هوش مصنوعی راکتور همجوشی هسته ای را کنترل می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهو نیوز، در حقیقت در این دستاورد یک سیستم که به وسیله دیپ مایند طراحی شده، می تواند میدان مغناطیسی یک راکتور توکامک سوییسی را کنترل کند.

هوش مصنوعی راکتور همجوشی هسته ای را کنترل می نماید

راکتورهای توکامک می توانند از پلاسمای گرفتار در میدان مغناطیسی انرژی همجوشی فراوری نمایند اما کنترل میدان مغناطیسی یک فرایند کاملاً پیچیده است.

به طور معمول راکتورها از میدان های مغناطیسی قدرتمند برای محدود کردن پلاسما در دمای بسیار بالا، یعنی از چند صد تا چند میلیون درجه سانتیگراد استفاده می نمایند. چنین دمایی حتی از هسته خورشید داغ تر است و به همین علت همجوشی هسته ای بین اتم های هیدروژن اتفاق می افتد.

هم اکنون هر راکتور هسته ای روی زمین یک راکتور شکافت هسته است. چنین راکتوری با استفاده از انرژی فعال می گردد که هنگام شکافت اتم های سنگین مانند فروپاشی اورانیوم به اتم های کوچک تر به وجود می آید.

اما راکتور همجوشی در جهت عکس این روش فعالیت می نماید و انرژی بهم پیوستن دو اتم کوچک تر را جمع آوری می نماید که ذراتی ریزتر از اتم با سرعت بالا آزاد می نماید.

اما شرکت ها برای انجام این کار باید راهی برای جمع آوری انرژی از پلاسمایی را بیابند که در دمای چند میلیون درجه سانتیگراد نگهداری می گردد. محققان چند دهه است که سعی دارند این کار را انجام دهند.

توکامک ها با استفاده از چند سیم پیچ مغناطیسی که تنظیمات و ولتاژ آنها به دقت کنترل می گردد، پلاسما را حفظ می نمایند.

به همین دلیل کارشناسان دیپ مایند یک الگوریتم هوش مصنوعی ابداع نموده اند که می تواند تنظیمات خاصی از پلاسما را ایجاد و حفظ کند. بعلاوه این سیستم هوش مصنوعی با استفاده از سیمولاتوری در مرکز سوییس پلاسما(SPC) در دانشگاه EPFL سوییس آموزش دریافت نموده است.

سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی پس از دریافت آموزش توانست اشکال مختلفی از پلاسما را با تنظیمات پیشرفته بسازد و نگهداری کند از جمله دو پلاسمای جداگانه که همزمان در یک محفظه نگهداری شدند.

در نهایت تیم تحقیقات سیستم نو را به طور مستقیم روی توکامک آزمایش کردند تا معین گردد در دنیای واقعی به چه صورت عمل می نماید.

تیم دیپ مایند در یک پست وبلاگی نوشت: آزمایش موفقیت آمیز کنترل توکامک از طریق هوش مصنوعی نشان داد، قدرت این فناوری به علم همجوشی یاری می نماید و به آن سرعت می بخشد. ما پیش بینی می کنیم در آینده استفاده از هوش مصنوعی نیز پیشرفته تر گردد. ایجاد کنترل نماینده ها به شیوه اتوماتیک به طراحی نوع نوی از توکامک یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 45995

به "هوش مصنوعی راکتور همجوشی هسته ای را کنترل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی راکتور همجوشی هسته ای را کنترل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید