کسانی هستند؟
  • تفاوت وگانیسم و وجیترینیسم
  • رشد وگانیسم و افزایش تعداد افراد وگان در جهان
    • دلایل افزایش رشد وگانیسم و افراد وگان
  • بیشترین هواداران رژیم وگان در جهان
    • کشورهای با بیشترین تعداد افراد وگان

وگانیسم چیست و افراد وگان چه کسانی هستند؟

گیاهخواری بیشتر از آن که یک ایدئولوژی باشد، یک رژیم غذایی است. گیاهخواران افرادی هستند که گوشت قرمز، مرغ و ماهی نمی خورند، اما اغلب از لبنیات، تخم مرغ و عسل استفاده می نمایند. در مقابل، وگان نوعی سبک فکری است. در رژیم غذایی روزانه وگان ها نه تنها از گوشت، مرغ و ماهی خبری نیست بلکه تخم مرغ، شیر لبنی و محصولات لبنی به طور کلی و حتی عسل که از زنبور گرفه می گردد هم جایگاهی ندارد.

این سبک فکری کوشش دارد تا از محصولات و فراورده هایی در زندگی روزمره خود استفاده کند که هیچ اثری از قساوت و آزمایش بر روی حیوانات در آن ها وجود نداشته باشد. به اسم مثال، در رژیم روزانه افراد وگان از جایگزین های تخم مرغ به جای خود تخم مرغ استفاده می گردد، چرا که این محصول را نتیجه به اسارت گرفتن مرغ و خروس می دانند. پرندگانی که می توانستند آزادانه و بدون زورگویی انسان در طبیعت زندگی نمایند.

وگان ها حتی برای انتخاب شکلات هم وسواس به خرج می دهند. آن ها از برندهایی استفاده می نمایند که بر روی بسته بندی آن برچسب وگان به معنی فاقد مواد اولیه حیوانی ذکر شده باشد. اغلب این افراد ترجیح می دهند تا حد امکان خودشان در خانه محصولات گیاهی را فراوری نمایند. به طور مثال از انواع شیر گیاهی خانگی به اسم جایگزین شیرلبنی استفاده می نمایند. در مراحل فراوری شیر گیاهی به هیچ حیوانی آسیب نمی رسد. ضمن این که با یاری شیر گیاهی انواع دسرهای گیاهی، حتی ساده ترین شیرینی ها مثل شکلات وگان خانگی قابل تهیه است.

تفاوت وگانیسم و وجیترینیسم

تفاوت گیاهخواران و وگان ها نه تنها در رژیم غذایی بلکه در انتخاب سبک زندگی و بالاتر از آن، سبک فکری است. وگانیسم یا گیاهخواری نشانه محدودیت نیست، آن هم درست در زمانی که تنوع محصولات گیاهی در حال افزایش در فروشگاه ها است. ایدئولوژی وگانیسم تنها به یک رژیم غذایی ساده بسنده نمی نماید. فرد پایبند به اصول فکری وگان، پا را از اصول غذایی روزانه فراتر می گذارد.

یک وگان خود را از مصرف هر نوع محصولی که برای تهیه اش به طور مستقیم یا غیرمستقیم از حیوانات سوءاستفاده شده باشد، پرهیز می نماید. بعضی از مهم ترین محصولاتی که این افراد هرگز استفاده نمی نمایند، موارد زیر را شامل می گردد:

  • اجناس چرمی
  • پشم
  • ابریشم
  • موم
  • شمع، صابون و سایر محصولات، تهیه شده از چربی حیوانات
  • محصولات لاتکس حاوی کازئین که از پروتئین شیر تهیه می گردد.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی که بر روی حیوانات آزمایش می شوند.

رشد وگانیسم و افزایش افراد وگان در جهان

رشد جامعه وگان در جهان غیر قابل انکار است. روزانه تعداد بیشتری از افراد تصمیم می گیرند تا روح زندگی خود را به طبیعت نزدیک تر نمایند. آمارهای منتشر شده از این موضوع خبر می دهد که رشد تعداد روی آورندگان به رژیم وگان در کشورهای آمریکا, کانادا، انگلستان و استرالیا از سایر کشورها بیشتر است.

به طور کلی، اغلب افراد در جامعه عاشق خوردن گوشت و محصولات حیوانی هستند. تغییر رژیم غذایی به نوعی تغییر عادت روزانه است و تغییر عادت همیشه کار سختی بوده است. برای وگان شدن نه تنها آمادگی ذهنی ضروری است، بلکه احتیاج است تا از میزان دسترسی به مواد غذایی موجود در بازار هم اطمینان پیدا کرد.

خوشبختانه این روزها شیر گیاهی به راحتی در فروشگاه ها قابل دسترسی است. حتی اخیرا انواع شیر گیاهی ایرانی شامل شیر فندق گیاهی، شیر بادام گیاهی و شیر جو دوسر با قیمتی مقرون به صرفه تر و با کیفیت خوب در حال عرضه به فروشگاه ها و مغازه ها است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عوامل فرهنگی و مالی می تواند میزان دسترسی افراد به محصولات گیاهی و در نتیجه امکان حق انتخاب آزادانه را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد.

طبق گزارشات سازمان جهانی غذا و دارو نوع فرهنگ کشور هند باعث شده است که میزان مصرف گوشت به شدت کاهش پیدا کند.

از 1.2 میلیارد نفر جمعیت کشور هند، پنج میلیون نفر وگان هستند.

دلایل افزایش رشد وگانیسم و افراد وگان

وگان بودن مزیت های بسیاری دارد. نخست این که وگان شدن یک راه برای یاری به حیوانات است. مزیت دوم وگان شدن یاری به حفظ محیط زیست است. مزیت دیگر رژیم غذایی وگان، تاثیر مثبتی است که این رژیم بر سلامت عمومی بدن دارد. در ادامه این مزایا با نگاهی دقیق تر مورد آنالیز قرار می گیرد.

وگانیسم برای حیوانات

بدون اغراق، این حیوانات هستند که بیشترین هزینه را برای شیوه زندگی فعلی انسان ها پرداخت می نمایند. سالانه بیش از 150 میلیارد حیوان برای تامین غذای انسان ها کشته می شوند. البته این آمار بدون شمارش حیوانات کشته شده در آزمایشگاه ها یا حیواناتی است که در سیرک، پارک های آبی، باغ وحش ها و مسابقات از آن ها استفاده می گردد.

این اعداد و ارقم بسیار دلخراش هستند. گیاهخواری و وگانیسم در کوشش هستند تا با توسعه جامعه خود، بتوانند این موضوع را تا حد زیادی تغییر دهند. افراد وگان بر این عقیده هستند که با وعده غذایی گیاهی، نخریدن لباس چرم و نرفتن به سیرک و پارک های آبی، جان بسیاری از حیوانات را نجات خواهند داد.

وگانیسم برای محیط زیست

آیا گیاهخواری و وگانیسم جان محیط زیست را نجات می دهد؟ پاسخ مثبت است. پرورش حیوانات برای تامین غذا عظیم ترین عامل نابودی محیط زیست به دست انسان بوده است. فراوری گازهای گلخانه ای، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه ها، آلوده شدن آب و جنگل زدایی قسمت های کوچکی از تخریب محیط زیست به وسیله انسان در راستای پرورش حیوانات بوده است.

از طرفی میزان آب مصرفی برای فراوری غذای حیوانات در دامداری ها به واسطعه هدروری بیش از میزان آن در چراگاه ها و آغل ها خود از جمله آسیب های زیست محیطی است. در مقایسه با آن، برای فراوری محصولات گیاهی آب کم تری مصرف می گردد. به اسم مثال، برای فراوری یک کیلوگرم گندم 962 لیتر آب ضروری است. در حالی که برای فراوری همین میزان گوشت 8763 کیلوگرم آب مصرف می گردد.

رژیم غذایی مبتنی بر حیوانات یکی از عوامل اصلی در آلودگی هوا و انقراض بسیاری از گونه ها بوده است.

وگانیسم برای سلامت

وقتی از سلامتی رژیم غذایی گیاهی صحبت می گردد، الزاما به معنی غلط بودن یا مضر بودن رژیم غذایی بر پایه حیوانات نیست. اما در عین حال، هیچ گاه نمی توان منکر فواید بسیار زیاد رژیم وگان هم شد. برنامه غذایی وگان می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، انواع سرطان و دیابت یاری کند.

از طرفی پزشکان به افرادی که مشکلاتی به خاطر اضافه وزنشان دارند، توصیه می نمایند از انواع رژیم های سالم از جمله رژیم گیاهی استفاده نمایند. افراد وگان تنها خوراکی های حیوانی را ار رژیم خود حذف نمی نمایند، بهتر است گفته گردد آن ها بسیاری از خوراکی های مضرر را از رژیم روزانه خود حذف می نمایند.

تنها در کشور برزیل بیش از دو میلیون هکتار از زمین ها برای کشاورزی و فراوری دانه های سویا تغییر کاربری داده اند تا از این راه بتوانند غذای دام را تامین نمایند.

بیشترین هواداران رژیم وگان در جهان

بر اساس آخرین تخمین سازمان ملل متحد، جمعیت جهان در سال 2021 حدود 7.9 میلیارد نفر تخمین زده شده است. این در حالی است که طبق همین گزارش، جمعیت کل گیاهخواران در جهان حدود 79 میلیون نفر است. در ادامه، به معرفی کشورهایی با بیشترین تعداد افراد وگان پرداخته می گردد.

کشورهای با بیشترین تعداد افراد وگان

نام کشورتوضیحات
آمریکاگیاهخواران در دو سال گذشته در این کشور 0.4 درصد افزایش داشته اند. تا امروز حدود 3.5 درصد از جمعیت کل آن کشور گیاهخوار هستند. بر اساس مطالعه ای که در مجله گیاهخواری آمریکا به نام وجیترین تایمز (Vegetarian Times) منتشر شده است، درصد گیاهخواران در ایالات متحده به سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر، حدود 9.7 میلیون نفر در ایالات متحده از رژیم غذایی گیاهی استفاده می نمایند. اما فقط 1 میلیون نفر از این تعداد (حدود 0.5 درصد) وگان واقعی هستند.
اتریشدر سال 2013 طبق گزارشی از یک پلتفرم خبری در اتریش تخمین زده شد که 0.5 درصد از جمعیت این کشور از افراد گیاهخوار و وگان تشکیل شده باشد.
کانادادر سال 2018 طبق یک نظرسنجی، تخمین زده شد که حدود دو درصد از عظیمسالان کانادایی گیاهخوار و وگان بوده باشند.
آلماندر سال 2016 طبق مطالعه ای که به وسیله انجمن تغذیه آلمان انجام شد، تخمین زده شد که تقریبا یک درصد از جمعیت آلمان (کمی بیش از 810 هزار نفر) گیاهخوار و وگان باشند.
ایتالیادر سال 2016 براساس گزارش موسسه تحقیقات ایتالیایی، حدود یک درصد از جمعیت کل کشور ایتالیا را افراد وگان و گیاهخواران تشکیل می دادند.
سوییسدر سال 2017 طبق تحقیقات اجرا شده حدود سه درصد از مردم این کشور وگان و گیاهخوار بودند.

امروزه در سراسر جهان با توجه به دلایل گفته شده، جمعیت افراد وگان رو به افزایش است. بی شک افزایش این افراد، تقاضا برای خرید محصولات گیاهی را افزایش می دهد. از شیرهای گیاهی در سوپر مارکت ها تا شیرینی و کیک وگان در شیرینی فروشی ها و صفحات اینستاگرم گرفته تا اضافه شدن دستورهای آشپزی وگان و دسرهای گیاهی در رستوران ها، گواهی بر توسعه روز افزون جامعه گیاهخواری و وگان در جهان است.

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: کتاب کاله
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 35424

به "چرا تعداد افراد وگان در جهان در حال افزایش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعداد افراد وگان در جهان در حال افزایش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید