تماس تلفنی رئیس دولت وفاق لیبی با اردوغان و تأکید بر همکاری نظامی

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیس دولت وفاق ملی لیبی و رئیس جمهور ترکیه طی تماس تلفنی راه های اجرای تفاهم نامه های امنیتی و مالی بین خود را آنالیز کردند.

تماس تلفنی رئیس دولت وفاق لیبی با اردوغان و تأکید بر همکاری نظامی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس دولت وفاق ملی لیبی و رئیس جمهور ترکیه یک شنبه شب در خصوص اوضاع لیبی و پیامدهای حملات نظامی به شهر طرابلس، پایتخت لیبی تلفنی گفت وگو کردند.

شبکه تلویزیونی فبرایر لیبی به نقل از دولت وفاق ملی لیبی گزارش داد که فایز السرّاج طی تماسی که با رجب طیب اردوغان داشته، علاوه بر تحولات اخیر و عواقب حملات ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی به طرابلس در خصوص کوشش های دوجانبه برای مهار کرونا در این شهر گفت وگو نموده است.

بنابه بیانیه دفتر فایز السراج، دو طرف همچنین در خصوص گام های اجرایی دو تفاهم نامه ای که اخیراً بین آنکارا و طرابلس در ماه نوامبر امضا شده، و نیز در خصوص زمینه اختیارات دریایی طرفین در دریای مدیترانه بوده، رایزنی نموده اند.

این چندمین بار است که اردوغان و سراج به صورت تلفنی گفت وگو می نمایند. آن ها طی چند ماه گذشته بیش از دو بار نیز در استامبول و آنکارا با یکدیگر ملاقات نموده اند.

طی یک سال و یک ماه گذشته، ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با حمایت امارات عربی و عربستان سعودی و مصر، علیه دولت وفاق ملی اعلان جنگ نموده و درصدد است طرابلس، پایتخت این دولت را به تصرف درآورد.

ترکیه پیش از شروع عملیات حفتر برای اشغال طرابلس صرفاً از دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، حمایت سیاسی و رسانه ای می کرد تا اینکه بعد از امضای دو تواهم نامه امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی و واگذاری حق اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه، مجلس ترکیه ششم دی ماه با اعزام نیروی نظامی به لیبی جهت حمایت از دولت سراج موافقت کرد.

حمایت های سیاسی، نظامی و تجهیزاتی ترکیه از این دولت که با رأی مجلس ترکیه وجاهت قانونی به خود گرفته، منجر شده است که نیروهای تحت امر فایز السراج بعد از گذشت بیش از یک سال دفاع، به حالت تهاجمی درآمده و طی یک دو ماه گذشته چند شهر و منطقه را در جنوب و غرب طرابلس آزاد نموده و پیشروی نمایند.

اخیراً اتحادیه عرب، کشورهای فرانسه، امارات و مصر و قبرس با صدور بیانیه ای اقدمات ترکیه و اعزام نیروی نظامی از این کشور (چه از نیروهای مسلح ترکیه و چه از عناصر مسلح و تروریستی از سوریه) به لیبی را محکوم نموده اند.

درگیری ها در لیبی منجر به صف بندی کشورهای منطقه شده است، ترکیه و قطر و ایتالیا از دولت سراج و کشورهای عربستان، روسیه، مصر، امارات و فرانسه از حفتر حمایت می نمایند.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 22 تیر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 17261

به "تماس تلفنی رئیس دولت وفاق لیبی با اردوغان و تأکید بر همکاری نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماس تلفنی رئیس دولت وفاق لیبی با اردوغان و تأکید بر همکاری نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید