گزارش، خانه تکانی معنی دار در دستگاه دیپلماسی ترکیه

به گزارش مجله سلو بلاگ، آنکارا بیش از 50 سفیر خود در کشورهای دنیا را تغییر داده و در این میان، به پایتخت کشورهایی که با آنها اختلاف دارد، سفرای تازه نفس فرستاده است.

گزارش، خانه تکانی معنی دار در دستگاه دیپلماسی ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پاییز هر سال، وزارت امور خارجه ترکیه، سندی را به نام کارنامه انتصابات سفرا منتشر می نماید که در آن، محل ماموریت سفرای جدید اعلام می گردد، اما سال جاری این لیست، بلند بالاتر از سالیان گذشته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

آنکارا بیش از 50 سفیر خود در کشورهای دنیا را تغییر داده و در این میان، به پایتخت کشورهایی که با آنها اختلاف دارد، سفرای تازه نفس فرستاده است.

به همین خاطر، بعضی از تحلیل گران، معتقدند که باید این تغییرات گسترده را به عنوان بخشی از اصلاحات مدنظر اردوغان در حوزه سیاست خارجی دانست. به عبارتی دیگر، او اصلاحات را نه از حوزه حقوقی و سیاسی، بلکه از حوزه دیپلماسی و مالی، شروع نموده است.

سفیری برای همراهی با تیم بایدن

سردار کلچ از دیپلمات های قدیمی ترکیه، دیپلماتی است که از سال 2014 میلادی تا به امروز، به عنوان سفیرکبیر در واشنگتن فعالیت نموده است. بعضی از منتقدین بر این باورند که او در دوران ترامپ نتوانست برای تقویت روابط ترکیه و آمریکا کار خاصی انجام دهد. گفته می گردد، سفیر ترکیه در واشنگتن، برای لابی گری، هزینه های زیادی صرف کرد اما نتوانست در خصوص اس 400 و اف 35 رضایت تیم ترامپ و کنگره را جلب کند.

حالا تیم اردوغان، فردی را به جای کلچ به واشنگتن فرستاده که به عنوان یک سیاست مدار قدیمی شناخته می گردد.

مراد مرجان، که نام او در لیست موسسین حزب عدالت و توسعه به چشم می خورد، پیش تر در پست هایی همچون معاونت وزیر انرژی، ریاست کمیسیون سیاست خارجی مجلس و چند دوره هم به عنوان نماینده مجلس فعالیت نموده، از چهره های مهم آکپارتی بوده و چند سال نیز به عنوان سفیر ترکیه در ژاپن فعالیت نموده است.

مراد مرجان، که به عنوان سفیر نورچشمی آکپارتی شناخته می گردد در دوران فعالیت خود در ژاپن، کارنامه پیروزی داشته و حالا دستگاه دیپلماسی ترکیه امیدوار است که او بتواند در واشنگتن نیز، پیروز عمل کند.

رفیقِ ماکرون به پاریس می رود

اسماعیل حقی موسی سفیر کنونی ترکیه در فرانسه، یک چهره دانشگاهی - امنیتی است که هم از سابقه سفارت و کنسولگری در چند کشور برخوردار است، هم از مدیران عالی رتبه وزارت امور خارجه بوده و هم این که مدتی هم به عنوان معاون رئیس سرویس اطلاعاتی میت عمل نموده و چند صباحی که هاکان فیدان قصد داشت به مجلس برود و موقتاً از پست خود استعفا داده بود، ریاست میت را نیز بر عهده گرفته بود.

حالا قرار است به جای او دیپلماتی به نام رفیق علی اونان ار به پاریس برود که قبلاً سفیر ترکیه در تونس بوده و ظاهراً رفاقت نزدیکی با امانوئل ماکرون دارد و به عنوان دوست او شناخته می گردد. بعضی از رسانه های فرانسوی، معرفی این فرد را به مثابه دراز کردن شاخه زیتون اردوغان به سوی ماکرون، تحلیل نموده اند.

احمد باشار شن نیز که قبلاً به عنوان مدیرکل تشریفات وزرات امور خارجه فعالیت می کرد، حالا به عنوان سفیر به آلمان فرستاده شده است.

آلمان برای ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که علاوه بر سفارتخانه ترکیه، 13 کنسولگری این کشور، در ایالات مختلف آلمان فعالیت می نمایند و شمار شهروندان ترکیه ای مقیم آلمان از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته و می توان گفت سفیر ترکیه در آلمان، بار سنگینی بر دوش گرفته است.

همچنین حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز از دیپلمات هایی است که ردای سفارت بر تن نموده و به عنوان سفیر به بلگراد خواهد رفت.

سفرای سه کشور عربی مهم

توغای تونج ار، دیپلمات جوانی که پیش تر در حوزه تحلیل امنیتی ناتو و مدتی نیز به عنوان معاون اداره کل آمریکای وزارت امور خارجه ترکیه فعالیت نموده، به عنوان سفیر ترکیه در امارات متحده عربی منصوب شده است.

تونج ار، فعالیت چندانی درحوزه عربی خلیج فارس ندارد اما ظاهراً دیگر توانمندی های امنیتی او مورد توجه قرار گرفته و معرفی او این احتمال را برجسته می نماید که فعلاً آنکارا و ابوظبی، در راستا دوستی گرم و تقویت روابط، قرار نمی گیرند.

علی رضا گونَی که قبلاً به عنوان معاون اداره کل عراق در وزارت امور خارجه ترکیه فعالیت نموده و در حوزه های سیاسی و مالی، شناخت خوبی از عراق دارد، به جای فاتح ییلدز راه بغداد را در پیش خواهد گرفت.

فاتح اولوسوی از دیپلمات های باتجربه ترکیه که قبلاً در حوزه های ناتو، انگلیس، افغانستان و سازمان ملل کار نموده و در اتیوپی سفیر بوده حالا به عنوان سفیر به عربستان سعودی خواهد رفت.

اهمیت ویژه به آفریقا

مهمت گوللی اوغلو، مدیر و بروکرات جوانی که به عنوان رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه فعالیت نموده و در دوران زلزله و سیل، کارنامه خوبی به نمایش گذاشت، از افرادی است که خارج از وزارت امور خارجه و بدون برخورداری از سابقه دیپلماتیک به عنوان سفیر ترکیه در تانزانیا برگزیده شده است.

زامبیا، تونس، توگو، تانزانیا، سیرالئون، نیجریه، موزامبیک، لیبی، کنگو، کامرون، سودان جنوبی، گینه، آفریقای جنوبی، مراکش، اریتره، بورکینافاسو و برونوئی، 17 کشور آفریقایی هستند که پذیرای سفرای جدید ترکیه خواهند شد.

ترکیه در چند سال گذشته، در قاره آفریقا، روابط سیاسی و مالی خود را توسعه داده و در حال اجرای ده ها پروژه عمرانی، انرژی و فعالیت در حوزه های کشاورزی و آبرسانی است.

آسیای میانه

ترکیه همچنین سفیر جدید به جمهوری آذربایجان فرستاده که نشان می دهد پس از تحولات قره باغ، توجه ترکیه به تحولات آن منطقه، بیشتر خواهد شد.

احمد دمیر اوک، دیپلمات 50 ساله ای که در نمایندگی ترکیه در سازمان ملل، سفارت ترکیه در اسلواکی، انگلیس و قطر، فعالیت نموده حالا به باکو می رود. در این حوزه جغرافیایی، آنکارا همچنین سفرای تازه نفسی به قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و مغولستان فرستاده و اندکی آنسو تر، در افغانستان و هندوستان نیز، سفرای جدید، به فعالیت مشغول خواهند شد.

سفرای زن و شوهر

یکی از موارد شگرف در دستگاه دیپلماسی ترکیه، زن و شوهرهایی هستند که هر دو، به عنوان سفیر و دیپلمات خارج از کشور، مشغول به فعالیت هستند.

وزارت امور خارجه نیز محل ماموریت آنها را به شکلی معین می نماید که بتوانند در کنار هم باشند و از زندگی مشترک و تربیت فرزاندان بازنمانند. خانم خاتون دمیر ار، به عنوان رئیس نمایندگی ترکیه در سازمان همکاری مشترک امنیت اروپا در اتریش انتخاب شده است و همسر او یونس دمیر ار، 80 کیلومتر آن سوتر از وین، سفیر ترکیه در براتیسلاوای اسلواکی است.

در همین حال، خانم اجه آجارسوی سفیر ترکیه در سوئیس خواهد بود و همسر او آلپ آجارسوی نیز در شهر ژنو، نماینده ترکیه در سازمان تجارت دنیای خواهد بود.

وزارت امور خارجه ترکیه در حال حاضر، در کشورهای مختلف دنیا، 143 سفارتخانه، 85 کنسولگری و 13 دفتر نمایندگی سیاسی، مالی و حقوقی دارد. جالب اینجاست که زنان نیز در دستگاه دیپلماسی ترکیه نقش قابل توجهی دارند. به طوری که در حال حاضر 622 کارمند عالی رتبه زن در وزارت امور خارجه ترکیه مشغول به کارند و شمار بانوان دارای رتبه سفیر به 66 نفر رسیده است.

،

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26061

به "گزارش، خانه تکانی معنی دار در دستگاه دیپلماسی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، خانه تکانی معنی دار در دستگاه دیپلماسی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید