رونمایی از طرح بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا در چین

به گزارش مجله سلو بلاگ، طراحی این تلسکوپ شبیه به تلسکوپ فضایی جیمز وب است با این تفاوت که روی زمین قرار خواهد گرفت.

رونمایی از طرح بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا در چین

به گزارش ایسنا؛ دانشگاه پکن می خواهد بزرگترین تلسکوپ نوری را در آسیا بسازد و کاستی های توانمندی در رصد نجوم در آسیا را نسبت به سایر نقاط دنیا کاهش دهد.

هدف این پروژه ایجاد یک تلسکوپ اولیه با دیافراگم 19.7 فوتی (شش متر) تا سال 2024 است. آینه آن تا سال 2030 به 26.2 فوت (هشت متر) توسعه خواهد یافت. این پروژه که در زبان انگلیسی تلسکوپ در حال توسعه با دیافراگم قطعه بندی شده یا به اختصار EAST نامیده می گردد، به وسیله دانشگاه پکن راهنمایی خواهد شد.

طبق بیانیه دانشگاه پکن، این تلسکوپ توانایی چین در رصد نجوم نوری را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

این مرکز همچون نامش (EAST به معنای شرق) تبدیل به اولین تلسکوپ نوری در سطح دنیای در نیمکره شرقی خواهد شد. تاسیسات پیشرو امروزی در نیمکره غربی در مکان هایی اطراف ماونا کیا در هاوایی، آتاکاما در شیلی و جزایر قناری در سواحل شمال غربی آفریقا قرار دارند.

فاز اول پروژه EAST ساخت آینه ای متشکل از 18 بخش شش ضلعی است که ظاهری شبیه به آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دارد. قطر این آینه حدود 19.7 فوت (شش متر) خواهد بود که مشابه قطر آینه وب است.

رونمایی از طرح بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا در چین / عکس

تلسکوپ زمینی چین برخلاف تلسکوپ فضایی وب که در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین در نقطه لاگرانژ 2 قرار گرفته، در کوه سایشیتنگ (Saishiteng) در نزدیکی شهر لنگو (Lenghu) در استان شینگ های (Qinghai) در فلات تبت در ارتفاع حدود 4200 متری قرار می گیرد.

در فاز دوم، حلقه ای از 18 بخش شش ضلعی دیگر به آینه اضافه می گردد و تا سال 2030 قطر آن به بیش از 26.2 فوت (هشت متر) توسعه می یابد.

دانشگاه پکن تخمین می زند که این پروژه بین 500 تا 600 میلیون یوان (69 تا 84 میلیون دلار) هزینه داشته باشد.

این دانشگاه اعلام کرد که نجوم نقش مهمی در فناوری و توسعه اجتماعی ایفا می نماید و جایزه نوبل فیزیک 2020 به دانشمندانی اعطا شد که سیاهچاله ای را در مرکز کهکشان راه شیری کشف نموده بودند.

EAST می تواند گزینه ای عالی برای قابلیت های رو به رشد نجومی چین باشد. این کشور بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم دنیا به نام FAST را ساخته و میخواهد رصدخانه فضایی بزرگی به نام Xuntian را اواخر سال 2023 به فضا پرتاب کند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 50601

به "رونمایی از طرح بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از طرح بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید