رادیو چین تحلیل کرد: سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران 9 ساله

به گزارش مجله سلو بلاگ، بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق تحت کنترل مسلح نمودهای سوریه اعزام نموده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

رادیو چین تحلیل کرد: سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران 9 ساله

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، لیندسی گراهم سناتور آمریکایی 30 ژوئیه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که شرکت آمریکایی دلتا کرسنت انرژی با شبه نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور قراردادی به منظور مدرن سازی میادین نفتی در شمال شرقی سوریه منعقد نموده است. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در این جلسه حضور داشته و از آن حمایت کرد.

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به انعقاد این قرارداد آن را توافق بین سارقان و دزدان فروش نفت توصیف و تهدیدی برای حاکمیت ملی این کشور ارزیابی کرد. دمشق تأکید کرد که این معامله که با دور زدن دولت مرکزی منعقد شده، کاملاً غیرقانونی است.

واشنگتن اکتبر سال گذشته از اجرای تعهد خود به خروج کل ارتش آمریکا از سوریه منصرف شد و اعلام نمود حدود 500 سرباز خود را در میادین نفتی تحت کنترل نمودهای سوریه مستقر می نماید تا این میادین نفتی به دست داعش نیافتد.

در همین رابطه زنگ شیائو یان فرستاده ویژه چین در مساله سوریه گفت بهانه حفاظت از میادین نفتی کاملا بی پایه است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو این سئوال را از واشنگتن پرسید که آیا واشنگتن اجازه می دهد تا دولت سوریه ارتش خود را برای دفاع از میادین نفتی به سرزمین آمریکا بفرستد؟

بدیهی است که دفاع از میادین نفتی فقط بهانه آمریکا برای ادامه استقرار نظامیان خود در سوریه است. ترامپ پیشتر نیز تلویحا گفته بود که واشنگتن به دنبال منافع مالی در میادین نفتی سوریه است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز نوامبر سال گذشته به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در حال قاچاق نفت از شمال شرق سوریه است و ارزش این نفت قاچاق بیش از 30 میلیون دلار در هر ماه است. زاخارووا به صراحت گفت که اقدام آمریکا غیرقانونی است. وزارت دفاع روسیه نیز در این ارتباط افشا نموده بود که حمل و نقل نفت قاچاق تحت حفاظت شرکتهای نظامی خصوصی و نیروهای عملیات ویژه آمریکا انجام می شود.

طرف سوری نیز صحت خبر قاچاق نفت از شمال شرقی سوریه را به اثبات رسانده است. یک منبع خبری ناشناس سوریه مارس سال جاری به خبرگزاری سانای سوریه گفت که یک کاروان متشکل از 62 کامیون و 11 وسیله نقلیه نظامی هاموی از مرز عبور نموده و به پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه جزیره سوریه حرکت نموده است. پیش از این، ریاض حداد سفیر سوریه در روسیه نیز گفت که آمریکا بر همه میادین نفتی در شمال شرقی سوریه کنترل دارد و منابع نفتی سوریه را به سرقت برده است.

حضور آمریکا در سوریه بدون شک غیرقانونی است زیرا مجوزی از دمشق دریافت ننموده است. باید به این نکته هم توجه داشت که دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه هنوز دولت قانونی است که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود.

سوریه یک فراوری نماینده عظیم نفت نیست و منابع نفتی چندان سرشاری ندارد، اما در مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح کرد واقع در شمال شرق آن کشور مقدار قابل ملاحظه ای ذخایر نفتی وجود دارد. اوج فراوری روزانه نفت سوریه قبل از جنگ داخلی حتی به 380 هزار بشکه رسیده بود.

اکنون بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح نمودهای سوریه اعزام نموده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

کشور سوریه به دلیل نیروهای مداخله نماینده خارجی و حضور تروریست ها ضعیف شده و به طور موقت دچار تجزیه شده است. حالا همین نیروهای مداخله نماینده خارجی که غیرقانونی هم در این کشر حضور دارند فرصت مناسبی پیدا نموده اند تا منابع نفتی سوریه را غارت نمایند.

بدون شک آسیب پذیرترین گروه ناشی از جنگ داخلی سوریه مردم بی دفاع این کشور هستند. آنها حالا با بحران انسانی جدی و مسائلی مانند کاهش ارزش پول، بالا رفتن نرخ بیکاری، گرانی مواد غذایی، کمبود لوازم پزشکی روبرو اند در حالی که منشأ همه این مسائل به جنگ داخلی و تجزیه کشور که از سال 2011 شروع شد، بر می شود.

دسترسی به راه حلی سیاسی بهترین راه برون رفت از بحران سوریه است و حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید در همه شرایط باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد و این خود مردم سوریه هستند که باید درباره آینده کشور خود تصمیم گیری نمایند.

برای خاتمه دادن به بدبختی مردم سوریه، باید هرچه سریعتر به جنگ داخلی خاتمه داد و صلح و آرامش را در آن کشور ایجاد کرد و درها را رو به مداخله جویان و تبهکاران خارجی بست.

اخذ ویزا

اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

مجله زیتوا

مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 20851

به "رادیو چین تحلیل کرد: سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران 9 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادیو چین تحلیل کرد: سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران 9 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید