قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!

به گزارش مجله سلو بلاگ، اگر با تماشا فیلم هری پاتر، دوست داشتید که به قلعه هاگوارتز رفته، در آن قدم زده و حس و حالی که در این مدرسه جادوگری در جریان است را تجربه کنید، به قلعه آغشت در کرج بروید. این قلعه در نهایت زیبایی ساخته شده و خود را آماده نموده تا به یکی از رویا های دوران کودکی تان واقعیت بخشد.

قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!

معمولا، افراد وقتی کودک هستند آرزوهای زیادی را در سر می پرورانند و وقتی بزرگ می شوند، اغلب این رویاها به دست فراموشی سپرده می شود. یکی از رویاهایی که بچه ها دارند تجربه قدم زدن قلعه هایی است که در فیلم های تخیلی می بینند.

اگر دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و هنوز همین رویا را در سر دارید، لازم نیست مسافت های طولانی را برای رفتن به کشورهای خارجی طی کنید؛ کافی است چمدان هایتان را بسته و به یکی از روستا هایی که نزدیک مرکز کشورمان ایران قرار گرفته است، بروید.

تاریخچه قلعه آغشت

نکته بسیار جالبی که در خصوص تاریخچه قلعه آغشت وجود دارد قدمت و پیشینه کوتاه این مکان است. بعضی فکر می نمایند که این قلعه به عنوان یک اثر باستانی و تاریخی مطرح می باشد؛ این تصور اشتباه است و خوب است بدانید که این قلعه تاریخچه کوتاهی دارد و در واقع یکی از بناهای معاصر کشور به شمار می رود.

تنها موضوعی که باعث شده این قلعه بسیار مورد توجه قرار گیرد، شکل و ساختمان متفاوتی است که دارد. از بیرون که به این قلعه نگاه می کنید امکان ندارد به یاد قلعه های اروپایی و رومی نیفتید. این شباهت عجیبی که بین آغشت و معماری قلعه های اروپایی وجود دارد، باعث شده که قلعه آغشت در نظر بسیاری افراد، جالب توجه و دوست داشتنی به نظر آید.

علت مهم جلوه نموده این بنا را به فیلم هری پاتر نیز نسبت می دهند. این فیلم یکی از تخیلی ترین و زیبا ترین فیلم های ساخته شده در دنیاست و در آن قلعه ای وجود دارد که به قلعه آغشت بسیار شبیه است. به همین علت در قسمت مقدمه اشاره نمودیم که تماشا این قلعه شما را به یاد فیلم هری پاتر می اندازد.

وجه تسمیه نام قلعه آغشت

شاید برای بعضی دانستن وجه تسمیه و انتخاب نام آغشت برای این قلعه، جالب باشد. آغشت از ترکیب دو کلمه آو و غشت به وجود آمده است. آو به معنی آب و غشت هم به معنی فراوانی و انباشته شدن است. مقدار بارش باران و نزولات جوی در این روستا به حدی زیاد است که بعید به نظر می آید هیچوقت این روستا با مشکل کمبود آب روبرو شود.

به همین علت و برای آنکه نشان دهند در این منطقه و در این روستا، مشکل آب وجود نداشته و آب به مقدار فراوان در همه جا یافت می شود، آغشت را به عنوان نام این روستا انتخاب کردند. این روش نامگذاری پر آب بودن این روستا را نشان می دهد.

مکان قرارگیری قلعه آغشت

قلعه آغشت در روستایی به همین نام قرار گرفته است. اگر می خواهید از این بنای زیبا و خاص تماشا کنید باید به روستای آغشت که با دهستان برغان، یکی از توابع شهرستان کردان، 12 کیلومتر فاصله دارد، بروید.

این روستا، در منطقه ای کوهستانی واقع شده و به همین علت طبیعتی بکر و بسیار زیبا را می توان در آن شاهد بود. به جز قلعه آغشت، آب و هوا و اقلیم حاکم بر این روستا نیز می تواند به عنوان یک علت مهم برای بازدید از این روستا به شمار رود.

زمستان های این روستا سرد است اما تابستان ها، خنک و مطبوع بوده و برای کسانی که در منطقه ها گرم و خشک زندگی می نمایند و معمولا تابستان های گرمی را تجربه می نمایند، رفتن به این روستا می تواند بسیار فرح بخش و دل انگیز باشد. قدم زدن و نظاره کردن طبیعت بکر و زیبای این روستا، مانند یک تابلوی نقاشی، برای همواره در گوشه ای فکر شما به یادگار خواهد ماند.

به علت موقعیت جغرافیایی که این روستا دارد، مقدار بارندگی در آن زیاد بوده و به همین علت، دست توانای طبیعت رودخانه و یک آبشار در این منطقه به وجود آورده است. علاوه بر این، رویش گیاهان سبز و درختان تنومند باعث افزایش زیبایی این منطقه شده است. از جمله گیاهانی که در این روستا به خوبی رشد می نماید می توان به بابونه و گون اشاره نمود.

معماری قلعه آغشت

مالک قلعه آغشت، فردی است به نام آقای اسدی لاری. این فرد در ساخت خانه ای که میخواهد در روستای آغشت بسازد، سعی نموده خلاقیت به خرج دهد و ایده ای بسیار جالب برای نمای خارجی آن به کار ببندد.

قسمت های داخلی این ویلا هنوز به اتمام نرسیده است و از آنجایی که این ویلا کاربرد شخصی دارد عموم مردم نمی توانند برای بازدید از داخل آن مراجعه نمایند. اگر گذرتان به روستای آغشت افتاد و خواستید از منظره ها بکر و تماشای این روستا تماشا کنید، احتمال آنکه این قلعه زیبا و منحصر به فرد را هم ببینید، وجود دارد.

راستا دسترسی به قلعه آغشت

برای آنکه بتوانید به قلعه آغشت بروید باید از جاده کرج به گوهردشت، راستا جاده آتشگاه را ادامه دهید. راستا دیگری که شما را به روستای آغشت می رساند اتوبان قزوین به کرج است. وقتی به این اتوبان وارد شدید، باید به سمت تابلوی کردان راستا خود را تغییر دهد و بعد از آنکه کردان را پشت سر گذاشتید، به برغان بروید. در نهایت نیز می توانید روستای آغشت و قلعه اسرارآمیزی که در آن وجود دارد را مشاهده کنید.

زیبایی هایی اطراف قلعه آغشت

بازدید از این قلعه به خودی خود می تواند بسیار مجذوب کننده و دوست داشتنی به نظر آید اما سعی کنید وقتی به مقصد خود می رسید از مجذوب کنندهیت هایی که اطراف وجود دارد نیز تماشا کنید و لذت سفر خود را تکمیل نمایید.

بازدید از روستای آغشت

یکی از زیبایی هایی که اطراف قلعه آغشت وجود دارد، روستای آغشت است. همان طوری که اشاره نمودیم این روستا اقلیمی بسیار دوست داشتنی و مطبوع دارد و می تواند یک مقصد مناسب در فصول گرم سال باشد.

در این روستا، طبیعت به شکلی بسیار زیبا و باور نکردنی به وجود انواع و اقسام گیاهان و درختان سرسبز مزین شده و فضایی رومانتیک برای گذراندن یک اقامت کوتاه مدت به وجود آورده است.

به داخل روستا که می روید نه تنها گیاهان و سبزی که در آن موج می زند، توجه شما را به خود جلب می نماید، بلکه جوش و خروش و جریان آب رودخانه ها نیز به گونه ای سحر انگیز، شما را محو تماشای خود می نمایند.

همان طوری که گفتیم مقدار بارندگی در این منطقه قابل توجه بوده و شرایط برای آنکه رودخانه هایی پر آب جریان داشته باشند، به خوبی فراهم شده است. از آنجایی که این روستا در فاصله بسیار کمی از مرکز قرار گرفته است، می تواند مقصد بسیار خوب و مجذوب کنندهی برای کسانی باشد که نمی خواهند فاصله طولانی تا شمال کشور را طی نمایند و در عین حال دوست دارند ساعاتی را در یک محیط بکر و زیبا به سر ببرند.

آبشار شرشربند

اگر به روستای آغشت رفتید، حتما از آبشار شرشربند تماشا کنید. این آبشار در قسمت شمالی روستا قرار گرفته است و برای رفتن به آن باید کوه نوردی کنید. راستای که باید طی شود، شیب زیادی داشته و حدود 2 ساعت به طول می انجامد.

توصیه می کنیم زمانی که خواستید از این آبشار تماشا کنید حتما کفش و لباس مناسب کوهنوری با خود به همراه بردارید تا در حین راه با مشکل خاصی روبرو نشده و به راحتی بتوانید به آبشار شرشربند برسید. تماشا آبشار، زیبایی هایی که در طی راستا وجود دارد و انرژی که با کوهنوردی به دست می آورید ارزشش را دارد تا سختی هایی که در طی راستا وجود را تحمل کنید.

امامزاده بی بی قزلز

از دیگر مجذوب کنندهیت های اطراف قلعه آغشت، امامزاده بی بی قزلر است. این بنا قدمت زیادی داشته و در نمای خارجی آن یک گنبد سنگی و گچی به چشم می خورد. بنای این مکان مقدس در دوران صفویه ساخته شده و آن طوری که اسناد و مدارک نشان می دهند جد این امامزاده به امام کاظم (ع) بر می شود. به همین علت مردم این منطقه و روستا، احترام زیادی برای این امامزاده قائل هستند.

گرمابه

از دیگر مجذوب کنندهیت هایی که اطراف قلعه آغشت وجود دارد می توان به گرمابه یا حمام سنتی و قدیمی این روستا اشاره نمود. این گرمابه حدود 70 سال قدمت داشته و فعلا نیز فعال نیست. داخل این گرمابه طی عملیات بازسازی، ترمیم شده و افرادی که برای بازدید این روستا می آیند می توانند از داخل آن تماشا نمایند و هیچ ممانعتی برای تماشای داخل حمام وجود ندارد.

مراسم های قلعه آغشت

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت هایی که در قلعه آغشت می توان مشاهده کرد، مراسم و آداب و سنتی است که در روستای آغشت برگزار می شود. اگر به بازدید از این قلعه رفتید حتما در مراسم هایی که به صورت مناسبتی در این روستا تشکیل می شود نیز تماشا کنید.

از جمله این جشن ها می توان به مراسم ریش سپیدان، پنج شنبه آخر سال و جشن 15 شعبان اشاره نمود. در مراسم ریش سپیدان که در روزهای دوم و سوم فردوردین و آغازین روزهای سال نو انجام می شود، بزرگان و ریش سپیدان به اتفاق بعضی جوانان به کوچه های این روستا رفته و مراسم دید و بازدید را برگزار می نمایند و سال نو و آمدن بهار را به هم تبریک می گویند. بعلاوه، اگر فردی در این روستا، عزیزی را در سال گذشته از دست داده باشد به خانه او رفته و به او دلگرمی می دهند.

در تمامی مراسم ها می توانید حضور پر رنگ سنت و پایبندی مردم این روستا به مراسم و سنتی که دارند را مشاهده کنید. البته ناگفته نماند بعضی از مراسم هایی که به صورت عمومی در کل کشور برقرار می شود مانند چهارشنبه سوری و یا سیزده بدر نیز به گونه و روشی کاملا متفاوت در روستای آغشت اجرا شده و حال و هوای خاص خود را دارد.

با رفتن به روستای آغشت و شرکت در این جشن ها و برنامه ها می توانید تا حدی با فرهنگی که مردم در این ناحیه از آن برخوردارند آشنا شوید و تفاوت هایی فرهنگی زیبایی که بین مردم وجود دارد و زیبایی هایی که در آن نهفته است را با چشمان خود مشاهده نمایید.

برترین زمان برای بازدید قلعه آغشت

همان طوری که گفتیم قلعه آغشت در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و زمستان هایش نیز سرد می باشد. از آنجایی که طبیعت در هر فصلی زیبایی هایی خاص خود را دارد، می توانید هر زمان که دوست داشتید برنامه ریزی نموده و به بازدید از این قلعه زیبا و متفاوت بروید. البته اگر به سرمای هوا حساس هستید، بهتر است در تابستان برای رفتن به روستا و قلعه آغشت برنامه ریزی کنید.

اقامت در روستای آغشت

اگر دوست دارید مدتی را در روستای آغشت و به دور از هیاهو و آلودگی های موجود در شهر زندگی کنید، روستای آغشت می تواند گزینه خوبی برای اقامت چند روزه به شمار رود. بعضی از روستاییان، خانه های خود را به افراد غیر بومی و کسانی که می خواهند چند روزی را در این روستا بمانند و از آب و هوای لطیف و طبیعت زیبا و دوست داشتنی تماشا نمایند، اجاره می دهند. البته این موضوع در فصل تابستان رونق فراوانی داشته و برترین شرایط را برای یک سفر کوتاه مدت فراهم می نماید.

سوغاتی های قلعه آغشت

از جمله سوغاتی هایی که می توان در این روستا تهیه کرد میوه هایی مانند توت، آلبالو، گوجه سبز و غیره است. علاوه بر این ها، لبنیاتی که در این منطقه به دست مردمان محلی فراوری می شود نیز از دیگر کالاهایی که می توانید به عنوان سوغاتی خریداری نموده و از طعم و مزه بی نظیر آن نهایت لذت را تجربه کنید.

ضمناً عسل بسیار با کیفیتی نیز در این روستا تهیه شده و به فروش می رسد. از آنجایی که این عسل در شرایطی کاملا طبیعی به دست آورده می شود، می توانید با خیالی راحت از آن خریداری نموده و با خود به محل زندگی تان ببرید.

عکس هایی که از منظره ها تماشای و بکر این منطقه گرفته اید نیز می تواند به عنوان یک سوغاتی ماندگاری و با دوام مطرح باشد. در نگهداری این عکس ها بکوشید و سعی کنید با بقیه به اشتراک بگذارید و در معرفی کشورمان ایران، قدم های موثر و کوچکی بردارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 48148

به "قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید