پکن: آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، نماینده چین در سازمان های بین المللی در وین تأکید کرد که ایالات متحده به عنوان ناقض برجام باید گام اول را برداشته و تمامی تحریم های غیرقانونی علیه ایران را بردارد.

پکن: آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وانگ چون نماینده چین در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین روز گذشته (سه شنبه) تأکید کرد ترتیب بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات برجام در درجه اول احیای عدالت قرار گرفته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، نماینده چین در سازمان های بین المللی پس از برگزاری نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل و مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا و حضور نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران این اظهارات را بیان نمود.

وانگ ادامه داد که مذاکرات کمیسیون مشترک برجام وارد هفته چهارم خود شده است و توضیح داد: هفته مهمی پیش رو قرار گرفته است.

طبق گفته نماینده چین، علی رغم آن که مذاکرات برجامی پیشرفت های مهمی داشته است اما هنوز اختلافات مهم و قابل توجه برطرف نشده است.

وانگ سپس در مورد لزوم بازگشت اول ایالات متحده به تعهدات برجامی گفت: چین معتقد است که موضوع ترتیب بازگشت ایالات متحده و ایران به اجرای برجام، در درجه اول موضوع حس عدالتخواهی قرار گرفته است. نمی توان اسب را پشت گاری بست.

وی با اشاره به این موارد توضیح داد: بحران فعلی مربوط به برنامه هسته ای ایرا در نتیجه اقدامات دولت قبلی آمریکا به وجود آمده است که به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و به ایران اعمال فشار کرد بنابراین ایالات متحده باید اول تمامی تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران و طرف های ثالث (به دلیل تعامل با ایران) را لغو کند و این امری کلیدی برای موفقیت مذاکرات است.

این دیپلمات چینی همچنین از تمامی طرف های برجام خواست تا تمرکز خود را بر لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نمایند و گفت: تمامی طرف ها همچنان باید تمرکز نموده و اول این مسئله کلیدی را برطرف نمایند. در عین حال، کمیسیون مشترک (برجام) باید چگونگی راستی آزمایی لغو تحریم های آمریکا را نیز مورد آنالیز قرار دهد.

وانگ چون سپس با ابراز امیدواری در مورد ادامه حصول پیشرفت در مذاکرات وین گفت: چین امیدوار است که تمامی طرف های درگیر همچنان جریان فعلی مذاکرات را حفظ نموده و به راستا درست و اجماع فعلی پایبند باشند و به طرز خستگی ناپذیری برای رسیدن به هدف کلی این مذاکرات کوشش نمایند.

قبل از مذاکرات روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، وانگ به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین نشست سه جانبه ای را برگزار نموده و در مورد موضوعات کلیدی مربوط به بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات برجامی گفتگو کردند.

از طرف دیگر، روز گذشته، نماینده چین در سازمان های بین المللی در وین همچنین با مورا در مورد چگونگی پیشبرد مذاکرات فعلی برجام نیز ملاقات و گفت وگو کرد.

طبق این گزارش، وانگ در ملاقات با انریکه مورا بر حمایت پکن از اتحادیه اروپا در ایفای نقش فعال به عنوان هماهنگ نماینده مذاکرات وین تأکید کرد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز گذشته با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار گردید و حاضران تصمیم به تسریع فرایند گفت وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم ها و هسته ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی با هدف گفت وگو در مورد ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل گردد.

دور قبلی نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز سه شنبه 31 فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار گردید. در انتها آن جلسه مقرر شد گفت وگوها در هفته آینده ادامه یابد.

در جلسه 31 فروردین روسای هیات های مذاکره نماینده کشورهای طرف برجام به بحث و آنالیز در مورد آخرین شرایط گفت وگوهای فنی و پیش نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت وگوها پرداختند.

حاضران در آن دور از گفت و گوها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت وگو در مورد ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد گردد. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31220

به "پکن: آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن: آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید