کشف جدید تلسکوپ تس: سیاره ای در اندازه زمین در کمربند حیات

به گزارش مجله سلو بلاگ، تلسکوپ تس (TESS) برای اولین بار در طول ماموریتش پیروز به کشف یک سیاره فراخورشیدی با اندازه ای در حدود اندازه زمین شد که در کمربند حیات ستاره مادر قرار گرفته است. پیش از این و در ماموریت های قبلی تنها چند سیاره فراخورشیدی با این ویژگی ها کشف شده بودند.

کشف جدید تلسکوپ تس: سیاره ای در اندازه زمین در کمربند حیات

این سیاره فراخورشیدی که TOI 700 d نام دارد در فاصله حدودا صد سال نوری از زمین واقع شده است. فاصله نسبتا کم این سیاره از زمین آن را به سوژه ای مناسب برای انجام رصدهای تکمیلی با یاری تلسکوپ های بزرگ تر تبدیل می نماید.

ماهواره نقشه برداری سیارات فراخورشیدی گذران یا TESS با هدف کشف سیارات مشابه زمین به دور ستاره های نزدیک به فضا پرتاب شده است. اکنون و با آنالیز داده های این تلسکوپ که در سال 2018 به فضا پرتاب شده به مرور اخبار اکتشافات هیجان انگیز آن منتشر می شود.

تلسکوپ تس برای کشف سیارات فراخورشیدی از روش گذر استفاده می نماید. در این روش تلسکوپ نور ستاره را به دقت زیر نظر می گیرد و کوشش می نماید تا افت نور بسیار جزئی ستاره، که ممکن است در اثر عبور یک سیاره از مقابل ستاره رخ داده باشد، را ثبت کند. تلسکوپ فضایی کپلر ناسا پیش از این توانسته سیارات فراخورشیدی بسیار زیادی را با همین روش کشف کند. حدود هفتاد درصد از چهار هزار سیاره فراخورشیدی شناخته شده با یاری تلسکوپ کپلر کشف شده اند.

سه سیاره فراخورشیدی در یک منظومه

تلسکوپ تس علاوه بر سیاره فراخورشیدی TOI 700 d دو سیاره دیگر را نیز به دور ستاره TOI 700 شناسایی نموده است. ستاره TOI 700 یک کوتوله سرخ است که از خورشید کوچک تر و سردتر است و تا به این جا می دانیم که از سه سیاره میزبانی می نماید.

درونی ترین سیاره که TOI 700 b نام دارد از نظر اندازه مشابه زمین است و هر ده روز یک بار به دور ستاره مادر می شود. سیاره وسط یا TOI 700 c حدود 2/5 برابر زمین است و هر بار گردش آن به دور ستاره مادر شانزده روز طول می کشد.

جذاب ترین سیاره این منظومه اما سیاره بیرونی آن است. TOI 700 d تنها حدود بیست درصد از زمین بزرگ تر است و هر 37 روز یک بار به دور ستاره TOI 700 می چرخد. این سیاره فراخورشیدی انرژی ای معادل 86 درصد انرژی دریافتی زمین از خورشید را از ستاره مادر دریافت می نماید. به این ترتیب می توان گفت که این سیاره در کمربند حیات واقع شده است. جایی که آب به صورت مایع می تواند در سطح سیاره وجود داشته باشد.

بر اساس داده های فعلی به نظر می رسد هر سه سیاره در شرایط قفل گرانشی قرار دارند. به این معنا که همواره یک سمت از این سیارات به سوی ستاره مادر است و نیمی از سیاره همواره روز و نیمه دیگر همواره شب را تجربه می نماید. با این حال و بر اساس بعضی پژوهش ها این مسئله الزاما باعث از بین رفتن احتمال زیست پذیری سیارات فراخورشیدی نمی شود.

با توجه به داده هایی که در طول یازده ماه جمع آوری شده اند به نظر می رسد ستاره TOI 700 ستاره آرامی است. مسئله ای که احتمال زیست پذیر بودن سیاره TOI 700 d را افزایش می دهد.

اخترشناسان برای تایید این کشف از تلسکوپ فضایی اسپیتزر بهره بردند. برای شناخت بهتر سیارات این سامانه اما باید منتظر انجام رصدهای تکمیلی باشیم. تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است در سال 2021 به فضا پرتاب شود توانایی ثبت داده های دقیق از جو این سیارات را خواهد داشت.

این کشف در جریان 235امین گردهمایی انجمن نجومی آمریکا در هاوایی اعلام شده است. اخترشناسان در این گردهمایی بعضی از دیگر اکتشافات تلسکوپ تس را نیز اعلام کردند که از میان آن ها می توان به کشف یک سیاره فراخورشیدی در یک سامانه دوتایی اشاره نمود. سیاره ای که دو خورشید در آسمان آن می درخشند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیاره فراخورشیدی TOI 700 d.

Credit: NASAs Goddard Space Flight Center

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 12064

به "کشف جدید تلسکوپ تس: سیاره ای در اندازه زمین در کمربند حیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جدید تلسکوپ تس: سیاره ای در اندازه زمین در کمربند حیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید