الگوی تغییر چیست و چگونه؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، الگوی تغییر یکی از مهمترین مؤلفه هایی است که باید در جهت ارتقای سازمان مورد توجه قرار گیرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

  • الگوی مسئله گشایی :

مدل سنتی تغییر که از طریق یونگ ولی پیت تفسیر و توجیه شده است ، اساساً یک مدل مسئله گشایی است و عوامل شش گانه این مدل به شرح ذیل می باشد.

الگوی تغییر چیست و چگونه؟

شناسایی مسئله - تشخیص مسئله - جمع اوری اطلاعات لازم و بحث و مصاحبه در کاربرد آن به منظور حل مسئله ، تنظیم بدلیل های کار کردی دیگر ، آزمون امکان استفاده از بدیل های دیگر ، منطبق ساختن و به کار گرفتن بدیل انتخاب شده

  • مدل سه مرحله ای تغییر :

که عبارت اند از نیاز به تغییر و تغییر کردن و تثبیت مجدد

  • الگوی منحنی رشد :

عدم اجتناب از تغییر را از طریق سیکل زندگی سازمان نشان می دهد. بر اساس این الگو ها سازمان از سه مرحله گذر می کند :

الف) مرحله تکوین : با ویژگی هایی چون نداشتن ساختار ، آزمایش و خطاء دست زدن به تغییر و مهم بودن نوآوری در سازمان توصیف می شود.

ب) مرحله هنجاری : در این مرحله ثبات بوجود می آید و بر حفظ ساختار موجود تأکید می شود.

ج) مرحله یکپارچگی : سازمان دوباره خود را تعریف می کند و راهی نو در پیش می گیرد این مرحله با ابهام و عدم اطمینان همراه است.

  • الگوی جامع و پویا

مدل استیفن رابینز :

این مدل برای تغییرات برنامه ریزی شده به کار می رود ویژگی مهم این مدل جامعیت و پویایی آن است زیرا عناصر مهم تغییرات سازمانی را که عبارت اند از موارد زیر در خود دارد.

1- نیروهایی که مشخص کننده اصلی تغییر هستند 2- عامل تغییر 3- استراتژی تغییر سازمانی 4- فرآیند تغییر 5- روش اعمال و توزیع قدرت 6- دارای باز خورد است ، عاملی که پویایی این الگو را تضمین می کند .

منبع: الی گشت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 44319

به "الگوی تغییر چیست و چگونه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی تغییر چیست و چگونه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید