خبرنگاران سرخ شدن دریاچه حوض سلطان قم

به گزارش مجله سلو بلاگ، قم ـ خبرنگاران ـ با گرم تر شدن هوا در روزهای گذشته، دریاچه (تالاب) حوض سلطان قم که همچون آینه ای رو به آسمان در قلب ایران خودنمایی می کند، این روزها برای نخستین بار در دهه های گذشته رنگ قرمز به خود گرفته که علت آن ناشی از رشد نوعی جلبک در آب های شور این دریاچه است. / عکاس: عباس منجمی گیلانی

خبرنگاران سرخ شدن دریاچه حوض سلطان قم

تالاب حوض سلطان پهنه ای سپیدرنگ به وسعت 37 هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر 35 آزادراه قم ـ تهران (از جهت قم به تهران در سمت راست این آزادراه قرار گرفته است.) قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است که از سال 1388 به منطقه شکار ممنوع ارتقا سطح یافته است.

این تالاب از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر به فردی برخوردار و دارای گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم های ویژه ای به لحاظ شرایط زیستی و تحمل نمک است.

در روزهای پایانی تابستان سال 1394 بود که آبگیری دریاچه (تالاب) حوض سلطان پس از هشت سال خشکسالی مستمر در رسانه ها خبرساز شد و در سال های پس از آن نیز به مدد افزایش نسبی بارندگی ها، این تالاب ارزشمند جان دوباره ای گرفته است.

از ابتدای امسال با تمرکز بارش های بهاره در مرکز کشور و جاری شدن رودخانه های قمرود و قره چای، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان نیز به خوبی از نعمت باران و آب های سطحی در منطقه بهره مند شد تا با شروع گرمای کم سابقه، همچنان پرآب و درخشان باقی بماند./

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 18558

به "خبرنگاران سرخ شدن دریاچه حوض سلطان قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرخ شدن دریاچه حوض سلطان قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید