شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چگونه است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این پرسش مطرح می شود که شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چگونه است؟

شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چگونه است؟

اندر حکایت بازدید از گنبد شیخ لطف الله

افرادی که تا به امروز پیروز به بازدید از گنبد شیخ لطف الله شده اند، یک صدا همان حرفی را بیان می نمایند که فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به کرات در تبادل نظر با رسانه ها گفت: ادامه بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله که شرایط نابسامانی دارد، ضروری بوده و برای تحقق این مهم اکنون به سه میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

نظر به سهولت امر بازدید از گنبد شیخ لطف الله برای این افراد که هیچ تخصصی نیز در زمینه بازسازی ابنیه تاریخی ندارند، از مرتضی فرشته نژاد، کارشناس ارشد معماری و بازسازی که وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سال گذشته مشخصا پس از شنیدن نامش گفت: بازدید اساتید فن از گنبد شیخ لطف الله مسئله ای ندارد. پرسید که آیا از سال گذشته تا به امروز زمینه بازدید از گنبد شیخ لطف الله برای شما نیز فراهم شده یا خیر؟ و او پاسخ داد: یکی دو ماه پیش از من دعوت کردند که از گنبد شیخ لطف الله بازدید کنم اما دقیقاً روزی که قرار بود بروم، خانم خطابخش، مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا با من تماس دریافتد و گفتند امکانات موجود نیست، انشاالله بار دیگر داربست می زنیم و شما تشریف بیاورید که فکر می کنم قضیه را به بوته فراموشی سپرده اند، چون دیگر به بنده اطلاعی ندادند.

او ادامه داد: من شخصا یک روز آدینه که خلوت بود، رفتم میدان نقش دنیا و دوربین را زوم کردم روی گنبد و دیدم شرایط افتضاح است. بندهای این ترکی که به اصطلاح بازسازی نموده و روی گنبد سوار نموده اند با بند سایر ترکها هم خوانی ندارد، بعضی از گل و برگهای اسلیمی ترکی که بازسازی شده با ترکهای بازسازی نشده تفاوت دارد و بین ترکها هم فاصله افتاده است.

این بازسازیگر باسابقه اعلام نمود: روی قسمت بازسازی شده سفیدک زده بود و این یعنی مصالحی که انتخاب نموده اند درست نبوده است. به نظرم رسید که قصد دارند با آزمون و خطا روی گنبد شیخ لطف الله کار یاد بگیرند و حتی حاضر نیستند نظر باتجربه ها را هم جویا شوند.

فرشته نژاد شرح داد: متأسفانه این مدرکها جوانها را پرمدعا نموده است. می خواهند بگویند ما اگر دکترا گرفتیم و مهندس شدیم به حق بوده، برای همین هر کاری دلشان خواست می نمایند؛ درحالیکه تازه بعد از دریافت مدرک باید دست قوی نمایند، زیر نظر بزرگترها کارهای کوچک را آغاز نمایند، نه اینکه یک راست بفرایند سراغ اثری که نگین فیروزه دنیا اسلام است.

این متخصص حوزه بازسازی گفت: گاهی می شنوم که می گویند فرشته نژاد همواره مخالفت می نماید، درحالیکه اینطور نیست. من اگر چیزی بد باشد با آن مخالفت می کنم و اهل سیاسی بازی هم نیستم. بیشتر استادان دانشگاه هنر در حوزه بازسازی، شاگردان من هستند و تنگ نظری و خسیسی هم در مرامم نیست که طمعی به دریافت کار از دست دیگری داشته باشم. تنها می خواهم بعنوان متخصص در کنار دیگر متخصصان نظرم را بگویم تا کارها درست انجام گردد. من واقعیت را می گویم.

او یادآور شد: سال گذشته جلسه ای درباره بازسازی گنبد شیخ لطف الله در خانه دهدشتی تشکیل شد که نه مدیرکل میراث فرهنگی، بلکه حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با من تماس گرفت و دعوت کرد در آن حضور داشته باشم. خانم تاج الدین، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز آنجا بود. من آنجا در حضور خود آقای اللهیاری بی پرده قضایا را تعریف کردم و به اطلاع حاضران رساندم که بارها از مدیرکل میراث فرهنگی درخواست کردم مثل چهل پنجاه سال پیش، کنگره نقد بازسازی برگزار نمایند تا فرایند بازسازیها اصلاح گردد، اما این خواسته مرا هرگز اجابت نکردند. نمی دانم چه ضرری برایشان دارد که اقدام نمی نمایند.

فرشته نژاد در واکنش به این مسئله که مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان 11 آبان امسال اعلام نموده، نشستی با حضور متخصصان داخل استان و همچنین با حضور متخصصان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار و این صاحب نظران بازسازی این بخش از گنبد را تائید کردند. گفت: کنگره ای که من از آن حرف زدم در سطح وسیع برگزار می گردد و گروههای متخصص از تمام استانها در آن شرکت می نمایند، نه فقط شورای فنی و چند معتمد اداره کل و وزارتخانه. لابد شنیده اید که می گویند از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است. دقیقا کدام صاحب نظران این بازسازی را تائید نموده اند و قرار است کار با نظر آنها ادامه پیدا کند؟

او اعلام نمود: من در جلسه ای که سال گذشته در خانه دهدشتی برگزار گردید، قسمشان دادم و تمنا کردم و گفتم گنبد مسجد امام که خراب شد، لااقل به گنبد شیخ لطف الله دست نزنید اما فقط نگاه کردند. از آقای عابدی بپرسید سمیناری که قرار بود برای نقد بازسازی ها برگزار گردد چه شد؟ راستی دیگر ایشان نماینده نیستند. خب، دیگر چه بگویم؟

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24876

به "شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید