آشنایی با فواید مامیران کبیر

به گزارش مجله سلو بلاگ، در طب گذشته از تمام قسمت هاى گیاه مامیران به ویژه شیرابه و ریشه آن در درمان ناراحتى هاى پوستى به ویژه برص، درد دندان و نیز به عنوان صفرا آور استفاده مى کردند. این گیاه به دو صورت خوراکی و موضعی کاربرد دارد. در این مطلب با خواص مامیران آشنا می شویم.

آشنایی با فواید مامیران کبیر
مامیران یا مامیزان کبیر گیاهی داروئی از تیره خشخاش Papaveraceae است که نام علمی آنChelidonium Majusمی باشد .مامیران ، گیاه پرستو میز نامیده میشود.

گیاهی است علفی، چندساله با شیره نارنجی رنگ، منشعب به رنگ سبز تیره، واجد کرک های پراکنده و دارای بن ساقه ای پوشیده از قاعده های پایای برگ ها و ساقه ای منشعب به ارتفاع 90- 30 سانتیمتر. برگ ها شانه ای دارای 7-5 برگچه تخم مرغی تا مستطیلی شکل. گل آذین چتر مانند آن دارای 6-2 گل، گل با دو کاسبرگ آزاد و ریزان و چهار گلبرگ کامل زرد رنگ، واژ تخم مرغی است. پرچم ها زرد رنگ، میوه به شکل کپسول کشیده، کمابیش مستقیم و فاقد کرک است.

دانه های آن سیاه رنگ هستند. اندام دارویی مامیران قسمت هوایی گیاه است که در هنگام گل دادن جمع آوری می شوند. از مامیران به صورت خوراکی به عنوان صفراآور، ضداسپاسم، مسکن (ضعیف) و مدر و به صورت موضعی در درمان زگیل استفاده می شود. در طب گذشته از تمام قسمت های گیاه مامیران به ویژه شیرابه و ریشه آن در درمان ناراحتی های پوستی به ویژه برص، درد دندان و نیز به عنوان صفراآور استفاده می کردند.

سرشاخه هوایی مامیران دارای 1-1/0 درصد آلکالوئید با بیش از 20 آلکالوئید است. این گیاه در زمین های بایر به صورت خودرو رشد می کند و به صورت وسیعی در اروپا و آسیای شمالی و مرکزی می روید.

اندام دارویى مامیران قسمت هوایى گیاه است که در هنگام گل دادن جمع آورى مى شوند. از مامیران به صورت خوراکى به عنوان صفراآور، ضداسپاسم، مسکن (ضعیف) و مدر و به صورت موضعى در درمان زگیل استفاده مى شود. در طب گذشته از تمام قسمت هاى گیاه مامیران به ویژه شیرابه و ریشه آن در درمان ناراحتى هاى پوستى به ویژه برص، درد دندان و نیز به عنوان صفرا آور استفاده مى کردند. سرشاخه هوایى مامیران داراى 1-1/0 درصد آلکالوئید با بیش از 20 آلکالوئید است.

ترکیبات شیمیاییمامیران کبیر دارای آلکالوئید های مختلفی مانند چلیدونین ، هیموچلیدونین ، کلریتین ، پروتوپین ، آلیکری توپین ، هربرین و اسپارتئین می باشد . در مامیران کبیر بعلاوه نمک های کلسیم ، منیزیوم و آلمینویم ، مواد رزینی و موسیلاژ موجود است .1

درمان اختلالات قلبی و عروقیجوشانده ریشه مامیران، تصلب شرائین و فشارخون را درمان کرده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند.

درمان اختلالات عصبیجوشانده ریشه مامیران تسکین دهنده دردهای عصبی، خواب آور وآرام بخش است.

درمان مسائل پوستیعصاره مامیران زخم ها، زوائد گوشتی و زگیل و دیگر مسائل پوستی را برطرف می سازد.

درمان اختلالات کلیویجوشانده مامیران محرک کلیه برتری دهنده حجم ادرار، دفع نماینده سموم بدن و درمان نماینده عفونت های کلیه، مثانه و مجاری ادرار است.

درمان اختلالات چشمیشست وشوی چشم با عرق مامیران درد، ورم و عفونت های چشم را التیام می بخشد.2

محافظت از کبد و مثانهسلاندین حاوی موادی است که به پاکسازی کبد یاری می کند. این گیاه برای سم زدایی بدن مفید است. این ماده دارای خواص محافظ طبیعی است که نه تنها به حفظ شرایط مناسب و عملکرد کبد یاری می کند بلکه سلول ها را از آسیب محافظت می کند.

عصاره مامیران باعث کاهش التهاب در بدن می شود ، برای درمان فیبروز و جلوگیری از هپاتیت سمی مفید است. سلاندین کار کیسه صفرا را تحریک می کند ، اختلال عملکرد آن ، همانطور که می دانید باعث بیماری های مختلفی از جمله سوء هاضمه می شود. مطالعات بالینی تأثیر گیاهان در درمان التهاب کیسه صفرا را تأیید کرده است. اما قبل از آغاز داروهای گیاهی ، مشورت با پزشک مهم است.

مامیران هضم را بهبود می بخشدسلاندین برای اختلالات گوارشی مفید است. این گیاه گرفتگی شکم ، نفخ و برطرف سوء هاضمه را تسکین می دهد. این ماده به بدن یاری می کند تا صفرا و آنزیم های گوارشی بیشتری فراوری کند که مسئول هضم موثر مواد غذایی هستند. بعضی مطالعات حاکی از آن است که عصاره celandine برای درمان زخم معده ، سندرم روده تحریک پذیر و بعضی بیماریهای مزمن دستگاه گوارش مفید است.

مامیران اگزما را درمان می کندآب گیاه به طور سنتی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله درماتیت آتوپیک استفاده می شود. در سال 2011 دانشمندان آزمایشاتی را انجام دادند که نتیجه آن نشان داد که آب celandine برای درمان اگزما مفید است. این آزمایش بر روی موش ها انجام شد ، اما با این وجود توانایی گیاه در کاهش تظاهرات علائم اگزما از جمله التهاب و خارش ثابت شد.

از تنتورهای مامیران قرن ها برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله کرم حلقوی و زگیل استفاده می شود.

خواص ضد میکروبی مامیرانبرای بیماری های لثه و دندان ناشی از باکتری ها موثر است. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره گیاه دارای فعالیت ضد باکتریایی قوی در برابر چندین سویه باکتری از جمله استرپتوکوکی است.

محققان پیشنهاد می نمایند که توانایی ضد میکروبی celandine با ماده هلریترین موجود در گیاه مرتبط است. مطالعات دیگر تأثیر گیاهان دارویی در برابر ویروس تبخال سیمپلکس را تأیید کرده است. ماده ضد سرطان سلاندین خواص ضد سرطانی دارد. در یک زمان ، مطالعه ای با مشارکت بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان انجام شد. هر یک از شرکت نمایندگان در این آزمایش بخش خاصی از عصاره celandine دریافت کردند.

معلوم شد که تحت تأثیر فیتوپراپی ، تکثیر سلول های سرطانی کند می شود و درصد بقای بیماران مبتلا به سرطان افزایش می یابد. اگر چه ، شایان ذکر است که همه محققان قبول ندارند که سلاندین در درمان سرطان بسیار مؤثر است. در یک زمان ، آماده سازی برای درمان بیماری های سرطانی از عصاره celandine ساخته شد. اما بعداً ، بسیاری از محققان به اثربخشی آن شک داشتند و در بسیاری از کشورها این دارو به علت خطر، کاملاً ممنوع بود.

اما از طرف دیگر ، هیچ کس متعهد نیست که این ماده را در celandine که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند ، انکار کند و این یک عامل محافظت در برابر سرطان است.

مامیران زگیل را از بین می بردتأییدشده است که آب celandine یک داروی مؤثر در برابر زگیل و پاپیلوما است. اما این توانایی های گیاهی بیش از یک قرن است که برای انسان شناخته شده است. در زمان های قدیم مردم می دانستند: اگر شما به طور مرتب آب زرد celandine را روی زگیل بمالید ، دیر یا زود از بین می رود. امروزه بسیاری از دانشمندان تأثیر چنین داروی گیاهی را تأیید می نمایند ، اما در عین حال یادآور می شوند: شما نمی توانید آب مامیران را در منطقه ها سالم پوست بمالید (ممکن است باعث سوختگی شود).

برای چنین درمانی ، باید شاخه ای از یک گیاه تازه را بشکنید و صبر کنید تا یک قطره آب مانند اشک از گیاه بچکد ، سپس آن را روی زگیل بمالید. اگر دریافت روزانه آب celandine تازه امکان پذیر نیست ، می توانید سرکه دارویی تهیه کنید.3

طرز استفاده از مامیران کبیر

جوشاندهبه میزان 20 گرم برگ خشک و یا ریشه مامیران را در یک لیتر آب بریزید . میزان استفاده از آن یک فنجان سه بار در روز می باشد .

دم کرده مامیرانمیزان 30 گرم برگ خشک مامیران را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید برای زمان ده دقیقه دم بکشد . سپس صاف کرده و میل فرمایید .

تنطور مامیراناین تنطور به صورت آماده در فروشگاههای گیاهان دارویی و یا بعضی از داروخانه ها موجود است و یا اینکه به میزان 100 گرم برگ خشک یا ریشه مامیران را در 500 گرم الکل سفید خیس کرده اجازه دهید برای زمان دو هفته به همین حالت باشد . البته هر روز آنرا تکان داده پس از این مدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته بریزید . میزان استفاده از آن 10-15 قطره سه بار در روز می باشد.

شیره مامیرانجهت مصرف شیره مامیران آن را با عسل قاطی کرده و مصرف نمایید .

مضرات گیاه مامیران کبیراستفاده بیش از حد از مامیران کبیر فراوری مسمومیت می کند و حتی مصرف افراطی بصورت له شده روی رخم ها نیز همین خطر را در پی دارد زیرا از راه پوست جذب بدن می شود . بنابراین باید استفاده از آن در حد توصیه شده باشد زیر نظر متخصص استفاده شود. توجه داشته باشید این گیاه سمی می باشد و میزان بسیار آن در مصارف داخلی امکان دارد موجب تشنج و حتی مرگ شود.4

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.rustanews.ir

3.www.sayarak.com

4.www.saednews.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38099

به "آشنایی با فواید مامیران کبیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فواید مامیران کبیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید