تعدادی از کارگران هپکو تجمع کردند

به گزارش مجله سلو بلاگ، تعدادی از کارگران هپکو در اعتراض به شرایط فراوری در شرکت و حقوق عقب افتاده خود در مرکز شهر اراک و سپس در مقابل دفتر نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تعدادی از کارگران هپکو تجمع کردند

عضو شورای کارگری شرکت هپکو اراک در مورد این تجمع به خبرنگار خبرنگاران، گفت: تقریبا دو ماه حقوق کامل کارگران عقب افتاده و 70 درصد حقوق فروردین و اردیبهشت ماه از سوی شرکت پرداخت شده است.

ابوالفضل رنجبر با تاکید بر این که مشکل امروز کارگران هپکو مشکل حقوق نیست بلکه مشکل قول هایی است که از سوی مسئولان کشور و استان داده می گردد، اضافه نمود: حدود 1.5 سال است که دولت قول معین تکلیف وضعیت سهامداری شرکت هپکو را به کارگران داده است، اما متاسفانه در این یک سال و اندی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه حقوق پرداخت شده به کارگران در طول یک سال اخیر از تسهیلات و وام دریافتی و فروش غیر قانونی اموال و داریی های شرکت(سهام مس طارم) بوده است، توضیح داد: ما به عنوان کارگران هپکو می خواهیم این وام و تسهیلات صرف کار و فراوری در شرکت گردد تا براساس کار و فراوری، حقوق کارگران پرداخت گردد.

رنجبر اضافه نمود: در سال 97 در کل 47 دستگاه توسط شرکت فراوری شد که اتفاقا تمام قطعات خارجی استفاده شده در فراوری این دستگاه ها از قبل در انبار شرکت موجود بوده و در واقع هیچ مواد اولیه ای برای شرکت از خارج از کشور وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اکثر شرکت های رقیب هپکو با وجود تحریم ها در حال کار و فراوری و واردات دستگاه های راهسازی هستند و در واقع تحریم ها خیلی در روند کار تاثیر نداشته است، گفت: شاید تحریم ها روند فراوری را کند و مشکل نموده باشد، اما هیچ گاه منجر به توقف فراوری نشده است، اما متاسفانه تیم مدیریتی منتخب سازمان خصوصی سازی مواد اولیه ای برای شرکت تامین ننموده اند تا حداقل فراوری شکل گیرد.

این عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو مدعی شد: از ابتدای سال تاکنون حتی یک دستگاه هم در شرکت فراوری نشده و عملا در طول 5 ماه اخیر کارخانه تعطیل بوده است ولی با خبرسازی سعی در بازی با قیمت سهام شرکت در بورس داشته اند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در جلسات خود با شورای کار دائما از پیگیری کار و فراوری در شرکت صحبت می نمایند، اما عملا کار و فراوریی برای شرکت مهیا نشده است، گفت: تیم مدیریتی بیان می نماید برای جذب بازار به عراق و آلمان و ترکیه و...سفر نموده ایم ولی با نگاهی به هزینه های هنگفت این سفرها، سوال اینجاست که این هزینه های هنگفت چه نتیجه ای داشته است؟ کار و فراوریی برای هپکو به دنبال داشته است؟ از نظر فراوری هیچ اتفاقی برای هپکو رقم نخورده است، هیچ بازخوردی از این سفرها ندیدیم و هیچ قراردادی هم منعقد نشده است.

رنجبر اظهار کرد: متاسفانه دغدغه ای برای فراوری در هپکو از سوی مدیریت وجود ندارد، مدیرعاملی که ماهانه 40 میلیون تومان حقوق دریافت می نماید و از بیان آن نیز ابایی ندارد و به راحتی بیان می نماید که این حقوق را سازمان خصوصی سازی برای من معین نموده است، باید امروز جوابگوی کارگران هپکو باشد.

وی حقوق معوق تیرماه کارگران هپکو را سه میلیارد و 680 میلیون تومان، مردادماه حدود 4 میلیارد تومان و باقیمانده فروردین ماه و اردیبهشت ماه را هم حدود 1.5 میلیارد تومان بیان نمود و اضافه نمود: شرکت از 15 مردادماه به مدت 15 روز در تعطیلات تابستانی بوده است، روز اول تعطیلات جلسه ای با استاندار مرکزی داشتیم و بیان شد که سعی بر این است که حقوق معوقه در تعطیلات شرکت پرداخت گردد ولی این وعده عملی نشد.

این عضو شورای اسلامی کار هپکو اضافه نمود: روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای مجدد برگزار گردید و قول پرداخت بخشی از معوقات داده شد، اما چهار روز از این وعده گذشته و هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید نمود: مشکل ما کارگران حقوق نیست. پرسنل هپکو به دنبال کار هستند، مدیرعاملی می خواهند که برای شرکت به دنبال کار باشد. سه وزیر به استان مرکزی سفر کردند، برای معین تکلیف وضعیت سهامداری هپکو مصوبه دادند، اما از 31 اردیبهشت ماه 97 تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و بیش از 1.5 سال این وضعیت بلا تکلیف باقی مانده است.

وی به نامه اخیر رییس جمهوری جهت معین تکلیف وضعیت هپکو اشاره نمود و گفت: ترس ما کارگران هپکو از این است که اتفاقا این نامه رییس جمهوری نیز به مانند مصوبه سه وزیر مورد توجه قرار نگیرد.

رنجبر در مورد وضعیت بیمه ای کارگران شرکت نیز گفت: مسائل بیمه کارگران همیشه وجود داشته است ولی همیشه با تمدید نشدن دفترچه های بیمه با مراجعه به استانداری و هماهنگی شخص استاندار با بیمه تامین اجتماعی این مشکل حل می شد، اما این اقدام فقط یک مُسکن است. تا چه زمانی استاندار می تواند برای تمدید دفترچه بیمه کارگران با سازمان تامین اجتماعی هماهنگ کند، برطرف این مشکل هم نیازمند پول است.

وی با اشاره به بازداشت رییس سابق سازمان خصوصی سازی کشور بیان نمود: به وسیله شورای کارگری در خواست وکیل نموده ایم تا به وسیله اعطای وکالت به وکیل، از سازمان خصوصی سازی و سهامداران و مدیرانی که در طول 12 سال اخیر هپکو را به این وضعیت رساندند شکایت کنیم.

رنجبر گفت: امیدواریم اینبار نیز مدیریت شرکت و مسئولین به دنبال پاک کردن صورت مسئله نباشند و با واریز بخشی از مطالبات کارگران، مطالبه معین تکلیف نهایی سهام دار و مسائل در پی آن را به حاشیه نبرند.

به گزارش خبرنگاران، این تجمع در ساعت 11:10 نیمروز با تصمیم کارگران و به گفته رنجبر در راستای محترم شمردن حقوق شهروندان به خاتمه رسید و معترضان به کارخانه بازگشتند.

شهسوار مدیرعامل شرکت هپکو نیز در مورد تامین حقوق کارگران به خبرنگاران گفت: در حال تامین منابع اقتصادی برای پرداخت حقوق هستیم.

وی گفت: طلبی از بانک ملی داریم که سعی داریم اگر امروز دریافت گردد تا فردا بخشی از حقوق معوق کارگران را پرداخت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8431

به "تعدادی از کارگران هپکو تجمع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدادی از کارگران هپکو تجمع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید