اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و مسئول کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد، اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد صورت می گیرد.

اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد

شهرداری پرگار بازسازی بافت تاریخی را هر سال گسترده تر می نماید

محسن عباسی هرفته با اشاره به اهمیت بازسازی و حفظ بافت های تاریخی اظهار کرد: شبکه بافت معابر تاریخی یکی از مهمترین ارکان شهر تاریخی یزد محسوب می گردد که بازسازی و ساماندهی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از طرح رسیدگی به معابر بافت تاریخی در قالب بازسازی و ساماندهی یاد کرد و گفت: این طرح مدتی است که توسط شهرداری یزد در حال جریان است، از طرفی شعاع نفوذ این طرح مستمر، هر ساله به فراخور اعتبار سالانه شهرداری توسعه خواهد یافت.

این مسئول در خصوص جزئیات این طرح توضیح داد: کف سازی، جداره سازی و بازسازی و بازسازی عناصر سازه ای و سایه انداز کوچه های بافت های تاریخی مانند ساباط ها، تویزه ها و پشت بندها در دستور کار این طرح قرار گرفته است.

وی کوچه مسجد تبریزیان را یکی از موارد اجرای این طرح بازسازیی و ساماندهی اعلام نمود و گفت: این معبر یکی از جهتهای پر تردد بافت تاریخی محسوب می گردد که سالها مورد بی توجهی و بعضا تخریب قرار گرفته بود و شرایط مناسبی نداشت.

عباسی هرفته توضیح داد: اجرای این طرح در محدوده مطرح شده منجر به بازگشت این کوچه تاریخی به حالت اصیل خود بوده تا یکی از کوچه های مهم این شهر تاریخی حدفاصل بازار قدیمی شهر و محله مهم سهل ابن علی اعاده گردد.

وی از بازسازی هشت تویزه در این کوچه اطلاع داد و گفت: تویزه ها که نقش پشت بند را برای خانه های مجاور معبر دارند، از رانش دیوارهای خانه ها و ترک های سقف خانه ها جلوگیری نموده و علاوه بر آن نقش سایه اندازی و زیبایی بصری در معبر را دارند.

به گفته مسئول پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، کف سازی، جداره سازی، بازسازی ناودان ها و دیوارهای پرخطری که به سوی کوچه رانش کردند، در دستور کار قرار داشته و در حال اجرا است.

وی از تکمیل این طرح تا سرانجام امسال اطلاع داد و گفت: طبق برنامه زمان بندی تا سرانجام سال این جهت پرتردد تاریخی کاملا بازسازی شده و امکان استفاده از ان از نوروز سال آینده وجود دارد.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد با اشاره به ارزش تاریخی این منطقه اشاره نمود و گفت: خانه های بسیار با ارزشی در این جهت هستند که با ساماندهی این جهت، سکونت و زندگی در این خانه ها نیز رونق دوچندانی خواهد گرفت، چرا که صاحبان و مالکان این خانه ها که متاسفانه اغلب خالی از سکنه هستند، نسبت به بازسازی و احیا آنها ترغیب می شوند و پیش بینی می گردد دوباره حیات در این رگ بافت تاریخی جریان و سریان پیدا کند.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24684

به "اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید