خبرنگاران محدودیت ارتباطی، مهمترین مشکل دانش آموزان ناشنوا در کلاس های مجازی

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران - دبیر کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در آستانه بازگشایی مدارس با اشاره به دغدغه های دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا و خانواده های آنان برای چگونگی دریافت آموزش های مجازی، گفت: محدودیت های ارتباطی، مهمترین مشکل این دانش آموزان در کلاس های مجازی است.

خبرنگاران محدودیت ارتباطی، مهمترین مشکل دانش آموزان ناشنوا در کلاس های مجازی

به گزارش روز آدینه خبرنگاران از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر گیتا موللی با بیان این مطلب گفت: هر چند که آموزش آنلاین مزایایی برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا که عمدتا دارای معلولیت هستند و رفت و آمد در شرایط کرونایی برای آنان مشکل است دارد، اما محدودیت های ارتباطی آنان در شرایط مجازی بسیار بیشتر خواهد بود.

وی تاکید نمود: خانواده ها و معلمان ضروری است ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و متوجه باشند که دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا حتی در حالت عادی نیز احتیاج به دیدن چهره معلم و دریافت کامل زبان و گفتار او دارند، لذا کوشش نمایند تا امکانات لازم در فضای مجازی برای درک مطلوب مفاهیم آموزشی برای این دانش آموزان فراهم گردد.

دبیر کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح داد: سازمان آموزش و پرورش بچه ها استثنایی، تمهیداتی را برای سال تحصیلی جدید دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا در استان ها و شهرهای مختلف فراهم نموده است.

موللی اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، محتواهای آموزشی خاص برای این دانش آموزان آماده نموده است و با تقسیم بندی استان های مختلف به شرایط قرمز، نارنجی و سفید به لحاظ شیوع بیماری کرونا در شهرستان ها، کوشش خواهد نمود تا دانش آموزان در مناطق با شرایط قرمز و نارنجی بتوانند از آموزش های مجازی به صورت کامل استفاده نمایند و در صورت اعلام شرایط سفید در بعضی از مناطق به لحاظ میزان کم شیوع بیماری، امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس فراهم باشد.

وی ادامه داد: ضمن آنکه بسته های آموزشی برای دانش آموزان ساکن در مناطقی که فاقد اینترنت است، تهیه شده و طیف متنوعی از محصولات آموزشی در اختیار دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا قرار خواهد گرفت.

موللی با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانشجویان کم شنوا و ناشنوا با سمعک یا کاشت حلزون شنوایی هرگز شنوایی کامل ندارند، توضیح داد: این دانش آموزان و دانشجویان، برای جبران این خلاء مجبورند به دانسته های زبانی خود اتکا نمایند و این امر مستلزم کوشش بیشتر آنان است که خستگی آنان را دو چندان می نماید.

وی ادامه داد: در این حالت اگر در حین آموزش مجازی، اینترنت هم ضعیف باشد و تصویر و صدای معلم به وضوح دیده و شنیده نگردد، مسائل آنان به مراتب بیشتر خواهد شد، این درحالی است که در شرایط فعلی حتی وجود ماسک در ارتباطات چهره به چهره، مانع بزرگی برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا محسوب می گردد و ارتباطات در دوره کرونا به شدت برای بچه ها و بزرگسالان کم شنوا و ناشنوا چالش برانگیز شده است.

مدیر گروه آموزشی بچه ها استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پاسخ به این سئوال که وجود رابط با زبان اشاره تا چه میزان می تواند به برطرف این مسائل یاری کند، گفت: از وجود رابط در انتقال بعضی از محتواهای آموزشی استفاده می گردد، اما اینطور نیست که همه بچه ها و بزرگسالان ناشنوا و کم شنوا، زبان اشاره را به صورت کامل بلد باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکنون بسیاری از ناشنوایان و کم شنوایان از روش گفتاری و شفاهی برای ارتباطاتشان استفاده می نمایند، لذا دیدن چهره کامل و واضح معلم و دریافت صدای او، برای درک آنان از مفاهیم آموزشی، بسیار مهم است، همچنین آموزش دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا ضروری است بیشتر به صورت دیداری باشد و این مساله در دوره فعلی با محدودیت روبرو است.

موللی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا به ویژه در مدارس استثنایی، با ناتوانی هایی همراه هستند که کار آموزش را عموما با چالش های بسیار روبرو می نماید، در عین حال این دانش آموزان علاوه بر احتیاجهای آموزشی، احتیاجهای توانبخشی دارند که مستلزم توجه بسیار است و عدم دسترسی به این خدمات می تواند آموزش های آنان را به شدت خدشه دار کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا در سالهای اخیر در مدارس عادی تحصیل می نمایند، متذکر شد که شرایط فعلی آموزش های مجازی دانش آموزان عادی، ممکن است برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا، بار آموزشی مورد احتیاج را نداشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش بچه ها استثنایی برای دانش آموزان ساکن در مناطق دور افتاده که دسترسی به اینترنت ندارند و یا از اینترنت ضعیفی برخوردارند، بسته های آموزشی را به صورت CD تدارک دیده تا در صورتی که امکان حضور فیزیکی این دانش آموزان در مدارس فراهم نبود، این بسته های آموزشی را به دست آنان برسانند.

مساله مهم دیگری که مورد اشاره موللی نهاده شد، شرایط دانشجویان کم شنوا و ناشنوا در دانشگاه ها بود که وی آن را احتیاجمند توجه ویژه دانست.

به گفته وی، آموزش های آنلاین بدون زیرنویس و بدون رابط زبان اشاره، برای این گروه از دانشجویان فایده چندانی ندارد و ضروری است به خلاء ارتباطی این گروه از دانشجویان به صورت جدی توجه گردد، ارتباط با استادان و ارتقای آگاهی آنان به احتیاجهای ارتباطی این دانشجویان بسیار کارساز خواهد بود ضمن آنکه ماسک اکنون مانع جدی ارتباطی دانشجویان کم شنوا و ناشنوا است که استفاده از ماسک های شفاف برای برطرف این مشکل توصیه می گردد.

وی به عنوان یکی از فعالان تشکل های کم شنوایان و ناشنوایان در سطح بین الملل، به برگزاری وبیناری جهانی طی روزهای اخیر با شرکت انجمن های والدین بچه ها کم شنوا و ناشنوا پیرامون مسائل تحصیلی این بچه ها اشاره نمود و گفت: این وبینار، انتقال دهنده نظرهای والدین دانش آموزان کم شنوا و ناشنوای کشورهای مختلف و صاحبنظران بین المللی این حوزه در خصوص چالش های افراد کم شنوا و ناشنوا در شرایط کرونایی بود.

موللی ادامه داد: اینطور که تعیین است مسائل و محدودیت های ارتباطی در آموزش مجازی، خاص دانش آموزان ما نیست، بلکه این مسائل در دیگر کشورهای جهان نیز مطرح است و همه در کوششند تا امکانات و شرایط را برای به حداقل رساندن این محدودیت ها، فراهم نمایند و ارتباط تنگاتنگ خانواده ها با معلمان در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

این استاد دانشگاه همچنین توصیه کرد: معلمان بچه ها ناشنوا و کم شنوا مورد حمایت های لازم قرار بگیرند و تعداد دانش آموزان تحت آموزش هر معلم بیش 8 تا 9 کودک نباشد.

وی به والدین نیز توصیه کرد که حمایت از بچه ها خود را تا خاتمه دوره مدرسه درنظر داشته باشند، انتظارات بالا از فرزند خود داشته و با حمایت کامل از او و برقراری ارتباطی سازنده با معلم و مسئولان مدرسه، زمینه رسیدن فرزند کم شنوا و ناشنوایشان به موفقیت را فراهم نمایند، ضمن آنکه در نظر داشته باشند که موفقیت برای هرکودک، تعریفی خاص دارد و ضروری است که هر کودک با خودش مقایسه گردد.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: باید تعیین گردد بچه ها کم شنوا چه احتیاجهایی دارند و چگونه می توانند آن را به دست آورند، مشارکت کامل والدین در امور تحصیلی فرزندان کم شنوا و ناشنوا در شرایط بحرانی همه گیری کرونا بیش از پیش اهمیت دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 21983

به "خبرنگاران محدودیت ارتباطی، مهمترین مشکل دانش آموزان ناشنوا در کلاس های مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محدودیت ارتباطی، مهمترین مشکل دانش آموزان ناشنوا در کلاس های مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید