توزیع کتاب های درسی بهانه ای برای باز شدن پای دانش آموزان به کتابفروشی ها بود

به گزارش مجله سلو بلاگ، محمد مدیحی مدیر کتابفروشی سهیل در دامغان که 35 سال در این حرفه مشغول به کار است، در گفت وگویی با خبرنگار خبرنگاران در سمنان، درباره شرایط این روزهای کسب وکار کتابفروشی، ضمن بیان این نکته که مردم آنقدر درگیر تامین مایحتاج روزمره شده اند که دیگر به کتابخوانی فکر نمی کنند، گفت: کسب وکار ما قبلا خیلی بهتر از حالا بود و در بدترین شرایط هم هفته ای یک کارتن کتاب را می فروختیم؛ اما الان شاید سالی یک کارتن کتاب هم نفروشیم.

توزیع کتاب های درسی بهانه ای برای باز شدن پای دانش آموزان به کتابفروشی ها بود

وی اضافه نمود: درگیر شدن مردم به زندگی روزمره و تهیه ارزاق عمومی شان با توجه به گرانی و تورم فعلی، آنها را از کتاب خواندن بازداشته است. علاوه بر این، امید به زندگی در مردم کاهش پیدا کرده و شاید بگردد گفت که در مورد برخی از جوانان، امید به زندگی، به صفر رسیده است؛ یک جوان وقتی کار ندارد و درآمد خاصی ندارد، نباید از او انتظار خواندن و خریدن کتاب داشت.

تا وقتی مسئولان اهل مطالعه نیستند، انتظار افزایش سرانه مطالعه بی فایده است

مدیحی یادآور شد: گرانی کاغذ و کتاب هم دلیل دیگری بر کتاب نخواندن است. از این ها گذشته تشویق نکردن مردم به کتابخوانی و عدم ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق صدا و سیما و همچنین کتاب نخواندن مسئولان در رده های مختلف، مزید بر علت است؛ مردم الگوبردار هستند و اگر ببینند فرماندار شهرشان اهل مطالعه است، آنها هم مطالعه می کنند.

مدیر کتابفروشی سهیل گفت: هر خانواده باید مبلغی را ماهیانه برای کتابخوانی و غذای روح کنار بگذارد اما تعدادی از خانواده ها تمکن اقتصادی ندارند، تعدادی حوصله ندارند، تعدادی وقت کافی ندارند و این گونه است که از کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بازمانده ایم.

دهه فعلی اوج خرابی شرایط کتاب است

وی با تصریح بر این نکته که با 35 سال سابقه در کار کتابفروشی، به جرات می گویم که دهه فعلی اوج خرابی شرایط کتاب است، در عین حال به تنوع علایق مطالعاتی در نسل های مختلف اشاره و مطرح نمود: در هر برهه ای کتاب های خاصی اصطلاحا در بورس بوده است؛ زمانی اشعار سعدی و حافظ، زمانی کتاب هایی در حوزه تصوف و عرفان، زمانی رمان های مختلف و در حال حاضر کتاب های روانشناسی و کتاب هایی که به انسان امید می دهد.

محمد مدیحی گفت: بیشتر مخاطبان و مراجعان ما جوانان هستند اما تا زمانی که بچه ها در سنین ابتدایی اند، خانواده ها هم در کنار بچه ها مراجعه می کنند و کتاب می خرند؛ هر چند پسران رغبت چندانی به خرید کتاب و مطالعه ندارند و کلاً بی تفاوت هستند؛ شاید یکی از دلایل این مسئله، این باشد که در مشاغل مختلف، دختران جایگزین پسران شدند که این چالش ازسوی متولیان هم جدی گرفته نشده است.

بقالی بیشتر از کتابفروشی توجیه اقتصادی دارد!

وی بیان کرد: من از آنجا که به کتابفروشی علاقه دارم، این کار را انجام می دهم؛ اما اگر جنبه اقتصادی را در نظر بگیریم، باید بگویم که این کار اصلاً صرفه اقتصادی ندارد؛ هرچند اگر در همین صنف هم بی انصاف باشید، خیلی زود سرمایه ای به هم میزنید، ولی تنها دلخوشی ما این است که با فرهنگ و انسان های فرهیخته سروکار داریم؛ فروش مواد غذایی و سرمایه گذاری در بقالی از نظر اقتصادی توجیه بیشتری دارد. من اگر کتابفروش نمی شدم، قطعاً در طلافروشی و یا پارچه فروشی سرمایه گذاری می کردم و مشغول می شدم.

مدیر کتابفروشی سهیل دامغان ادامه داد: قبلا کل قفسه های فروشگاه، کتاب بود ولی الان 90 درصد قفسه هایمان را لوازم التحریر پُر کرده است؛ زیرا کتاب را نمی خرند. تا وضع مردم از نظر اقتصادی بهبود پیدا نکند و یا مسئولین از طریق رسانه های عمومی مردم را به کتابخوانی تشویق نکنند و دولت سوبسید مناسبی به کتاب اختصاص ندهد، امیدی به تغییر در بهبود شرایط فعلی کتابخوانی نخواهد بود. این مسئله به مدیران، معلمان و سیستم آموزشی نیز برمی گردد؛ به عنوان مثال در سیستم آموزشی گذشته خلاصه نویسی کتاب یکی از شیوه هایی بود که کمکی به رشد و توسعه کتابخوانی می کرد اما الان آن هم جایگاهی ندارد.

به دست دریافت برخی از کتاب ها مُد شده است

وی اضافه نمود: دانشجوها تقلیدی کتاب می خوانند. خواندن و به دست دریافت برخی از کتاب ها در برخی از زمان ها مد شده است مثلاً ملت عشق و چهار اثر فلورانس که در مقطعی همه این کتاب ها را یا در دست داشتند و در فضای مجازی هم به همدیگر گرا می دادند؛ با این وجود، این گونه کتاب خواندن توسط دانشجوها که عموماً یا کتاب را نمی خوانند یا عمقی نمی خوانند و نمی فهمند که کتاب مورد نظر چه پیامی را دارد، اگرچه خوب نیست اما اگر همین امر مداوم باشد، جای امیدواری است و جرقه ای است برای شروع فرهنگ کتابخوانی.

مدیحی یادآور شد: اگرخانواده ها از دوران کودکی و ابتدایی بتوانند بچه ها را با کتاب آشنا کنند و خودشان هم با کتابخوانی الگوی بچه ها باشد، خیلی مثمرثمر است. فضای مجازی تاثیر منفی زیادی در کتابخوانی گذاشت، زیرا قبل از آمدنش فرهنگ سازی نشده بود و انسان هایی هستند که ساعت ها از عمرشان را در همین فضا سپری می کنند، اما لذت کتابخوانی، در دست دریافت کتاب است.

منفعت طلبی با فرهنگ منافات دارد

این کتابفروش دامغانی اضافه نمود: اصلاً من توصیه به خواندن کتاب الکترونیکی و دیجیتال نمی کنم و اعتقادی هم به این گونه کتاب خواندن ندارم و همواره معتقدم کتاب باید همان ورق هایی باشد که در دست می گیریم و گاهی برخی وقت ها با قلم یا مداد برخی از قسمت ها را های لایت می کنیم، یادداشت برداری می کنیم و زیر برخی جملات را خط می کشیم؛ اما در فضای مجازی و کتاب های دیجیتال این فرصت ها فراهم نیست و نمی توان روی محتوا، موضوع و مطالب کتاب تمرکز کرد و گذرا هست.

وی ادامه داد: چون قبلاً آدم کتابخوانی بودم، به کتابفروشی علاقه مند شدم. پدرم مسگر بود و روزانه دو ساعت به دلیل کتابخوانی و حضور در کتابخانه به من مرخصی می داد و اجازه داشتم مغازه را ترک کنم. در صنف کتابفروشی اگر علاقه نباشد، نمی توانید ادامه دهید و در کل پول دوستی و منفعت طلب بودن با فرهنگ منافات دارد.

نقش روحانیون در ترویج فرهنگ کتابخوانی غیرقابل انکار است

محمد مدیحی ضمن بیان اینکه روحانیون نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بسیار می توانند موثر باشند، مشروط بر اینکه خودشان به علم روز آگاه باشند، یادآور شد: قبلاً در ایام عید نوروز و روز معلم، فروش کتاب چندین برابر بود ولی الان هیچ تمایلی به خواندن کتاب وجود ندارد.

وی به معضل جلوگیری از توزیع کتب درسی ازطریق کتابفروشی ها هم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه نباید با تصمیماتی از این دست، با فرهنگ مردم و کشور بازی کرد، گفت: از یک طرف اصل 44 قانون اساسی روی خصوصی سازی تاکید دارد و ازطرف دیگر وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته به کار اقتصادی بپردازد و توزیع کتب درسی را که سال های سال در دست کتابفروشان بخش خصوصی بود خودش به عهده بگیرد؛ با این فرایند نه تنها اقتصاد کتابفروشان به خطر می افتد بلکه با خطر بزرگ تری به نام تعطیلی کتابفروشی ها و آسیب جدی به فرهنگ روبه رو خواهیم بود.

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 22266

به "توزیع کتاب های درسی بهانه ای برای باز شدن پای دانش آموزان به کتابفروشی ها بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع کتاب های درسی بهانه ای برای باز شدن پای دانش آموزان به کتابفروشی ها بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید