آبشار لونک؛ منطقه ای بهشتی در گیلان

به گزارش مجله سلو بلاگ، آبشار لونک که در جادۀ سیاهکل به سمت دیلمان جا خوش نموده، یکی از مناطق بهشتی ایران است. آماده شوید تا با هم راهی گیلان و سیاهکل شویم و نظاره گر این آبشار رؤیایی و جنگل سبز آن باشیم.

آبشار لونک؛ منطقه ای بهشتی در گیلان

موقعیت جغرافیایی آبشار لونک

آبشار لونک در سرسبزی های جنگلی گیلان و در جادۀ سیاهکل به سمت دیلمان جا خوش نموده است. در واقع، سیاهکل در شمال آبشار با فاصله ای حدود 21 کیلومتر و دیلمان در جنوب آن با فاصلۀ 24 کیلومتر قرار گرفته اند؛ همچنین رشت در شمال غربی این آبشار واقع شده است و در حدود 60 کیلومتر با آن فاصله دارد. بر روی نقشه، در سمت شرق لونک، هلودشت املش دیده می گردد و رودخانه سفیدرود از ناحیۀ شمالی تا جنوب غربی این آبشار امتداد یافته است.

اگر از تهران قصد عزیمت به این آبشار دیدنی را دارید، 354 کیلومتر را باید پشت ِسر بگذارید. راندن در این مسافت در حدود 5 ساعت طول خواهد کشید: باید از اتوبان تهران ـ کرج راه بیفتید و بعد از آن در راستا کرج به قزوین رانندگی کنید؛ ادامۀ راستاِ شما در جادۀ قزوین ـ زنجان و سپس آزادراه قزوین ـ رشت خواهد بود؛ جادۀ سیاهکل به سنگر را پیش بگیرید و در نهایت، وارد جادۀ سیاهکل به دیلمان شوید. 21کیلومتری سیاهکلْ آبشار لونک را در جنگلی همنام خودش خواهید یافت.

بخش بزرگی از زیبایی سفر به آبشار لونک را جادۀ رؤیایی منتهی به آن می سازد. جادۀ سیاهکل به دیلمان یکی از زیباترین جاده های گیلان است که طبیعتی جنگلی دارد. پیچ وخم های این جاده در دل کوهستان های سبز گیلان، حسابی شیفته تان خواهد نمود. عطر شالیزار در سرتان می پیچد و هرچه جلوتر می روید، این جاده بکر و دلرباتر خواهد شد. در نهایت، در حاشیۀ راست جاده، جریان الماس گون آب را روی دیوار سنگی جنگل خواهید دید. اینجا همان مقصد رؤیایی شماست که با نام آبشار لونک شناخته شده است.

جنگل لونک یکی از سرزمین های سبز گیلان است که تنوع مطلوبی از درختان و گیاهان را در آغوش خود گرفته است. تکمیل نمایندۀ زیبایی این جنگل، آبشار لونک است. این پدیدۀ زیبای طبیعت، در پوشش جنگلی این نقطه از گیلان، از مجموع دو آبشار تشکیل شده و پهنای کوه را با جریان نقره ای خود آراسته است. ارتفاع آبشار لونک 6 متر است و پهنای آن برخی از قسمت های این دیوار صخره ای را تا 20 متر پوشش می دهد. جریان آب زلال این آبشار زیبا در نهایت به شیمرود می پیوندد و این رودخانۀ گیلانی را جانی تازه می بخشد.

جنگل نوردی در سفر به آبشار لونک

آب وهوای پاک و اکسیژن خالص این منطقه هر گردشگری را به سفر وسوسه می نماید. علاوه بر لذت از خنکای آبشار و شنیدن صدای آرامش بخش جریان آب، این فرصت را خواهید داشت که در طبیعت زیبا و بی بدیل آن وقت بگذرانید و جنگل نوردی دل چسبی را تجربه کنید. جنگل لونک از مجموعه ای از درختان راش، توسکا، ممرز، خردمندی، انجیری و… تشکیل شده است؛ همچنین گوشه وکنار این جنگل با گل ها و گیاهان متنوع و رنگارنگی آراسته شده است.

در دل طبیعت این جنگل بکر، رودخانۀ خروشانی نیز جریان دارد. برای دیدن این رودخانه باید از آبشار دور شوید و خودتان را به دره ای سرسبز برسانید. اگر قصد دارید طبیعت بکر و بی نظیری را لمس کنید، سراغ این منطقه بروید. تجمع درختان سرسبز، گل های رنگارنگ، خنکای هوا، حضور پرندگان، جریان رود و صدای دل چسب آبشار، شما را از هیاهوی زندگی دور و به آرامش در دامان طبیعت دعوت می نمایند.

بهترین زمان سفر به لونک

چهار فصل جنگل و آبشار لونک همه رؤیایی و افسونگرند، اما اگر می خواهید زیباترین رخ آبشار را ببینید، در بهار و پاییز به سراغش بروید. آبشار لونک در این دو فصل بیشترین حجم آب را دارد و سطح دیوارۀ خود را می پوشاند؛ همچین رویش گل ها و گیاهان در بهار و رخت هزاررنگ درختان در پاییز، تصویر نابی از جنگل لونک را روبه روی چشمان تان نمایش خواهد داد. در تابستان اگرچه آبشار حجم آب کمتری دارد، اما این فصل سرسبزترین ماه سال است و جنگل حال وهوای دل چسبی خواهد داشت. زمستان، با آن رخت سفیدپوشش، جنگل کوهستانی لونک را به عروس گیلان تبدیل می نماید. در این فصل زیبا، با گیسوان نقره ای آبشار، هر مسافری افسون می گردد.

در لونک چه امکاناتی وجود دارد؟

یکی از بهترین مزیت های جنگل لونک، راستا پلکانی آن به آبشار است که پیاده روی در این راستا جنگلی را برای مسافران سهل نموده است. در این منطقه آب لوله کشی مخصوص گردشگران نیز تعبیه شده است. در رستوران های این جنگل دوست داشتنی، می توانید ناهار خوشمزه ای را امتحان کنید و از صرف غذا در هوای پر از اکسیژن گیلان لذت ببرید. اگر قصد خرید صنایع دستی گیلان را دارید، این جنگل شما را دست خالی برنمی گرداند: می توانید در غرفه هایی که برای فروش هنرِ دستِ مردمان این استان تعبیه شده است، سوغاتی جذاب و دیدنی پیدا کنید. آلاچیق، پارکینگ و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات این منطقه است.

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار لونک

در چندکیلومتری این آبشار باشکوه، جاذبه های گردشگری بی نظیری از استان گیلان وجود دارد. شما در زمان کمی می توانید خودتان را به این جاذبه ها برسانید و از سفرتان لذت بیشتری ببرید. در ادامه این جاذبه ها را به اختصار معرفی می کنیم.

سوسن چلچراغ، مهمان زیبای داماش

گل سوسن چلچراغ در نزدیکی روستای داماش می روید. این گل یکی از پدیده های نادر طبیعت در جهان است. سوسن چلچراغ به عنوان آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده است. در خردادماه، حوالی روستای داماش، در بخش عمارلو، خاص ترین گل جهان زمین را می آراید تا این منطقه به بهشتی 4هکتاری، پوشیده از گل های واژگون تبدیل گردد. این گل ها با رنگ روشن، سر به پایین دارند، گلبرگ های آن کاملا برگشته و پرچم آن از مرکز گل بیرون زده است. دانه های تیره ای که روی گلبرگ ها وجود دارد، عطر دل چسبی در هوا منتشر می نمایند.

اگر خردادماه قصد سفر به آبشار لونک را داشتید، بعد از لذت از تماشای این آبشار و گشت وگذار در جنگل لونک، نزدیک به 40 دقیقه برانید تا به دیلمان برسید؛ سپس در حدود یک ساعت دیگر باید برانید تا به نزدیکی روستای داماش برسید و از تماشای گلزار سوسن چلچراغ لذت ببرید. نباید فراموش کنید که برای پیدا کردن جادۀ فرعی منتهی به این گلزار فصلی، به یک راه بلد محلی احتیاج دارید.

دشت شقایق در ییلاق دیلمان

طبیعت سبز دیلمان یکی از شگفتی های استان گیلان است که در نزدیکی آبشار و جنگل لونک واقع شده است و دسترسی خوبی به آن دارد. در دل طبیعت این ییلاق دیدنی و در روستای کوه پس، دشتی سرخ رنگ از گل های شقایق دیده می گردد. با این گل ها، در فصل بهار، این منطقه از گیلان به سرزمینی رؤیایی تبدیل می گردد. تماشای گسترۀ وسیعی از رنگ های سبز و قرمز در این دشت، یکی از دیدنی ترین قاب های بهاری گیلان است که شما را وسوسه می نماید لنز دوربین تان را مشغول ثبت زیبایی های آن کنید. بعد از رسیدن به دیلمان، نزدیک به 7 کیلومتر به سمت شرق برانید تا دشت سرخ رنگ خودش را نشان دهد.

در آخر

همواره زمانی را برای رفتن به طبیعت ایران و ماجراجویی در گوشه وکنار آن در نظر بگیرید. سرزمین سبز گیلان پر از پدیده های طبیعی دلپذیری است که تماشای آنها هوش از سرتان خواهد برد. به سیاهکل سفر کنید و گشت وگذار در آبشار و جنگل لونک را از دست ندهید. برای اقامت می توانید به سراغ شهرهای اطراف این منطقه همچون رشت، سیاهکل و دیلمان بروید یا با چادرمسافرتی و کیسه های خواب، اقامتی دسته جمعی در جنگل را تجربه کنید.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31572

به "آبشار لونک؛ منطقه ای بهشتی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار لونک؛ منطقه ای بهشتی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید