دانستنی های تغذیه(1)

به گزارش مجله سلو بلاگ، یکی از املاح مورد احتیاج برای تک تک سلول های بدن مهمیم است که در بعضی از اعضاء بدن مانند مغز، تیموس و بعضی از غدد و هم در خون و عضلات متمرکز بوده و اندازه آن در این اعضا از کلسیم بیشتر است.این عنصر در تبدیل قند خون به انرژی و هم در مبارزه با افسردگی بسیار مؤثر و مفید است، کار سیستم رگ های خونی و قلب را تنظیم می نماید و در جلوگیری از حمله قلبی هم اثرگذار می باشد.

دانستنی های تغذیه(1)

دانستنی های تغذیه(1)

مهمیم و خواص معجزه آسا

یکی از املاح مورد احتیاج برای تک تک سلول های بدن مهمیم است که در بعضی از اعضاء بدن مانند مغز، تیموس و بعضی از غدد و هم در خون و عضلات متمرکز بوده و مقدار آن در این اعضا از کلسیم بیشتر است.

این عنصر در تبدیل قند خون به انرژی و هم در مبارزه با افسردگی بسیار مؤثر و مفید است، کار سیستم رگ های خونی و قلب را تنظیم می نماید و در جلوگیری از حمله قلبی هم اثرگذار می باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، مهمیم از رسوب کلسیم در کلیه ها و کیسه صفرا جلوگیری نموده و عمل هضم را آسان می نماید. به گفته پزشکان، مهمیم باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، ضربان منظم قلب و استحکام استخوان ها هم می گردد. بعلاوه مهمیم در متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین نقش مهمی ایفا می نماید.

این عنصر حیاتی در بسیاری از غذاها به مقدار فراوان یافت می گردد و یک رژیم غذایی معمول در صورت انتخاب درست غذاها، می تواند احتیاج بدن به این عنصر مهم را تأمین کند. مهم ترین منابع غذایی غنی از مهمیم شامل انجیر، لیموترش، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته و سیب، دانه ها و مغزها، سبزیجات برگی شکل مثل کلم و اسفناج، غلات سبوسدار و حبوبات مثل لوبیا و سویا هستند.

متخصصان تغذیه تأکید دارند که روش هایی مثل فرآوری و تصفیه غلاتی مانند آرد گندم و برنج، سبب از بین رفتن املاح آن از جمله مهمیم می شوند.

مطالعات نشان می دهند که مهمیم در تنظیم فشارخون نقش مهمی ایفا می نماید. رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند، مهمیم و پتاسیم را در حد کافی برای بدن تأمین نموده و باعث کاهش فشارخون بالا می شوند.

پزشکان می گویند:دریافت کم مهمیم باعث اختلال در ضربان قلب و بروز حملات و سکته های قلبی می گردد. بعلاوه ممکن است کمبود مهمیم عاملی خطرزا در ایجاد پوکی استخوان باشد. کمبود مهمیم بعلاوه متابولیسم کلسیم و هورمون تنظیم نماینده کلسیم را در بدن تغییر می دهد.

مطالعات مختلف هم نشان می دهند که مصرف مکمل های مهمیم تراکم املاح استخوانی را تقویت می نماید.

علاوه بر این موارد، وجود مهمیم برای متابولیسم کربوهیدرات در بدن ضروری است و می تواند باعث آزاد سازی و فعال شدن انسولین گردد. افزایش مقدار گلوکز خون در بیماران دیابتی باعث کاهش مهمیم خون و کمبود آن در ادرار می گردد.

لبخندی زیبا با غذاهای محافظ دندان

دندانپزشکان اغلب به بیماران خود توصیه می نمایند که از خوردن مواد غذایی شیرین تا حد امکان پرهیز نمایند تا مقدار پوسیدگی دندان های آنها کاهش پیدا کند، اما گروهی از متخصصان آمریکایی معتقدند مواد غذایی وجود دارند که برای سلامت دندان ها مفید هستند.

دکتر لوئیس آمندولا، رییس بخش دندانپزشکی وستون دنتال، در بیانیه ای خاطر نشان کرد: باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، از نوع باکتری های استرپتوکوک هستند که از قند ساکاروز تغذیه می نمایند، ساکاروز قند معمولی است که ما اغلب می خوریم. این باکتری ها در حین تکثیر شدن، از خود اسیدهایی فراوری و آزاد می نمایند که این اسیدها موجب پوسیدگی دندان ها می شوند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، کارشناسان مرکز خدمات دندانپزشکی وستون دنتال در کالیفرنیا در این مقاله چندین ماده غذایی را معرفی نموده اند که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نمایند و در نتیجه لبخندی زیبا و سلامت را به شما هدیه می دهند. یکی از این مواد آدامس های بدون قند هستند، اگرچه بیشتر آدامس ها حاوی مواد قندی چسبنده هستند، اما انواع بدون قند آنها حاوی یک شیرین نماینده طبیعی به نام زایلیتول هستند که می توانند سلامت دندان ها را بهبود ببخشند.

بعلاوه نوشیدن چای سبز یا سیاه که مواد طبیعی فلوراید را وارد دهان می نمایند، برای این منظور مفید است. برای مثال محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو دریافته اند ترکیبات شیمیایی موجود در چای سیاه مانع از رشد نوعی آنزیم در دهان می شوند که نقش این آنزیم یاری به چسبیدن پلاک ها به مینای دندان است. نوشیدن آب لوله کشی حاوی فلوراید هم برای این منظور کاربرد دارد.

بعلاوه خوردن پنیر به اسم دسر بعد از غذا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نموده و به ترمیم سطح دندان ها هم یاری می نماید، چون پنیر مقدار تخریب مواد معدنی در مینای دندان را کاهش می دهد و اسیدهای تشکیل دهنده پلاک ها را خنثی می نماید و در عین حال بزاق دهان را افزایش می دهد که برای پاکسازی قند داخل فضای دهان مفید است.

به علاوه میوه ها و سبزیجات تازه مثل هویج، سیب و خیار هم به تمیز شدن دندان ها و تقویت فراوری بزاق و حفاظت از لثه ها و تمیز کردن آنها یاری می نمایند.

کوتاه در خصوص آلرژی های غذایی...

آمارها نشان می دهند که حدود 12 میلیون کودک آمریکایی به آلرژی های غذایی مبتلا هستند. پزشکان تأکید دارند که پرهیز از خوردن غذاهای مشکل زا در این بچه ها کار دشواری است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر ماتیو گرین هاوت مشاور پزشکی انجمن بچه ها مبتلا به آلرژی غذایی و متخصص آلرژی اطفال در تحقیقات خود دریافته است که واکنش های آلرژیک اغلب در فصل مدارس بروز می نمایند و می توانند تشدید شوند. یکی از مواد غذایی که می تواند در مدارس توزیع گردد و آلرژی زا باشد بادام زمینی است که باید مصرف آن در بچه های که مستعد واکنش های آلرژیک هستند کنترل گردد.

آلرژی غذایی عبارت از واکنش بیش از مقدار دستگاه ایمنی به بعضی غذاها یا موادی است که معمولاً بی خطر هستند. این واکنش های نامطلوب ممکن است ارثی یا ناشی از یک نقص اکتسابی بیوشیمیایی باشند. علائم ممکن است در عرض چند دقیقه یا دو ساعت پس از خوردن غذای آلرژی زا بروز نمایند.

مطالعات دکتر گرین هاوت نشان می دهند که بیشتر واکنش های کشنده آلرژیک در بین نوجوانان و افراد بالغ کم سن و سال بروز می نماید.

در سال های اخیر شیوع حساسیت نسبت به مواد غذایی بیشتر شده است. آلرژی نسبت به مواد غذایی نه تنها موجب ناراحتی و مسائل تنفسی، پوستی و گوارشی می گردد، بلکه طبق گزارش های علمی که اخیراً منتشر شده، ممکن است باعث بیماری های کلیه، افزایش فشارخون، سردرد از نوع میگرن، افسردگی یا اضطراب و شب ادراری گردد.

آلرژی غذایی تنها یکی از علل متعدد تحمل نکردن بعضی غذاها و بروز ناراحتی است. مسمومیت های غذایی، حساسیت نسبت به مواد مجاز اضافه کردنی به مواد غذایی، کمبود بعضی از آنزیم ها مانند لاکتوز در بعضی افراد یا واکنش های روانی نسبت به بعضی از غذاها، علل دیگر آن هستند. در مجموع آلرژی غذایی چندان شایع نیست و مقدار شیوع آن در جوامع مختلف فرق دارد، ولی معمولاً در بین افرادی که به طور ذاتی استعداد ابتلای به آلرژی دارند، بیشتر مشاهده می گردد، بنابراین این گونه افراد معمولاً علائمی از آلرژی های دیگر مثل آلرژی بینی، کهیر یا آسم را هم بروز می دهند.

پارکینسون با کمبود شدید ویتامین D رابطه دارد

متخصصان آمریکایی در یک آنالیز نو دریافته اند که بیماران مبتلا به پارکینسون ابتدایی با کمبود زیاد مقدار ویتامین D در بدنشان روبرو هستند، اما مصرف این ویتامین نمی تواند پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد.

دکتر ماریان ال ایوات، متخصص دانشکده پزشکی دانشگاه ایوات و مرکز پزشکی امور گیاهخواران آتلانتا و دستیاران وی تأثیر کمبود ویتامین D را در بیماران مبتلا به پارکینسون ابتدایی که تحت درمان قرار نگرفته بودند، آنالیز کردند. پارکینسون در این بیماران ظرف 5 سال پس از شرکت در تحقیقات تشخیص داده شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این محققان شرایط ویتامین D را در نمونه های خونی ذخیره شده از بیماران آزمایش کردند و دریافتند که در مراحل ابتدایی بروز پارکینسون، افراد مبتلا با کمبود شدید ویتامین D روبرو هستند. آنها متوجه شدند که 69 درصد از این بیماران با کمبود ویتامین D و 26 درصد با فقدان این ویتامین روبرو هستند.

اهمیت تغذیه مناسب در دوران حاملگی

نتایج یک تحقیق نو نشان داده است که رژیم غذایی نامناسب در دوران بارداری می تواند عامل بروز بیماری در نوزاد گردد.

متخصصان علوم پزشکی در این تحقیق تأکید کردند که سوء تغذیه مادر در دوران بارداری می تواند روی ژن های کودک تأثیر منفی بگذارد و پیامدهای نامطلوب بلند مدتی روی سلامت او بر جای بگذارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، متخصصان انگلیسی در آزمایشات نو روی موش ها دریافتند اگر موش مادر در دوران حاملگی دچار سوء تغذیه باشد، موش های نوزاد پس از بلوغ زودتر پیر می شوند و پیامدهای پیری را نشان می دهند.

این تحقیق نشان داد که رژیم غذایی موش مادر روی عملکرد نوعی ژن در بچه موش ها تأثیر می گذارد. این ژن نقش مهمی در رشد غده پانکراس و در نهایت فراوری انسولین دارد.

دکتر سوزان اوزان متخصص انستیتو علوم متابولیک در دانشگاه کمبریج در این تحقیقات اعلام نمود: مادرانی که رژیم غذایی بد و نامناسبی دارند، فعالیت این ژن در نوزادان آنها کمتر می گردد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت و بیماری های قلبی و حتی سرطان در سنین بالاتر در این بچه ها افزایش می یابد.

بادام و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی

یک تحقیق نو نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی بادام به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری قلبی یاری می نماید.

به نقل از ساینس دیلی، این مطالعه که یکی از اولین مطالعات از نوع خود برای معین کمیت اطلاعات پیشگیرانه است نشان می دهد که مصرف بادام به تقویت حساسیت انسولین و کاهش سطح کلسترول LDL در افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند یاری می نماید.

در این مطالعه محققان اثرات مصرف یک رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی بادام را بر عوامل مرتبط با پیشرفت دیابت نوع دو و بیماری قلبی - عروقی در بزرگسالانی که مستعد ابتلا به دیابت هستند آنالیز کردند.

برای این مطالعه محققان افراد مورد مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند و برای 16 هفته به یک گروه یک رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی بادام و به گروه دیگر یک رژیم غذایی معمولی دادند و پس از 16 هفته مشاهده شد سطح کلسترول LDL و حساسیت به انسولین در گروهی که بادام مصرف نموده بودند، به مقدار قابل توجهی بهبود یافته بود.

کاهش وزن با کاهش دردهای پیش از قاعدگی ارتباط دارد

یک متخصص زنان و زایمان گفت:مصرف غذاهای فوری، کم تحرکی و چاقی از عوامل افزایش عدم تخمک گذاری و دردهای پیش از قاعدگی است. دکتر نیلوفر ترکی اضافه کرد:به علت تغذیه غیرصحیح، عدم تخمک گذاری افزایش پیدا نموده و در زنان و دختران جوان شایع تر است.

وی درباره علت دردهای پیش از قاعدگی اظهار کرد:ابتلا به فیبروم رحمی( رشد بیش از حد بافت رحم زنان در سن بچه داری) و تنبلی تخمدان از جمله عوامل درد در دوران پیش از قاعدگی هستند. این گونه بیماران معمولاً 10 روز تا دو هفته پیش از قاعدگی دچار ورم و درد ناحیه پایین شکم می شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد:به این گونه بیماران توصیه می گردد که در صورت ابتلا به چاقی، وزن خود را کاهش و تحرک خود را در صورت کم تحرکی افزایش دهند. علاوه بر آن در غذاهای خود کمتر از نمک و ادویه استفاده نمایند. ترکیبات محرک مانند کاکائو را هم مصرف ننمایند و استعمال مواد دارای نیکوتین را کاهش دهند.

وی تأکید کرد:اگر این گونه اقدامات باعث کاهش درد رحم نگردد، معمولاً برای بیماران ترکیبات ویتامین E، و B1 یا B6 تجویز می گردد.

ترکی در انتها اظهار کرد:فیبروم رحمی درمان دارویی ندارد، ولی مبتلایان به این بیماری باید هنگام قاعدگی مصرف گوشت قرمز را کاهش و سبزیجات را افزایش دهند و علاوه بر آن تحرک بیشتری داشته باشند.

سویا و کاهش عوارض یائسگی

یک متخصص تغذیه اسم کرد:مصرف حداقل 30 گرم سویا باعث تأمین احتیاج روزانه فیتواستروژن ها در دوران یائسگی شده و عوارض و مسائل دوران یائسگی را کاهش می دهد.

دکتر مسعود کیمیاگر استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واژهفیتواستروژن از دو واژه فیتو به معنی گیاه و استروژن تشکیل می گردد، گفت:با توجه به اینکه در دوران یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن، پزشکان با تجویز ترکیبات دارویی و استفاده از هورمون درمانی در جهت کاهش مسائل این دوران اقدام می نمایند، ولی گاه بعضی از افراد به این هورمون ها حساسیت دارند و یا تجویز این هورمون ها برایشان مناسب نبوده و باعث ایجاد عوارض جانبی می گردد، لذا مصرف فیتواستروژن باعث می گردد احتیاج به داروهای هورمونی کاهش یافته یا این احتیاج از بین برود.

دکتر کیمیاگر با تأکید بر اینکه استروژن گیاهی عمدتاً در سویا وجود دارد، گفت:دانه روغنی سویا، حاوی ترکیباتی است که به اسم استروژن گیاهی عمل می نمایند.

وی در ادامه اضافه کرد:بعضی از سبزیجات و حبوبات(خانواده لوبیا) دارای مقدار بسیار کمتر فیتواستروژن هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه مصرف مقدار کافی میوه جات و سبزیجات در دوران یائسگی باعث کاهش عوارض و مسائل این دوران می گردد، گفت:مصرف روزانه سویا به مقدار حداقل 30 گرم که معادل نصف لیوان سویای پخته است یا 3 قاشق سوپخوری پروتئین سویا یا مصرف نصف بسته از آجیل های سویا( که البته دارای کالری بیشتری است) احتیاج روزانه بدن به فیتواستروژن را تأمین می نماید.

دکتر کیمیاگر در ادامه اضافه کرد:آجیل سویا حاوی فیتواستروژن بیشتری است، زیرا در مرحله روغن کشی از این پروتئین تنها روغن سویا کشیده می گردد و بخش عمده فیتواستروژن در پروتئین آن به جای مانده است.

دکتر کیمیاگر در انتها یادآور شد:غیر از پروتئین سویا که حاوی مقادیر فراوان فیتواستروژن است، خانواده لوبیا حاوی فیتواستروژن اندکی بوده و از گروه سبزیجات هم سبزیجاتی که دارای رنگدانه های زرد و نارنجی بیشتری هستند به مقدار کمی استروژن گیاهی دارند.

منبع: نشریه دنیای تغذیه، شماره 108

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36847

به "دانستنی های تغذیه(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های تغذیه(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید