طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد

به گزارش مجله سلو بلاگ، از مهمترین خواص شیرخشت برای نوزادان، درمان زردی است. طریقه مصرف شیر خشت برای نوزاد پسر و دختر، ترکیب آن با ترنجبین بوده که بتدریج به کودک داده میشود.

طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد

سرویس سلامت - زردی شایع ترین مشکل نوزادان در ابتدای تولد است و در موارد شدید ممکن است حتی در نوزادان طبیعی ایجاد آسیبهای جدی مغزی نماید و برای درمان آن از نور درمانی، دارو درمانی، تعویض خون و یا طب سنتی استفاده میگردد. از درمانهایی که بیشتر مورد توجه پزشکان قرار گرفته، به کارگیری روشهای طب سنتی بخصوص استفاده از گیاهان دارویی است. از زمانهای قدیم در ایران از گیاه شیر خشت برای درمان زردی نوزادان استفـاده میشد. شیرخشت صمغ درخت زبان گنجشک گل بوده، مادهای سفید رنگ کمی مایـل به زرد و شیرین میباشد. خواص شیرخشت برای نوزاد علاوه بر درمان زردی، کاهش تب شدید نیز میباشد. برای آشنایی بیشتر با طریقه مصرف و خواص شیرخشت برای نوزاد با ما همراه باشید.

در این مطلب می خوانید:

  • مکانیسم اثر شیر خشت برای زردی نوزاد
  • خواص شیرخشت برای نوزادان
  • نحوه مصرف شیر خشت برای نوزاد
  • نکات مهم در خصوص مصرف شیرخشت

مکانیسم اثر شیر خشت برای زردی نوزاد

در خصوص مکانیسم اثر شیر خشت باید گفت، با توجه به اینکه این گیاه حاوی مادهای به نام مانیتول و پلی ساکاریدهای متعدد میباشد و میزان مانیتول موجود در آن حدود 60-40 درصد است و جذب خوراکی مانیتول نیز از دستگاه گوارش بسیار کم است، در نتیجه مصرف شیرخشت، باعث ایجاد اسهال شده و تعداد دفعات دفع مدفوع نوزاد افزایش مییابد، درنتیجه باعث دفع سرم بیلی روبین به وسیله مدفوع میگردد. همچنین مکانیسم دیگر تاثیر شیرخشت برای نوزادان، به وسیله فعال نمودن گیرندههای کبدی بدن نوزاد است که باعث کاهش سطح جذب سرمی بیلیروبین میگردد.

خواص شیرخشت برای نوزادان

به طور کلی، زردی از نظر طب سنتی ایران، حاصل افزایش صفرا در بدن است. صفرا یکی از اخلاط چهارگانه بدن میباشد که طبعی گرم و خشک (معادل آتش) دارد. رویکرد درمانی طب سنتی در زردی نوزادان نیز بر اساس همین منطق شکل میگیرد، همچنین زردی معمولاً در پسرها شیوع بیشتری دارد، چرا که پسرها به نسبت دخترها مزاج گرمتر و خشکتری دارند و بنابراین بیماریهای ناشی از گرمی و خشکی یعنی بیماریهای صفراوی مثل زردی در آنها بیشتر دیده میگردد. مهمترین و معروفترین داروهای ضد زردی نوزادان در کشور ما، شیرخشت و ترنجبین است، به نحوی که از قدیم معمولا این دو دارو جزئی از سیسمونی نوزاد به حساب میآمدهاند. مـصرف شـیر خـشت موجب کاهش سریعتر زردی نوزادان و نیز کـاهش طـول مدت بستری و بهبودی مـیگـردد، همچنین مـصرف شیرخشت توسط مـادر میتوانـد در کـاهش زردی نـوزادانی کـه از شـیر مـادر تغذیه میکنند، موثر باشد.

امروزه، استفاده قطره خوراکی عصاره گیاه دارویی شیر خشت معروف به قطره بیلی ناستر، به همراه نور درمانی تا حد زیادی در درمان نوزادان مبتلا به زردی موثر است به طوری که سه روز پس از کاربرد این دو روش درمانی، در حدود 90 درصد نوزادان بهبود مییابند.

از دیگر خواص شیرخشت برای نوزادان و اطفال بالای دو سال، کاهش تب شدید است، به این منظور پنج گرم شیرخشت را در یک بطری عرق بید کاسنی حل کرده هر یک الی دو ساعت یک مرتبه نصف الی یک فنجان به کودک دهید. همچنین در کتب طب سنتی بر مصرف شیرخشت برای بچه ها تاکید شده، به طور کلی اگر می خواهید اطفال شما رشد کامل کنند تا میتوانید شیرخشت و ترنجبین به آنها بدهید. مخصوصاً به اطفال شیرخوار به جای شربت قند، شربتی از این دو به آنها بدهید تا استخوانبندی آنها محکم شده و زود دندان در آورند.

نحوه مصرف شیرخشت برای نوزاد

طرز تهیه شیر خشت برای نوزاد: برای تهیه ترکیب شیرخشت و ترنجبین، حدود یک نخود شیرخشت و نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده با پارچه نخی صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. در صورت ضرورت می توانید این دارو را تا روزی 3-2 بار آماده و مصرف کنید.

طریقه مصرف شیر خشت برای مادر: پنج گرم از دارو را در یک استکان کوچک آب داغ حل کرده و میل کنید.

نکات مهم در خصوص مصرف شیرخشت

مصرف شیرخشت به تنهایی برای درمان زردی توصیه شده است؛ لیکن مصرف این دارو همراه با ترنجبین، اثربخشی بیشتری دارد. همچنین چون ترنجبین کاملاً شیرین است، لذا این دارو احتیاج به شیرین کردن ندارد. علاوه بر این، مادر نوزاد نیز میتواند این دارو را مصرف کند تا به وسیله تغذیه با شیر مادر، مواد مفید آن به کودک برسد. برای اثربخشی بیشتر نیز می توان به جای حل کردن شیرخشت و ترنجبین در آب، آنها را در مخلوط عرقهای کاسنی و شاهتره یا در عرقهایی مانند عرق بید حل کرد.

گفتنی است، برای استفاده از شیرخشت و ترنجبین به قصد درمان زردی نوزادان همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرده و زیر نظر پزشک یا متخصصان طب سنتی از آن استفاده گردد، همچنین ضروری است برای استفاده از آن از فراورده های مطمئن و استاندارد استفاده گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24253

به "طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد" امتیاز دهید

4 کاربر به "طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید