امین الهی؛ مدرس و طراح گرافیک: تغییر لوگوی محک، بار دیگر گویای همراهی این مؤسسه به روز، با مردم است

به گزارش مجله سلو بلاگ، مؤسسه خیریه محک، به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در ایران همزمان با اجرای اقدام جهانی فاصله گذاری اجتماعی با پیغام دستامون دور شده، قلبامون نزدیک لوگوی خود را تغییر داد.

امین الهی؛ مدرس و طراح گرافیک: تغییر لوگوی محک، بار دیگر گویای همراهی این مؤسسه به روز، با مردم است

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، اونیش امین الهی، مدرس و طراح گرافیک نام آشنای کشورمان در مصاحبه ای که پیرامون این موضوع با او داشتیم نظرات خود را مطرح می نماید:

  • نظر شما در مورد بازطراحی لوگوی محک بر مبنای فاصله گذاری اجتماعی در پیوستن به یک اقدام جهانی چیست؟

    در هر اتفاق مهم انسانی که در جهان رخ می دهد معمولاً شرکت ها، مجموعه ها و افرادی که دغدغه های اجتماعی و انسان محبت آمیز دارند دست به کار می شوند و واکنش هایی مرتبط با موضوع نشان می دهند. البته بنا به نوع و عظیمی و همه گیری آن، طبیعتا واکنش ها گسترده و یا محدود خواهد بود.

    می توان گفت که همه گیر شدن ویروس کرونا، در صد سال اخیر، جز معدود اتفاقاتی است که کل جهان را به صورت همزمان درگیر خود نموده و فارغ از منطقه جغرافیا و تفاوت فرهنگ ها، همه به یک شکل با آن دست و پنجه نرم نموده و واکنش نشان داده اند. یکی از این واکنش ها، تغییر تصویری در نشانه شرکت های عظیم به صورت فاصله گذاری در آنها، به عنوان نمادی از همراهی با جامعه بود.

    متأسفانه در ایران کمتر شرکت یا ارگان نام آشنایی دست به چنین کاری زد و تنها معدود شرکت هایی به صورت محدود و یا توسط طراحان گرافیک به عنوان دستمایه طنز، تغییراتی در برخی نشانه ها انجام داده اند.

    یکی از سازمان هایی که به صورت تعیین و با اعلام همگانی دست به این حرکت نمادین زد، محک بود که به عقیده من این نشان از نوع تفکر و همچنین همراه بودن با مردم و به روز بودن این سازمان دارد.

    • تغییر موقت لوگوی محک چه پیغامی را به شما منتقل می نماید؟

      محک علاوه بر تغییر لوگو با موضوع فاصله گذاری اجتماعی، پیشنهادهای تصویری دیگری نیز از نشانه سازمانش ارائه کرد که بر پایه شعار همدلی و نزدیکی دل ها و حمایت همیشگی از بچه های محک بود. این اقدام به نظر من وجه تمایز تغییر نشانه محک با دیگر اقدامات بین المللی در تغییر نشانه هاست. دقیقاً این نکته متفاوتی بود که از این اتفاق جهانی، به عنوان نمادهای بصری یکپارچه برای ارائه شعار و پیغام جدیدش استفاده کرد که علاوه بر خاص بودن، به سرعت تمامی مفاهیم را به ذهن بیننده منتقل می نماید.

      • توجه محک به وجه هنری تغییرات لوگوی خود را چطور ارزیابی می کنید؟

        اینکه محک توانست ایده های بصری متفاوتی را صرفاً با تغییر و اضافه کردن عناصر تصویری در لوگو فراوری و طراحی کند، بخش جذاب و به یاد ماندنی این روزهای محک است (اضافه کردن قلب ها به لوگو) اما فکر می کنم در کنار سه نشانه ای که منتشر شد می بایست یک نشانه به صورت کاملا خالص و فقط با استفاده از المان های موجود در لوگوی اصلی؛ و نه با حذف یا اضافه کردن عناصر تصویری دیگر، طراحی و منتشر می کرد تا با کمترین تغییرات در نشانه؛ هم سو با برندهای معتبر جهان، فاصله گذاری اجتماعی را تبلیغ کند.

        • نقش سازمان های مردم نهاد را در بحران مربوط به سلامت جامعه چطور ارزیابی می کنید؟

          اگر سازمان های مردم نهاد بتوانند بر پایه اصل شفافیت و پاسخگویی خود عمل نمایند و مورد اعتماد جامعه باشند، می توانند به صورت اصولی و با قدرت بالا بر جامعه تأثیر بگذارند و در زمان های وقوع بحران، رویکرد متفاوتی از خود نشان دهند. محک از اینگونه سازمان هاست که با تعداد مخاطب بالا، قدمت و خوش نامی توانسته به اطلاع رسانی یا یاری های تخصصی در زمان بحران یاری کند.

          • به نظر شما این اقدام که توسط یک مؤسسه خیریه انجام شده است چقدر می تواند در آگاهی رسانی جامعه نقش داشته باشد؟

            جواب این سوال آسان نیست. لزوماً اینجور اقدامات باید در کنار تبلیغات یکپارچه و گسترده صورت بگیرد تا تأثیر همگانی آن را بالا ببرد. عکس العمل های این چنینی که توسط سازمان ها صورت می گیرد برای رساندن این پیغام به جامعه است که ما نیز در کنار شما و حساس به سلامتی و بحران های روز هستیم. معمولاً رسانه های جمعی بیشترین تاثیر را در عموم جامعه خواهند داشت مثل شبکه های اجتماعی، تلویزیون و بستگی به این دارد که این نوع پیغام ها را با چه کیفیت و میزان تکراری در این شبکه ها منتشر کنیم.

            • دیدگاهتان را درخصوص مجموعه اقدامات محک را در زمان بحران کرونا بفرمائید؟

              قطعا اقدامات محک در اطلاع رسانی ویروس کرونا مهم و تأثیرگذار بوده اما من شخصاً فقط به وسیله اینستاگرام آن را دنبال می کردم و فکر می کنم برای تاثیرگذاری بیشتر این اقدامات باید راهکارهای دیگری برای بهتر دیده شدن پیغام ها و رساندن اخبار پیدا کرد. با توجه به خیریه بودن مجموعه شاید می شد در این روزها محک به صورت موازی و شراکتی با برندهای تجاری و عظیم ایران مثل خودروسازی ها و یا بانک ها اقدامات مشترکی انجام دهد تا توجه بیشتری از افراد جامعه را به خود جلب کند و فضای گسترده تری برای تبلیغ شعارها و افکار خود پیدا کند.

              • محک در طول سال های عملکرد خود در زمان هایی جهت به روزرسانی تصویری با پایبندی به اصل طرح با تغییرات جزئی به آن پرداخته است. اما این بار برای همسو شدن با یک موضوع جهانی که همه درگیر آن هستند (کرونا)، به صورت موقت دغدغه و بینش خود را در برندش عینیت بخشیده است. نظر شما درباره این رویکرد چیست؟ آیا لوگو محمل مناسبی برای تجلی این دیدگاه است؟

                اینکه لوگو جای مناسبی برای این کار هست یا نه باید گفت در سال های گذشته هم بسیاری از شرکت ها و یا طراحان به صورت شخصی و برای سرگرمی یا تبلیغات موردی و خاص به سراغ دستکاری نشانه ها رفته اند. اما به جرأت می توان گفت بعد از عمومی شدن تکنولوژی اینترنت، این اولین بار است که همزمان، شرکت ها و مؤسسات در کل جهان، به فکر تغییر هماهنگ نشانه خود افتاده اند که کار بسیار نو و جذابی در وادی گرافیک و تبلیغات بود. اصولاً نشانه یک شرکت معتبر، جزو مهم ترین و به یادماندنی ترین عناصر بصری برند آن مجموعه است که در ذهن جامعه ثبت شده و باقی می ماند بنابراین کوچک ترین تغییری در آن باعث حساس شدن ذهن مخاطب خواهد شد و این پیغام تصویری به راحتی توسط خود مخاطبان به سرعت باز نشر می گردد. به همین دلیل است که در شرایط کرونا برندهای عظیم در تبلیغاتشان بدون اینکه لوگوی اصلی شان را نشان دهند، فقط لوگوی تغییریافته را منتشر می نمایند چون می دانند نشانه اصلی در ذهن مخاطبانشان ثبت شده و احتیاجی به دوباره نشان دادن آن نیست.

                • به طور کلی آیا در چنین اقداماتی ظرفیت توسعه قابلیت های برند وجود دارد؟ آیا در نشان دادن ارزش ها، ماهیت و صندلی برند تأثیر مطلوبی می گذارد؟

                  قطعاً تأثیر این اقدام با توجه به قدرت برندهای مختلف در جهان متفاوت خواهد بود. طبیعتاً برندهای شناخته شده تر با کوچک ترین تغییری، حساسیت عمومی را به خود معطوف می نمایند و حتماً در ذهن بیننده سوال ایجاد خواهند کرد؛ این یعنی ارزش و ماهیت یک برند در افکار عمومی.

                  البته طرز تفکرهای مختلفی در برخورد با یک برند و تغییر در ظاهر آن وجود دارد. برخی ها هرگونه تغییر در نشانه و یا دستکاری و یا برخورد فانتزی با آن برای تبلیغات را خلاف معیارهای تبلیغات می دانند و فکر می نمایند به شخصیت برند آسیب می زند و برخی دیگر می گویند این باعث ماندگاری بیشتر در ذهن می گردد و البته اینکه در کتابچه هویت سازمانی آن شرکت چه تعریفی برای آن برند شده باشد نیز در این نوع تفکر قطعاً دخیل است.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 22161

به "امین الهی؛ مدرس و طراح گرافیک: تغییر لوگوی محک، بار دیگر گویای همراهی این مؤسسه به روز، با مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امین الهی؛ مدرس و طراح گرافیک: تغییر لوگوی محک، بار دیگر گویای همراهی این مؤسسه به روز، با مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید