سخن گفتن از قیصر امین پور دانش و بینشی تازه می طلبد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، خانه اندیشمندان علوم انسانی، در سالروز آسمانی شدن قیصر امین پور، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، پژوهشگر ادبی و شاعر بزرگ کشورمان، نشستی با عنوان قیصر و نسخه های زندگی برگزار کرد. در این برنامه که گزارش آن را در ادامه می خوانید، زیبا اشراقی، پژوهشگر حوزه ادبیات و همسر قیصر امین پور و قربان ولیئی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان، پژوهشگر و شاعر درباره تحلیل و آنالیز آثار قیصر امین پور صحبت کردند.

سخن گفتن از قیصر امین پور دانش و بینشی تازه می طلبد

در شروع، زیبا اشراقی، پژوهشگر احوزه ادبیات و همسر قیصر امین پور درباره همسرش سخن گفت و ضمن اشاره به ویژگی های شخصیت او و شعرش شرح داد: برای من سخن گفتن از قیصر امین پور در عین سادگی، کار سختی است. علت اولش همان نسبت خویشی من با قیصر است و دوم اینکه ویژگی های شعر و شخصیت او کار من را سخت می نماید. به نظرم سخن گفتن از شاعرانی که از اقبال عوام و خواص به طور همزمان بهره مند بوده اند، دانش و بینشی می خواهد که سخن را به ساحت تازگی ببرد.

وی ادامه داد: از طرفی سخن گفتن از شعر شاعران زمانی جایز است که مدتی از دوره کار شاعری وی گذشته باشد و منتقد بتواند با در نظر گرفتن مسائل گوناگون شعر او را بسنجد. به همین علت بهتر دیدم که درباره بوطیقای شعر قیصر صحبت کنم. یعنی مجموعه ای قواعد و سازوکارهایی که بر بلاغت و زیبایی شناسی شعر او حاکم و دنیا بینی شاعر. حاکم است.

این پژوهشگر ادبی در شرح عناصر شعری گفت: در این آنالیز دو عنصر پیش روی ماست. یکی آنچه که ذوق ما بتواند با هدایت آن با اثر خوگر گردد، و دوم آنچه ما را در رسیدن به معناهای آشکار اثر هدایت می نماید. یعنی دو بعد زیبایی شناختی و معناشناختی. عمر فعالیت ادبی قیصر امین پور در طول سه دهه گسترده شده است: 1356 تا 1386. او در این سه دهه برای بزرگسال و کودک شعر سروده است، با این حال او هرگز شاعر پرگویی نبوده است. او پنج مجموعه کم حجم و چند مثنوی، قطعه و دوبیتی دارد. دو کتاب پژوهشی نیز از او به جای مانده است.

وی ادامه داد: شاید اگر وسواس شاعر نبود، ما آثار بیشتری از قیصر امین پور در دست داشتیم. نقاد نیز باید با توجه به همین دقت و وسواس در پی جست وجوی ویژگی های شعر قیصر باشد.

اشراقی در آخر درباره آموزه هاس شعر قیصر امین پور گفت: در نظر من نخستین آموزه شعر قیصر، گفت وگو و تفکر است. در بسیاری از اشعار او شاهد گفت وگو اهمیت این موضوع در روابط هستیم. دومین آموزه شاعر ساده سخن گفتن است. زبان او به حدی ساده است که سختترین مفاهیم را نیز بی آلایش بیان می نماید. آموزه دیگر عشق است. قیصر با نیروی عشق دردهای آخرین روزهای زندگانی اش را گذراند و این مسئله در شعرش مشهود است. قیصر عشق را ستون آسمان و زمین می داند.

قیصر از چهره های درخشان شعر نوکلاسیک است

سخنران دوم برنامه، قربان ولیئی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان، پژوهشگر و شاعر نیز درباره ویژگی های شعر قیصر و درون مایه های آن سخن گفت و شرح داد: من از زمان های بسیار دور با قیصر امین پور آشنا بودم. او شخصیتی بسیار شکوهمند و زیبا داشت. این شخصیت عالی در شعر وی نیز نمایان بود. به اعتقاد من قیصر امین پور از چهره های درخشان شعر نوکلاسیک است.

وی ادامه داد: پس از نیما و متاثر از پیشنهادهای نیما نوعی از شعر رایج شد که با رعایت موازین شعر کلاسیک، سعی در نوآوری در زبان و بیان و دیدگاه داشت. این مسئله در غزل نمود بیشتری دارد. شاعرانی مانند سیمین بهبهانی و حسین منزوی نیز با این شیوه شعر می سرودند. به همین علت است که می گویند قیصر شعر نو و کلاسیک را با هم تلفیق نموده است. با همه این ها قیصر معمولا درگیر فرم نیست. او بیشتر شاعری معناگرا است. از همان ابتدا قیصر به دردمندی توجه بسیار دارد.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: او درد وجودی و درد اجتماعی را در اشعارش به خوبی نشان می دهد. البته هرچه ما به سال های خاتمهی عمر قیصر نزدیک می شویم، شدت بیشتری پیدا می نماید. نکته دیگر شعر او این نست که مصرع ها و ابیاتش بسیار روان است. حتی کمتر از شاعران دیگر ترتیب اجزای جمله را به هم می زند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38351

به "سخن گفتن از قیصر امین پور دانش و بینشی تازه می طلبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخن گفتن از قیصر امین پور دانش و بینشی تازه می طلبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید