جشنواره ترویج علم در سرانجام نامه ها گامی در جهت کاهش شکاف جامعه علمی و مردم

به گزارش مجله سلو بلاگ، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: جشنواره ترویج علم در سرانجام نامه های دانشجویی می تواند شکاف بین جامعه علمی و مردم را کم کند.

جشنواره ترویج علم در سرانجام نامه ها گامی در جهت کاهش شکاف جامعه علمی و مردم

به گزارش خبرنگاران، دکتر اکرم قدیمی امروز در نشست شورای سیاست گذاری دومین جشنواره ترویج علم در انتها نامه های دانشجویی که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار گردید، اظهار کرد: آنچه در این رویداد مورد داوری قرار خواهد گرفت، بیش از آنکه محتوای علمی مطالب ارائه شده باشد، مهارت ارائه دهندگان در ساده سازی مطالب برای مخاطب عام و توان برقراری ارتباط با افراد غیر متخصص است.

وی درباره تاریخچه این جشنواره گفت: جشنواره ترویج علم در انتها نامه های دانشجویی با موضوع انتها نامه های دانشجویی به زبان ساده برگزار می گردد. جامعه ایران در حال ورود به برهه ای از زمان است که بیشتر از هر زمان دیگر به آموزش، همبستگی، توان جمعی و باور به توان علم در حل مسائل احتیاج دارد. تبادل تجربیات و یافته های علمی دانشجویان به زبان ساده برای همگان یکی از کارآمدترین ابزارها برای رسیدن به انگیزه هایی است که هر جامعه ای جهت توسعه به آن احتیاج دارد. برگزاری چنین جشنواره هایی گرچه نمی تواند معجزه کند، اما امید دست اندرکاران ترویج علم بر آن است که با برگزاری چنین جشنواره هایی گام هایی جهت نیل به نتایج علمی و ملموس با مشارکت جوانان به عنوان بهترین گروه های هدف و نقش آفرین در ترویج علم برداشته گردد.

رئیس انجمن ترویج علم اهداف دومین جشنواره ترویج علم در انتها نامه های دانشجویی را معرفی عمومی فرهنگ علمی و کاستن از شکاف میان مردم و علم ورزان، جلب توجه دانشگاهیان و دانشجویان به چالش های پیش روی کشور و تشویق آنان به آنالیز این چالش ها در انتها نامه های دانشجویی، تشویق دانشگاهیان به برقراری ارتباط مستقیم تر با مردم، فراهم آوردن زمینه ای برای گفت وگو و هم اندیشی میان علم ورزان و مردم درباره چالش های پیش روی کشور و جلب توجه عمومی به آموزش غیررسمی و یادگیری مادام العمر برشمرد.

قدیمی اضافه نمود: بخش های علمی این جشنواره علوم انسانی، علوم پایه، علوم مهندسی، علوم کشاورزی- منابع طبیعی و محیط زیست و هم چنین علوم بین رشته ای است.

وی در ادامه تقدیر دانشگاه ها و مراکز علمی از برندگان، برگزاری کارگاه یک روزه آموزش ترویجی برای منتخبان، برگزاری جلسات توسط منتخبان در دانشگاه ها و انتقال نتایج کارگاه ترویج علم به دیگر دانشجویان را پیشنهاد داد.

در ادامه این نشست، دکتر پرویز شهریاری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: در جامعه ای که علم از راستا اصلی خود منحرف شده و نقش آگاهی بخشی خود را از دست داده، پرداختن به ترویج علم و پرداختن به خلاصه های ساده انتها نامه ها بسیار سخت است.

شهریاری ادامه داد: از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، انجمن ترویج علم و یا حتی ایرانداک انتظار می رود راهکارهای عملی بیشتری برای تدوین خلاصه همگان فهم ارائه نمایند، اگر چنین چیزی رخ ندهد ممکن است ببینیم متن های گوناگونی فراوری گردد که ممکن است هدفی که می خواهیم را محقق ننمایند.

وی اضافه نمود: ما در حال حاضر داریم درباره خلاصه ای از انتها نامه صحبت می کنیم که ویژگی هایی دارد که بخشی از آن ها ویژگی های زبانی است، بخشی از این ویژگی ها باید تدوین گردد. ما بنا داریم چنین چیزی را در قالب یک نرم افزار عرضه کنیم که فرد بتواند متن خود را به نرم افزار ارائه کند و نرم افزار یک گزارش از متن ارائه شده به فرد تحویل دهد. در این نرم افزار توصیه هایی برای واژه های تخصصی نیز وجود دارد تا متن تا حد امکان اصلاح گردد.

در بخش دیگری از این نشست، آرمین توحیدی، نماینده دانشگاه تهران با بیان اینکه به نظر می رسد دستگاه های اجرایی و جامعه دانشگاه ها را به عنوان حلال مسائل قبول ندارند، گفت: ما باید سدشکن باشیم و کاری کنیم که جامعه به استادان و دانشجویان اعتماد کند.

وی اضافه نمود: پیشنهاد ما از دانشگاه تهران این است که در آیین نامه ارتقای استادان بحث ترویج علم هم گنجانده گردد. اعضای هیات علمی ما عمدتاً درگیر مقاله نویسی هستند و وقتی برای ترویج باقی نمی ماند. تشویق استادان فعال در ترویج علم در جشنواره های پژوهشی و هم چنین گنجاندن آیتم های ترویجی در جشنواره های پژوهشی می تواند مثمر ثمر باشد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4150

به "جشنواره ترویج علم در سرانجام نامه ها گامی در جهت کاهش شکاف جامعه علمی و مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ترویج علم در سرانجام نامه ها گامی در جهت کاهش شکاف جامعه علمی و مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید