اگر حافظه خوبی ندارید، ژن ها را سرزنش کنید!

به گزارش مجله سلو بلاگ، نتایج یک پژوهش جالب که توسط محققان ایرانی صورت گرفته است، نشان می دهد در برخی موارد، مسائل حافظه ای در افراد به وضع ژنتیکی آن ها و ژن هایی که به ارث برده اند، ربط دارد.

اگر حافظه خوبی ندارید، ژن ها را سرزنش کنید!

به گزارش خبرنگاران، پروتئینی به نام عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز یا به اختصار BDNF، عاملی است که به وسیله رشد دادن، تمایزپذیری و محافظت از سلول های عصبی، موجبات ابقاء آن ها را فراهم می نماید. BDNF یکی از فراوان ترین عوامل زیستی مولکولی در مغز فرد بالغ است و با رشد، شکل پذیری سیناپسی، یادگیری و تسهیل فرآیندهای شناختی در ارتباط است. آنالیز ها نشان می دهند که بعضی عوامل نظیر ورزش می توانند روی این عامل اثر مثبت داشته باشند.

اما به گفته محققان، بروز چندشکلی در ژن کدنماینده این پروتئین، می تواند تبعاتی را به وجود آورد. چراکه شکل و شمایل و نوع پروتئین های تولیدی را به وسیله تغییر در اسیدآمینه ها تغییر می دهد. این موضوع می تواند بعضی از فرایندهای شناختی نظیر حافظه و به خاطرسپاری را با مسائلی روبرو نمایند.

برای آنالیز بیشتر این موضوع، گروهی از محققان کشورمان از دانشگاه جهرم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان و دانشگاه خلیج فارس بوشهر پژوهشی را انجام داده اند که در آن، اثر چندریختی بودن ژن فوق بر حافظه افراد آنالیز شده است.

در این تحقیق، صد نفر از دانشجویان مرد بومی از دانشگاه کاشان مشارکت داشته اند و داده های مورد احتیاج، با استفاده از استخراج DNA آن ها و تجزیه وتحلیل آن جمع آوری شده اند. در کنار این مورد، حافظه دانشجویان فوق با استفاده از آزمون حافظه استاندارد، ارزیابی شده است.

نتایج این آنالیز ها نشان داده است که چندریختی ژنی به نام Val66met تأثیر مشخصی بر بهره حافظه افراد دارد. به گونه ای که وجود این چندریختی در بعضی از افراد احتمالاً به وسیله اختلال در ترشح BDNF توانایی آن ها نسبت به افراد فاقد این چندریختی را تضعیف می نماید.

در این رابطه، ابوالفضل شایان نوش آبادی، استادیار و محقق رفتار حرکتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جهرم و همکارانش می گویند: نتایج نشان داد افراد فاقد چندریختی در ژن مورد اشاره، در نمره و بهره حافظه به صورت معناداری بهتر از دیگران بودند. آنالیز ها نشان داد که این رجحان بیشتر، به دلیل مواردی چون حافظه منطقی و یادگیری تداعی بوده است.

آن ها می افزایند: این نتیجه می تواند حائز اهمیت بسزایی باشد، چراکه پژوهش حاضر در جامعه ای متفاوت از تحقیقات قبلی اجرا شده است و بر اساس پیشینه تحقیق، امکان تفاوت در شیوع و میزان تأثیرگذاری چندریختی مورد نظر در جوامع مختلف وجود دارد.

این یافته های جالب که نشان می دهند تفاوت بعضی افراد در مهارت های حافظه ای ممکن است ریشه های ژنتیکی داشته باشد، در فصل نامه تازه های علوم شناختی منتشر شده اند. این نشریه متعلق به مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی است.

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 20950

به "اگر حافظه خوبی ندارید، ژن ها را سرزنش کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر حافظه خوبی ندارید، ژن ها را سرزنش کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید