پروژه های ناتمام کلان شهر قم، پروژه ای با 50 سال سابقه مطالعاتی

به گزارش مجله سلو بلاگ، این گزارش از سلسله گزارشهای معرفی و آنالیز پروژه های نیمه تمام استانی منتشر شده است. لازم به ذکر است پیش از این دو پرونده آنالیز پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور و آنالیز پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور روی خروجی بخش استان های خبرنگاران منتشر شده است.

پروژه های ناتمام کلان شهر قم، پروژه ای با 50 سال سابقه مطالعاتی

خبرنگاران - گروه استان ها: دولت یازدهم گروگان پروژه های گذشته شده است. این مطلبی است که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سفر به زنجان بر آن تکیه نموده و نوید آن را داده است که دولت جدید به جای کلنگ زنی دنبال انجام پروژه هایی است که در همین دوره تکمیل گردد.

گفته های نوبخت در حالی است که بعضی گزارش هایی که از پروژه ها در سراسر کشور مخابره شده و حتی بعضی از آنها بر روی خروجی خبرنگاران قرارگرفته حاکی از این است که عمر بسیاری از پروژه ها بیش از ده سال می گذرد درحالی که زمان بندی انجام بعضی از آنها کمتر از مدت زمان اجرای طرح است و بسیاری از پروژه ها بر سر اختصاص اعتبار معطل مانده اند.

استان قم نیز در این بین پروژه هایی را در دست اجرا دارد که بعضی از آن ها مانند مترو و فرودگاه امری ضروری و مورد احتیاج برای این استان است که هنوز به انتها نرسیده و به نظر می رسد که اهتمام مسئولان این استان نیز مانند رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اتمام پروژه های نیمه کاره این استان باشد.

مطلبی که سید مهدی صادقی استاندار قم در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار کرد بر آن تأکید داشت. وی در این جلسه اعلام کرد که اتمام پروژه های نیمه تمام باید در اولویت باشد و کوشش ها برای اتمام این پروژه ها به کار گرفته گردد.

رویکردی که به نظر می رسد شهردار تازه وارد قم نیز آن را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و در بدو ورود به قم در اولین حضور در جمع خبرنگاران سخنانی مانند آنچه استاندار قم داشت را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد یکی از اولویت های اصلی برنامه کاری وی تکمیل پروژه های نیمه تمام شهری قم است.

در هرحال آنچه در این پفراینده آنالیز می گردد پنج پروژه مهم استان قم شامل، مترو، فرودگاه، طرح بزرگ آب رسانی به استان قم، طرح آب رسانی به 80 روستای این استان و قطار سریع السیر برقی تهران- قم - اصفهان است.

پروژه آب رسانی از سرشاخه های دز به قم باسابقه 50 سال مطالعه

نام پروژه:انتقال آب از سرشاخه های دز به قم

سال آغاز پروژه: 1380

عمر پروژه:14 سال

میزان پیشرفت فیزیکی:با توجه به فازهای مختلف میزان پیشرفت متفاوت است.

پیمانکار اولیه پروژه:قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

پیمانکار فعلی:قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

محل احداث:چهاراستان لرستان، مرکزی، اصفهان و قم

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه : انتقال آب به شهر قم به دلیل روبرو این شهر با بحران کم آبی

سال تغییر کاربری احتاقتصادی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار:ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:عدم تامین به موقع و کافی منابع اقتصادی

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شرکت آب منطقه ای تهران و شرکت آب منطقه ای قم

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تا به امروز : 1500 میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل پروژه : 250 میلیارد تومان برای تکمیل و پرداخت مطالبات

میزان کل اعتبار پروژه: 2 هزار میلیارد تومان

استان قم به دلیل قرار دریافت در منطقه کویری شهری است که همیشه با بحران آب روبرو بوده است و این بحران مسئولان این استان را از دهه های گذشته بر آن داشته تا راه های پیش رو برای تأمین آب این استان را مورد مطالعه قرار دهند که در نهایت پروژه آب رسانی از سرشاخه های دز که یکی از عظیم ترین پروژه ها در کشور است و حتی بعضی از برآورد ها طرح های مطالعاتی آن را مربوط به قبل از انقلاب و با سابقه مطالعاتی 50 ساله می دانند به تصویب رسید.

در این زمینه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم در تبادل نظر با خبرنگاران، با بیان اینکه پروژه آب رسانی از سرشاخه های دز شامل دو طرح است، اعلام کرد: این طرح شامل جهت انتقال به طول 53 کیلومتر است که وظیفه انتقال آب از دز به قم رود را دارد و نیز ساخت سد کوچری که تنظیم آب در این سد انجام می گردد و بخش دوم طرح شامل آب رسانی از سد کوچری به قم است که به وسیله 180 کیلومتر خط لوله آب را منتقل می نماید.

احمد حاج حسینی مسگر با بیان اینکه خط لوله انتقال آب به قم به شکل 100 درصد اتمام یافته و احداث سد کوچری نیز بالغ بر 90 درصد پیشرفت داشته است به بعضی از جزئیات مانند احداث جاده دسترسی به سرشاخه ها اشاره و کرد که این جزئیات نیز در حال احداث است.

وی نیز بر اساس آنچه گفته شد مطالعات اجرا شده برای اجرای این طرح را مربوط به دهه 30 شمسی و سابقه 50 ساله مطالعاتی بر روی این طرح اشاره و عنوان می نماید که این طرح درنهایت در سال 1378 کلید خورده و در سال 1380 وارد فاز اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم اعلام کرد: ساخت تصفیه خانه با پیشرفت 40 درصدی و شبکه توزیع نیز با پیشرفت 70 درصدی برای این طرح در نظر گرفته شده است که درنهایت پروژه عظیم انتقال آب از سرشاخه ها در سال 1395 به اتمام می رسد.

وی افق این طرح برای شهر قم را 1420 عنوان و توضیح داد: چنانچه مصرف بی رویه آب بدون توجه به هشدارها و صرفه جویی همراه باشد افق طرح در سال های 1415 و 1420 نیز جوابگوی استان نخواهد بود اما صرفه جویی می تواند تا 50 سال آب سرشاخه ها را برای استان قم تضمین کند.

حسینی مسگر میزان مصرف آب در بخش شرب قم را در حال حاضر 100 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد که با ساخت کامل تصفیه خانه طرح انتقال سالانه 140 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه ها به قم می رسد.

متروی قم در جهت ناهموار اعتبارات

نام پروژه:متروی قم

سال آغاز پروژه : 1388

زمان بندی پروژه: 5 سال

عمر پروژه : 6 سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: یک سال

میزان پیشرفت فیزیکی:10 درصد

پیمانکار اولیه پروژه:قرارگاه خاتم الانبیاء

پیمانکار فعلی : قرارگاه خاتم الانبیاء

محل احداث : دو جهت قلعه کامکار - میدان مطهری و میدان مطهری- جمکران

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه : جابه جایی مسافر در کلان شهر قم و صرفه جویی در زمان و هزینه و سوخت

سال تغییر کاربری احتاقتصادی در طول ساخت : ندارد

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار:ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:کمبود اعتبار

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان قطار شهری استان قم

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تا به امروز:140 میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل پروژه: 960 میلیارد تومان

میزان اعتبار پروژه: 1100 میلیارد تومان

متروی قم ازجمله پروژه هایی است که مسئولان این استان با توجه به زائرپذیری و سفر سالیانه 20 میلیون زائر به شهر قم و گسترش جمعیت این شهر آن را برای این شهر امری ضروری می دانند اما این طرح بارها در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شده و مجدد با تزریق اعتبار جهت احداث را طی نموده است و با توجه به فراز و نشیب هایی که تا به امروز برای این پروژه اتفاق افتاده به نظر می رسد ایستگاه های کمبود اعتبار همچنان برای این ضرورت انکارناپذیر استان قم ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای شهر قم درباره این طرح در تبادل نظر با خبرنگاران، بابیان اینکه ادامه فرایند احداث مترو جزو اولویت های شهر است اعلام کرد: متروی قم در دو جهت قلعه کامکار- میدان مطهری و میدان مطهری - جمکران در 14 ایستگاه طراحی شده است که جهت اول تا به امروز نزدیک چهار و نیم کیلومتر حفاری شده است.

ولی الله بیاتی با اشاره به اعتبار 90 میلیارد تومانی که طی سال 90 و 93 به این پروژه تزریق شده است، گفت: در سال 94 نیز مقرر شد تا با فروش 330 میلیارد تومان اوراق مشارکت اعتبار 330 میلیارد تومانی برای این طرح تأمین گردد.

وی تأکید کرد: با توجه به اعتباری که در امسال برای این پروژه تأمین شده است گرچه نمی توان زمان بندی برای این پروژه معین کرد ولی ما امیدواریم خط یک مترو را به طول 6 کیلومتر را بتوانیم در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسانیم.

فراز و نشیب های فرودگاه قم/ پرواز مرغداری ها بر فراز فرودگاه قم

نام پروژه : فرودگاه قم

سال آغاز پروژه : 1389

عمر پروژه:5 سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه : زمان اتمام فاز اول پروژه 5 ساله بوده که هم اکنون پروژه متوقف شده است

میزان پیشرفت فیزیکی: با توجه به فازبندی ها و توقف پروژه معین نشده است

پیمانکار پروژه : شرکت ارم کیش

پیمانکار فعلی:شرکت ارم کیش

محل احداث: جاده قم - سلفچگان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:صندلی شهر دینی و مذهبی شهر قم و افزایش سفرهای داخلی و خارجی به این شهر

سال تغییر کاربری احتاقتصادی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار:ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه : عدم همکاری ارگان های ذیربط و مسائل اقتصادی

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:استانداری قم

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تا به امروز:500 میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل پروژه : فاز یک جهت راه اندازی فرودگاه 150 میلیارد تومان

هزینه معین شده: بخش فرودگاه و بخش و تفریحی و گردشگری چهار هزار میلیارد تومان

فرودگاه قم در سال 1389 با ورود بخش خصوصی برای ساخت آن به عنوان اولین فرودگاهی که توسط بخش خصوصی در کشور با اعتبار در نظر گرفته شده برای فاز فرودگاهی و تفریحی و گردشگری به میزان چهار هزار میلیارد تومان ساخته می گردد بر سر زبان ها افتاد اما گرچه برای احداث فرودگاه قم کمبود اعتبار معنایی نداشت اما این بار این پروژه در فراز و نشیب اماواگرهای اتفاق افتاده برای آن به مرحله توقف رسید تا پروژه ای که احتیاجمند اعتبار استانی و ملی نیست در گرداب حرف وحدیث ها و ایجاد موانع دیگر به سمت توقف کامل برود در این باره مدیر پروژه فرودگاه قم در تبادل نظر با خبرنگاران ضمن اشاره به توقف پروژه فرودگاه قم دلیل جالب و البته تعجب برانگیز شکایت مرغداری ها را عنوان می نماید.

نصیر نصیری پور شکایت مرغداری های اطراف فرودگاه با عنوان معارض و همچنین عدم همکاری مسئولین در ادامه پروژه را ازجمله دلایلی اعلام کرد که موجب توقف پروژه شده است.

وی با بیان اینکه پروژه در مرحله روسازی و آسفالت باند پرواز بود که با شکایت سه واحد مرغداری متوقف شد، بیان داشت: مسئولان نیز که قول همکاری در زمینه زیرساخت های آب، برق، گاز و تلفن را داده بودند در این زمینه کارشکنی نموده و این امربر توقف پروژه فرودگاه تأثیر گذارد.

مدیر پروژه فرودگاه قم با بیان اینکه مطالعات اولیه برای این پروژه ساخت شهر فرودگاهی است، گفت: ما به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای ساخت شهر فرودگاهی هستیم و چنانچه کارشکنی ها صورت نمی گرفت زمان بندی اولیه پنج سال در امسال به انتها رسیده و یکی از باندهای فرودگاه تجهیز و به مرحله بهر برداری مارسید که می توانست سالانه یک میلیون و 200 هزار مسافر را جابه جا کند.

روستاهای قم بهره مند از آب سرشاخه ها

نام پروژه: طرح آب رسانی به 80 روستای قم

سال آغاز پروژه : 84

عمر پروژه:10 سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه:ندارد

میزان پیشرفت فیزیکی : انتها فاز یک و دو طرح و انجام مطالعات فاز سوم

پیمانکار اولیه پروژه:شرکت وحدت لرستان

پیمانکار فعلی:شرکت مهد گستر

محل احداث:جاده کوه سفید تا روستای صرم

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:تأمین آب شرب و بهداشتی برای روستاهای استان قم

سال تغییر کاربری احتاقتصادی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار: به علت اجرای فاز به فاز پیمانکاران زیادی در پروژه حضور داشته اند

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:کمبود و عدم تخصیص اعتبار

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شرکت آب و فاضلاب روستائی قم

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تا به امروز: نزدیک به 38 میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل پروژه:73 میلیارد تومان

میزان اولیه اعتبار پروژه: 13 میلیارد تومان

شرایط فعلی پروژه: در حال اجرا است

بحران کم آبی نه تنها شهر قم بلکه روستاهای این استان را نیز با مشکل روبرو نموده است به طوری که بعضی از روستاهای استان قم با تانکر آب رسانی می شوند و بعضی دیگر نیز با قطعی آب در طول روز روبرو اند.

مشکلاتی از این قبیل موجب شد تا با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر قم طرح انتقال آب به 80 روستای استان که با کمبود آب روبرو اند نیز در زمره پروژه های استان تعریف گردد.

در این زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم در تبادل نظر با خبرنگاران، گفت: تأمین آب شرب و بهداشتی و مطمئن برای روستاهای مشمول طرح ازجمله اهداف اجرای این پروژه است تا از این طریق مشکل محدودیت های آبی مرتفع شده و از مهاجرت روستائیان نیز جلوگیری گردد.

علیجان صادق پور با بیان اینکه فاز یک این طرح با افتتاح سه باب مخزن در سال 1389 به بهره برداری رسیده است و فاز دوم آن نیز که آب رسانی به کهک و بخشی از روستاهای این شهر است در امسال به بهره برداری رسید، ادامه داد: اجرای این پروژه به شکل کامل در ابتدای اجرا 23 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد که این تعداد تا 35 هزار نفر نیز قابل گسترش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم به انجام مراحل مطالعاتی فاز سوم این پروژه که آب رسانی به روستاهای بالادست کهک است اشاره و اعلام کرد: با توجه به گذشت زمان قطعاً هزینه های پروژه نیز افزایش یافته و در حال حاضر اجرای فاز سوم این پروژه احتیاجمند 50 میلیارد تومان اعتبار است.

راه آهن دوخطه سریع السیر برقی تهران - قم - اصفهان

نام پروژه: راه آهن دوخطه سریع السیر برقی تهران - قم - اصفهان

سال آغاز پروژه : اسفندماه

عمر پروژه: 7 ماه

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه:ندارد

میزان پیشرفت فیزیکی: 65 درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

پیمانکار فعلی:شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

محل احداث:خط آهن جهت تهران - قم - اصفهان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:صرفه جویی سالانه در مصرف سوخت و زمان سفر

سال تغییر کاربری احتاقتصادی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:تأخیر نداشته است

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:وزارت راه و شهرسازی

زمان بندی اتمام پروژه: 4 سال

شرایط کنونی پروژه: در حال اجرا

میزان اعتبار پروژه: هشت میلیارد تومان

پروژه راه آهن دوخطه سریع السیر برقی تهران - قم - اصفهان با توجه به حجم سفرهایی که بین این سه شهر صورت می گرفت طراحی شده است مدیرکل راه آهن استان قم دراین باره در تبادل نظر با خبرنگاران، با اشاره به طول 410 کیلومتری جهت انتخاب شده به سرعت 300 کیلومتری قطار این جهت اشاره و گفت: این پروژه جزو پروژه های سفر اخیر دولت به قم است.

فرشاد زاد خور با بیان اینکه پروژه راه آهن دوخطه سریع السیر برقی تهران - قم - اصفهان در سال اول بهره برداری می تواند سالانه 6 میلیون و 500 هزار نفر مسافر را جابه جا کند ادامه داد: این پروژه به مرور می تواند سالانه 12 میلیون و 500 هزار نفر را جابه جا نموده و در زمان سفر نیز سالانه 40 میلیون ساعت صرفه جویی قابل توجه داشته باشد.

وی به صرفه جویی سوخت نیز اشاره و ابراز داشت: صرفه جویی سالانه پروژه در این زمینه بالغ بر هشت هزار و 125 میلیارد ریال خواهد بود که امیدواریم طبق زمان بندی در سال 1397 به بهره برداری برسد.

خبرنگار: سیده مرضیه میرقادری

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 12944

به "پروژه های ناتمام کلان شهر قم، پروژه ای با 50 سال سابقه مطالعاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه های ناتمام کلان شهر قم، پروژه ای با 50 سال سابقه مطالعاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید