6 نقطه که همزمان متعلق به دو کشور هستند

به گزارش مجله سلو بلاگ، مرزهای واقعی بین کشورها تفاوت زیادی با آنچه ما تصور می کنیم، دارد. مرز بین فرانسه و سوئیس از میان رستورانی گذر می نماید که زمان جنگ جهانی دوم، آلمانی ها در طبقه اول آن صبحانه می خوردند و افراد فراری از نازی ها در طبقه دوم پنهان می شدند.

6 نقطه که همزمان متعلق به دو کشور هستند

اگر فکر می کنید بدون بلد بودن چند ورد از جادوهای هری پاتر هیچ راهی برای بودن همزمان در دو محل وجود ندارد، سخت در اشتباه هستید. به طور قطع این امکان برای شما وجود دارد که همزمان در دو محل باشید. نقاطی که در ادامه معرفی می شوند شاهدی بر این ادعا هستند.

بعضی محل ها هستند که قرار داشتن در یک منطقه راضی شان نمی نماید. فرق نمی نماید که جزیره ای تک وتنها روی رودخانه ای طویل باشد که پیروز شده است خودش را همزمان در ایالات متحده و کانادا جا کند یا رستورانی که درست روی مرز فرانسه و سوئیس نهاده شده است. مناقشات پیچیده ای حول مالکیت بعضی از آن ها وجود دارد. بعضی از آن ها به سادگی از کنار چنین مسئله ای عبور نموده اند و شرایط عجیب وغریب خود را با آغوش باز پذیرفته اند؛ اما 6 نقطه در بخش های مختلف دنیا وجود دارد که به معنای واقعی کلمه، می توانید حضور همزمان در دو نقطه را تجربه کنید.

1. اربیز فرانکو سوئیس؛ فرانسه و سوئیس

اگر نمی توانید بین غذاهای فرانسوی و سوئیسی یکی را انتخاب کنید؛ این هتل و رستوران بهترین راهکار است. هتل-رستوران اربیز فرانکو سوئیس (LArbézie Franco-Suisse) که درست روی مرز بین فرانسه و سوئیس واقع شده است، در واقع همزمان متعلق به هر دو کشور است. پله های ابتدایی هتل در فرانسه نهاده شده است؛ اما به پله سیزدهم که می رسید دیگر پا به کشور سوئیس گذاشته اید.

با توجه به اتاقی که در هتل رزرو می کنید و جهت ساخت اتاق، این امکان وجود دارد که شب ها در فرانسه بخوابید و روزها در سوئیس دوش بگیرید. اگر غرابت این هتل به قدر کافی شما را گیج ننموده است، فقط کافی است کمی صبر کنید تا زمان صرف غذا فرا برسد. رستوران به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش فرانسوی و بخش سوئیسی و شما می توانید هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. طرف فرانسوی، محلی برای سرو انواع نوشیدنی ها و خوراک های ساده است؛ اما طرف سوئیسی غذاهای لذیذی سرو می نماید. با این حال، اگر نمی توانید تصمیم بگیرید فقط کافی است که پشت پیشخوانی در بین هر دو بنشینید.

هتل اربیز فرانکو سوئیس که ابتدا به عنوان یک فروشگاه در سال 1863 شروع به کار کرد، در نهایت روی خط علامت گذاری شده ای نهاده شد که پس از جنگ دنیای دوم رسم شده بود؛ درست در تقاطع سوئیس بی طرف، منطقه آزاد و منطقه اشغالی. آلمانی ها معمولا در رستوران طبقه پایین و در سمت فرانسوی ها غذا می خوردند و مالک هتل، فراری ها و پناهنده ها را در طبقه بالا پنهان می کردند؛ یعنی همان سمتی که از نظر فنی، سمت سوئیس به شمار می آید. پس از بازگشت صلح به منطقه، هتل و رستوران ویژگی فراسرزمینی خود را حفظ کردند.

2. پتیگو؛ ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند

تاریخ ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، تاریخی سراسر تفرقه است؛ اما می توان ادعا کرد که هیچ شهری بیشتر از پتیگو (Pettigo) تجزیه نشده است. رودخانه ترمون (Termon) شهر را به دو قسمت تقسیم می نماید؛ یک نیم آن متعلق به جمهوری ایرلند است و نیم دیگر متعلق به اولستر (Ulster). کمیسیون معین مرز سال 1925 این رودخانه را به عنوان خط تقسیم نماینده دو کشور برگزید. اما ظاهرا آن ها حواس شان نبود که این رودخانه درست در وسط شهر جریان دارد.

علی رغم اینکه هر دو، نامی مشترک دارند؛ اما تفاوتی که بین آن ها وجود دارد زمین تا آسمان است. در سمتی که متعلق به ایرلند شمالی است، پرچم بریتانیا به اهتزاز درآمده است، کیوسک های قرمز رنگ نمادین در همه نقاط شهر به چشم می خورد و پوند استرلینگ، ارز رسمی مبادلات است. در سمت دیگر، پرچم سه رنگ ایرلند برافراشته شده است، کیوسک های تلفن سفید و آبی هستند و یورو ارزی است که به رسمیت شناخته می گردد.

علی رغم اینکه هیچ مرز فیزیکی بین بخش های شهر وجود ندارد، اما احتمال چنین چیزی در سال 1971 به شدت زیاد بود. ترس از بمب مقامات بریتانیایی را واداشت تا دیوار کوچکی در سمت ایرلند شمالی یک رودخانه احداث نمایند تا از عبور وسایل نقلیه از روی آن جلوگیری نمایند. هرچند که این عمر این دیوار همیشگی نبود. اکنون، طبق گفته پرفسور مارگارت مارگارت اوکالاگان، پرفسور دانشگاه بلفاست، مرز فعلی هیچ تاثیری بر زندگی افراد ندارد:

بله، آن ها دو واحد سرزمینی متفاوت هستند؛ اما، داخل اتحادیه اروپا قرار داشتند و این هیچ تاثیری روی زندگی روزمره ندارد.

اما، این امکان وجود دارد که همزیستی هماهنگی که در شهر پتیگو وجود دارد، پس از برگزیت تغییر کند.

3. بارله؛ بلژیک و هلند

بارله را شاید بتوان پیچیده ترین شهر مرزی در دنیا دانست. بارله از بیش از 20 قطعه زمین جداگانه تشکیل شده است که تعدادی از آن ها به طرزی باورنکردنی کوچک هستند و هر کدام متعلق به بلژیک یا هلند هستند. بعضی از مناطقی که متعلق به یک کشور خاص هستند به طور کامل با سرزمین های تحت حاکمیت کشور دیگر احاطه شده اند.

مرزهای سردرگم نماینده بارله هرتوگ (Baarle-Hertog) و بارله ناسائو (Baarle-Nassau)، دو منطقه مرزی هلند و بلژیک، حاصل پیمان های مختلف مبادله زمین بین دوک های قرون وسطایی بود؛ که به موجب آن قراردادها، زمین ها را به طور دلخواه تقسیم می کردند. این معاهدات موجب شدند که خطوط مرزی درست از میان خانه ها و ساختمان های امروزی رد گردد و حیاط ها و مغازه ها را به دو نیم تقسیم کند. هر کدام از بخش ها دارای شهرداری، اداره پلیس و ایستگاه آتش نشانی خود است. خانه ها و فروشگاه هایی که در هر دو کشور واقع شده اند، مالیات خود را بر اساس کشوری که در ساختمان در آن باز می گردد، می پردازند. بعضی از مدیران رستوران ها نیز کاشی های کف ملک خود را نشانه گذاری نموده اند تا مرز بین دو کشور را نشان بدهد.

4. جزیره کورنوال؛ کانادا و ایالات متحده

کورنوال آیلند بخشی از منطقه آکوساسنه موهاک نیشن (Akwesasne Mohawk Nation) است و در میان رودخانه سنت لارنس نهاده شده است که از میان چند سرزمین مختلف عبور می نماید. با توجه به موقعیت منحصربه فرد کورنوال آیلند، این جزیره در واقع سرزمین رهاشده و بی طرف بین انتاریو، کبک از کانادا و هوگانسبورگ در ایالت نیویورک است.

بازدید از این جزیره و در آن واحد قرار دریافت در دو استان کانادایی، برای آمریکایی ها کار بسیار سختی است. اداره گمرک و مهاجرت در سال 2009 از این جزیره منتقل شده است. این کار پس از اعتراض موهاک ها به تصمیم کانادا مبنی بر مسلح کردن ماموران خود رخ داد. در نتیجه، گردشگران آمریکایی برای رسیدن به جزیره، ابتدا باید با استفاده از یک وسیله نقلیه خود را به یک پل برسانند، سپس از گمرک عبور نمایند و در آخر، به خانه برگردند. یک مرکز اشاعه آثار فرهنگی و هنری در این جزیره وجود دارد که دارای پنل های هنری، ادبی و اطلاعاتی برای بازدیدنمایندگان است تا مطالب بیشتری درباره بومیان موهاک منطقه آکوساسنه (Akwesasne) در اختیار آن ها قرار بدهد.

همچنین، کالج سفر به مناطق بومی شمال آمریکا نیز در جزیره کورنوال وجود دارد که در آمفی تئاتر خود، کارگاه هایی درباره صنایع دستی بومی و جشنواره ها و سایر گردهمایی های آن ها برگزار می نمایند.

5. کوه اورست؛ نپال و چین

مرتفع ترین قله دنیا به قدری گسترده و پهناور است که دامنه آن دو کشور را در بر می گیرد و قله آن، در حقیقت، همزمان در هر دو کشور قرار گرفته است. اگر تا به حال به راستا پیاده روی به اورست نگاه نموده باشید، می دانید که هم از سمت شمال از کشور چین و هم از سمت جنوب از کشور نپال، به این قله دست یابید.

صعود به قله از هیچ کدام از کشورها کار راحتی نیست. در صورت صعود از نپال، باید 11000 دلار برای دریافت مجوز کوهنوردی دریافت کرد و با اینکه اخذ مجوز از چین ارزان تر است، اما این کشور به خاطر سختگیری در اعطای مجوز به متقاضیان معروف است. صرف نظر از اینکه کدام راستا را می پیمایید، زمانی که به قله می رسید، در واقع همزمان در هر دو کشور قرار می گیرید. بنابراین، اگر فتح قله را به تنهایی دستاورد مهمی تلقی نمی کنید، می توانید به این فکر کنید که آن موقع، یک پای تان در چین قرار داشت و پای دیگر در نپال.

6. بیر تاویل؛ مصر و سودان

بیشتر اختلافات ارضی مربوط به ادعاهای مالکیت کشورها بر سر شهر یا بخشی از یک سرزمین است؛ اما، این اختلاف ویژه درست برعکس آن است. مناقشه بر سر بیر تاویل (Bir Tawil)، که زمینی به وسعت 800 مایل مربع بین مصر و سودان است، بر سر این نیست که کدام کشور مالک آن است. بلکه، اختلافات مربوط به آن است که کدام کشور مالک آن نیست. چرا که بیر تاویل اساسا یک قطعه بیابان است و در اختیار داشتن آن فایده ای برای کشورها ندارد.

در سال 1902، بریتانیایی ها نقشه ای اصلاح شده از منطقه را ترسیم کردند که بیر تاویل را به مصر اضافه می کرد و مثلت حلیب را به سودان (مثلث حلیب، منطقه ای بارور است که هر دو کشور چشم طمع به آن دوخته بودند). چون بیر تاویل زمینی بی استفاده و نابارور است، مصر سال ها این اختلاف اختیاری معین مرز قلمرو را ادامه داده است و ادعای مالکیت مثلث حلیب را مطرح می نماید. مصر از همه حق و حقوق خود نسبت به بیر تاویل چشم پوشی نموده است و سوادن نیز آن را نمی خواهد. این کار باعث شده است که بیر تاویل به جدیدترین سرزمین بدون مالک روی سطح این کره خاکی تبدیل بگردد. نه به این دلیل که راستا دستیابی به آن سخت است یا اینکه چندین کشور توامان خواستار مالکیت آن هستند؛ بلکه به این خاطر که کشورها بر سر اینکه کدام یک مالک آن نیست با هم در رقابت هستند.

اگر همزمان تحت مالکیت دو کشور بودن را بتوان یک ویژگی منحصربه فرد دانست، تحت قیمومیت هیچ کجا نبودن مسئله ای جالب تر به نظر می رسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11130

به "6 نقطه که همزمان متعلق به دو کشور هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نقطه که همزمان متعلق به دو کشور هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید