حقایق شیرین شکلات تلخ

به گزارش مجله سلو بلاگ، شکلات از تنقلاتی است که در میان اغلب مردم هوادار دارد البته مصرف انواع مواد غذایی با طعم شیرین یکی از عادات غذایی دیرینه ی بشر بوده و تمایل به طعم شیرین و احساس رضایت بخش حاصل از مواد غذایی که این طعم را دارند موجب شده است این دسته از خوراکی ها بیشتر در مراسم شاد مانند جشن ها و عروسی ها استفاده شوند.

حقایق شیرین شکلات تلخ

حقایق شیرین شکلات تلخ

نویسنده: فهیمه گلرخیان

شکلات از تنقلاتی است که در میان اغلب مردم هوادار دارد البته مصرف انواع مواد غذایی با طعم شیرین یکی از عادات غذایی دیرینه ی بشر بوده و تمایل به طعم شیرین و احساس رضایت بخش حاصل از مواد غذایی که این طعم را دارند موجب شده است این دسته از خوراکی ها بیشتر در مراسم شاد مانند جشن ها و عروسی ها استفاده شوند. مصرف این دسته از مواد غذایی به اسم میان وعده هم چندی است که در میان مردم هوادارانی پیدا نموده است. اما همه شکلات ها هم شیرین نیستند و اتفاقاً پزشکان و متخصصان تغذیه هم شکلات های تلخ را بیشتر دوست دارند!

تاریخچه شکلات

نام درخت کاکائو در زبان یونانی به مفهوم غذای خدایان و در اعتقاد آنان این درخت نشانه ی سلامت و قدرت بود. سرخپوستان آمریکا پودر کاکائو را با شیره ی انگور یا عسل می آمیختند و با آن نوشیدنی لذیذی می ساختند. بعدها اروپاییان برای درمان بعضی از بیماری ها آن را بکار می بردند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید تا اواخر قرن هفدهم میلادی، شکلات یا کاکائو، ماده ی غذایی گران قیمتی در اروپا بود که فقط ثروتمندان سلطنتی از آن استفاده می کردند. در آمریکای مرکزی هم شکلات کالایی لوکس محسوب می شد و مردم از دانه های کاکائو به جای پول استفاده می کردند. اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه ی اسپانیا نشان دهد. در آن موقع از شکلات در انواع نوشیدنی ها استفاده می شد و برای گرفتن تلخی آن اندازهی شکر به آن اضافه می کردند. در قرن شانزدهم کاکائو به اروپا رفت و نخستین فروشگاه شکلات فروشی لندن به وسیله یک مرد فرانسوی گشایش یافت. اما شکلات مغزدار، داستان خود را دارد؛ یک بار هنگامی که دوک پرالین در تدارک میهمانی بزرگی بود. یک پسربچه ی شیطان، پنهان از چشم آشپز، مشتی بادام در ظرف آردها ریخت. هرچند آن روز گوش پسر بچه کشیده شد، اما دسر مخصوص بادام به مذاق میهمانان دوک، خوش آمد. از آن پس، شکلات های مغزدار، تغییرات بسیاری یافت و شیطنت آن پسر بچه ی گمنام موجب شد نام دوک در نام اختصاری این شکلات ها به نام پرالین برای همواره ثبت شد. در سال 1828، هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن چربی دانه های کاکائو گرفته و از آن کره ی کاکائو تهیه و از به جای مانده ی آن هم پودر کاکائو تهیه می شد. گفته می گردد جوزف فرای اولین کسی بود که در سال 1847 میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه ی بازار کرد و برای اینکه قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائو، چربی های دیگری هم اضافه کرد. پس از شکلات های مغزدار در قرن نوزدهم، نخستین شکلات های شیری در سوییس ساخته شد؛ شکلات هایی که مدتی بعد معلوم شد بیشتر به مذاق ساکنان اروپای شرقی خوش می آید. اسپانیا کهن ترین سرزمین شکلات است. پس از آن آلمان به اسم سرآمد مصرف شکلات نهاده شد. آمریکا، فرانسه و بریتانیا هم پشت سر آن نهاده شدند.

شکلات و سلامت

در گذشته تصور می شد که شکلات برای سلامت انسان ضرر دارد. اما گزارش ها و تحقیقات اخیر نشان می دهد شکلات نه تنها برای سلامت بد نیست، بلکه در مواردی برای بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها هم مفید است. تحقیقات دانشمندان کانادایی نشان می دهد افرادی که در طول هفته شکلات کاکائوی تلخ مصرف می نمایند، کمتر در معرض خطر سکته و مرگ ناشی از سکته قرار خواهند داشت. محققان علت این پدیده را وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان فلاونویید در شکلات کاکائوی تلخ می دانند. با وجود این به علت اینکه مصرف بیش از حد شکلات می تواند منجر به چاقی در افراد گردد و چاقی هم یکی از عوامل تهدید نماینده ی سلامتی به تعداد می رود، دانشمندان قصد دارند مطالعات بیشتری به منظور رد یا اثبات تاثیرات روی بروز سکته انجام دهند. بعلاوه نتایج یک تحقیق تازه دیگر نشان می دهد کاکائوی تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیر نماینده نور خورشید محافظت می نماید.

دانشمندان بعلاوه تاکید می نمایند که مصرف روزانه ی کاکائوی تلخ خطر ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش می دهد. در این گزارش تاکید شده است که تاثیرات فوق فقط مربوط به کاکائوی تلخ می گردد. نه کاکائوی معمولی. شکلات حاوی بیش از سیصد نوع ماده ی شیمیایی است که به بعضی از ترکیبات مفید و مؤثر آن بر حفظ سلامت اشاره می کنیم.

*فلاونویید: شکلات دارای گروهی از ترکیبات با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام فلاونویید است که در میوه ها، سبزی ها و چای هم وجود دارد. مواد آنتی اکسیدان، موادی هستند که مانع از آسیب به قلب و عروق می شوند و خطر ابتلا به سرطان را هم کاهش می دهند. اندازه فلاونویید به نوع دانه های کاکائو و فرایند شکلات سازی بستگی دارد و در انواع شکلات یکسان نیست.

*فلاوانول: شکلات دارای یک ترکیب طبیعی دیگر هم هست که فلاوانول نام دارد. فلاوانول یک ترکیب بسیار مفید در شکلات است، اما به علت تلخ مزه بودن این ترکیب، شرکت های شکلات سازی در پی از بین بردن این مزه برای محبوب کردن شکلات هستند. فلاوانول می تواند از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را کاهش دهد. ضمناً، فلاوانول می تواند از بروز دیابت، فشارخون و حتی زوال عقل جلوگیری کند.

*مهمیم: بسیاری از خانم ها ابراز می نمایند که قبل از آغاز عادت ماهیانه میل عجیبی به خوردن شکلات دارند. این مساله می تواند به علت وجود مهمیم در شکلات باشد، کمبود مهمیم باعث بروز بعضی ناراحتی ها در دوران پیش از قاعدگی می گردد.

شکلات دارای بعضی از مواد محرک دستگاه عصبی مرکزی هم هست. برای مثال شکلات به اندازه اندکی کافئین دارد که روی هوشیاری انسان تاثیر می گذارد، مانند اثری که ما از قهوه می شناسیم. شکلات با اثری که روی مغز ما می گذارد. موجب ایجاد احساس خوبی در فرد می گردد. با این همه کسانی که سابقه سردردهای میگرنی دارند یا به علت حساسیت به محرک ها نباید از مواد غذایی حاوی آنها استفاده نمایند. بهتر است در مصرف شکلات اعتدال داشته باشند.

از شکلات سفید تا شکلات تیره

در صنعت، شکلات را این گونه تعریف می نمایند؛ مخلوط بخش جامد دانه ی کاکائو با چربی شکلات که البته برخلاف طعمی که ما می شناسیم، تلخ است. شکلات دارای انواع گوناگونی است که هر کدام طعم و ویژگی های خاص خود را دارند.

شکلات تیره یا تلخ، شکلاتی است که بدون شیر تهیه می گردد. گاهی به آن، شکلات ساده هم می گویند و اغلب در تهیه آن، 35 درصد کاکائو بکار می رود.

در تهیه ی شکلات شیری، شیر هم به کار رفته و در درست کردن آن، 25 درصد کاکائو استفاده می گردد. شکلات کم شیرین نوعی شکلات است که برای تهیه ی غذاها بکار می رود. اندازه شکر آن هم کم است. شکلات سفید شکلاتی است که در تهیه ی آن، تنها از چربی دانه ی کاکائو، نه خود آن، استفاده می گردد.

با تغییر در مواد اضافه شده می توان انواع گوناگون و متنوعی از شکلات با طعم و بوهای متفاوت ایجاد کرد که بی شک شما می توانید در این تنوع گسترده طعم مورد علاقه ی خود را پیدا کنید. در شکلات های تخته یی از مغز میوه جات مثل گردو، فندق، بادام زمینی، و ... استفاده می گردد. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمش یا مویز هم در تهیه شکلات بکار می رود. شکلات یکی از معروف ترین اسنک ها در همه جای دنیاست.

منبع: نشریه 7 روز زندگی، تعداده 98.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36590

به "حقایق شیرین شکلات تلخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق شیرین شکلات تلخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید