زمان تزریق واکسن سالمندان بالای 75 سال اعلام شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیسی گفت: باید هر چه زودتر مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهر ها راه اندازی گردد تا دیگر شاهد تجمع در هنگام تزریق واکسن نباشیم.

زمان تزریق واکسن سالمندان بالای 75 سال اعلام شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی، اظهار کرد: سیر نزولی کرونا در همه استان ها از جمله تهران شروع شده است. درحال حاضر در مقابله با بیماری کرونا جهان به سمتی رفته که اولویت اول واکسن است که این امید خوب است، اما تهدید هم دارد که اگر به امید واکسن رعایت دستورالعمل ها را نادیده بگیریم خوب نیست.

رئیسی گفت: این اتفاق در کشور ما هم در حال اتفاق افتادن است و در بعضی استان ها درصد رعایت دستورالعمل ها به زیر 60 درصد رسیده است. هم اکنون بیشتر شهر ها نارنجی هستند و با اصناف توافق نموده ایم با تخلف واحد های صنفی شدید برخورد نمایند.

ثبت نام بیش از 54 هزار فرد بالای 80 سال در سامانه ثبت نام واکسن

او ادامه داد: برای افراد بالای 80 ساله به تعداد کافی واکسن در اختیار داریم و تا به امروز 54 هزار و 50 هزار فرد بالای 80 سال در سامانه ثبت نام نموده اند. از امروز همه دانشگاه ها می توانند افراد ارجاعی به مراکز بهداشتی خود را ببیند و در سامانه سیب قسمت جدیدی اضافه شده که تمام ارجاعی ها به هر مرکز معین است و با یک کلیک می توان برای همه ارجاعی های یک مرکز در کسری از ثانیه پیامک ارسال کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یادمان باشد ما تا یکسال با کرونا درگیر هستیم و نباید مراکز بهداشتی را درگیر واکسیناسیون کنیم. یکی از افتخارات ما این بود که در دوران کرونا مراقبت های بهداشتی کم نشد و مراقب از مادران باردار حتی 1.2 درصد بیشتر شده است.

هر چه زودتر مراکز تجمیعی واکسیناسیون راه اندازی گردد

رئیسی تاکید نمود: باید هر چه زودتر مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهر ها راه اندازی گردد. این مراکز می توانند 3 تا 5 مراکز جامع و پایگاه های سلامت را تحت پوشش قرار دهند و مراقبات سلامت با نوبت دهی می توانند افراد را به مراکز تجمیعی راهنمایی نمایند. این مراکز تجمیعی مزایای بسیاری دارند، زیرا باعث تجمع نمی شوند. مصوبه ای از ستاد ملی کرونا گرفتیم تا تمام دستگاه ها فضاهایشان را در اختیار ما قرار دهند. البته قبل از دریافت مصوبه داوطلبانه دستگاه ها حاضر بودند تا این مراکز را در اختیار ما قرار دهند. قرار است 5 تا 6 مرکز جامع سلامت افراد را در یک سالن منطقه به مرکز تجمیعی واکسیناسیون ارجاع دهند. چون سالن عظیم است 40 تا 60 نفر را همزمان می توانند واکسیناسیون نمایند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما در هر مرکز تجمیعی می توانیم چهار تیم واکسیناسیون داشته باشیم که یک نفر ثبت نماینده است و یک نفر تزریق واکسن را انجام می دهد. من درخواستم این است که این افراد در ثبت یاری نمایند و تزریق را نیرو های خودمان انجام دهند یا اینکه دانشجو های پزشکی و پرستاری سال شش و هفت می توانند با یک آموزش ساده واکسیناسیون را انجام دهند.

وی اظهار کرد: نکته ای که باعث آرامش مردم می گردد این است که خیلی سریع افرادی را که در سایت ثبت نام کردند، مراقب سلامت سریعا برایش پیامک بفرستد تا بدانند که ثبت نامشان پیروز بوده و به آن ها نوبت داده شده است. درباره روستا ها و شهر های زیر 20 هزار نفر البته نیازی به این کار نیست. زیرا در این مناطق 100 درصد افراد در سامانه هایمان ثبت شده اند و می توانند با یک نوبت دهی ساده افراد را برای واکسیناسیون فراخوان نمایند. از آنجایی که در سطح روستا کل سالمندان یک بهورز 50 نفر است یا در یک گروه سنی 5 نفر است، می توانیم در روستا ها به جای اینکه سن را از 80 سال به بالا اعلام کنیم که تعدادشان کم است، از 65 سال به بالا ها را در روستا ها اعلام کنیم که تعدادشان معین می گردد و می توانند واکسیناسیون شان را انجام دهند.

شروع واکسیناسیون 75 ساله ها تا خاتمه هفته

رییسی با تاکید بر رعایت نوبت واکسیناسیون گفت: باید بر اساس سند ملی اقدام کنیم. اینکه در بعضی استان ها ناگهان می بینیم که یک گروه دیگری را که هنوز اعلام نشده، واکسن زدند، منجر به ابهام و سوال می گردد. اصلا این اقدام را انجام ندهید و حتما هماهنگ با ما کار را پیش برید. چشم اندازی که برای تامین واکسن داریم، باید توجه کرد که هر یک واکسنی که تامین می گردد، ساعت ها و روز ها کار می برد؛ بنابراین باید قدر این واکسن هایی که به دستمان میرسد بدانیم؛ درست توزیع و دقیق تزریق کنیم. از این به بعد سامانه کاملا آماده است و می توانیم بر اساس آن پیش رویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون از 64 دانشگاه و دانشکده حدود 50 دانشگاه ما بسیار خوب عمل می نمایند البته آخر هفته اگر واکسن به دستمان برسد، اعلام می کنیم که 75 سال به بالا ها را شروع کنید که تعداد آن ها حدود 970 هزار نفر هستند، بعد از آن به سراغ 70 تا 75 سال رفته که بالای دو میلیون هستند؛ بنابراین بر اساس میزان واکسنی که به دستمان می رسد به شما موعد واکسیناسیون را اعلام می کنیم. به شدت دنبال این هستیم که گروه سالمندان مان که گروه پرخطر ما است، خیلی سریع واکسینه شوند.

فعالیت 26 هزار و 900 تیم واکسیناتور در کشور

او گفت: اگر مراکز تجمعی را داشته باشیم در بارکد خوان ها صرفه جویی می گردد. امروز با سردار ساجدی نیا هماهنگ کردیم و ایشان اعلام کردند که آماده هستند در کل کشور جلوی هر مرکز تجمیعی واکسیناسیون یک تیم نیروی انتظامی حاضر باشد. باید در این مراکز آمبولانس و یک تیم پزشکی حضور داشته باشند، با این کار می توان به سرعت واکسیناسیون را انجام داد. محاسبه نموده ایم که هر 8 دقیقه می توان یک بار واکسن تزریق کرد و با یک برآورد ساده هر مرکز تجمیعی واکسیناسیون می تواند روزانه یک هزار واکسن تزریق کند و در یک شهر با 10 مرکز تجمیع می توان 10000 واکسن تزریق کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ما 26 هزار و 900 تیم واکسیناتور داریم و با این پتانسیل باید خودمان را برای تزریق روزانه یک میلیون واکسن آماده کنیم و در ارتباط با پرداخت حق الزحمه این افراد دستورالعملی آماده و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: تاکید ما این است که مبادا تمام مراقبین سلامت از مراکز بهداشتی به مراکز تجمیع واکسیناسیون بروند، زیرا باید مراکز بهداشتی فعال باشند و اقدامات مراقبتی را انجام دهند. در طی ماه های آینده با توجه به اینکه حجم واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت هر چه سریع تر مراکز تجمعی واکسیناسیون را افزایش می دهیم و بسیاری از دانشگاه ها واکسیناسیون خودرویی را راه اندازی نموده اند. همچنین برای افرادی که مشکل دارند و در سامانه سیب ثبت نیستند در شهری مانند کرمان در سطح شهر بنر زده بودند که هر کسی که بالای 80 سال است به مرکز تجمیعی واکسیناسیون در منطقه معین مراجعه نمایند.

خاتمه واکسیناسیون سالمندان 80 سال به بالا؛ فردا

او در خاتمه گفت: سامانه سیب بسیار به ما یاری نموده است و تا به امروز بیش از 54 هزار نفر در آن ثبت نام نموده اند. فردا واکسیناسیون افراد بالای 80 سال را تمام خواهیم کرد و واکسیناسیون افراد بالای 75 سال شروع می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 32513

به "زمان تزریق واکسن سالمندان بالای 75 سال اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان تزریق واکسن سالمندان بالای 75 سال اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید