غذاهای مفید و مضر برای بچه ها بیش فعال

به گزارش مجله سلو بلاگ، کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان منابع خوب اسید های چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است که بیش فعالی با افزایش مصرف اسیدهای چرب ضروری بهبود می یابد.ماهی تن، قزل آلا، ساردین و ماهی کولی و هم تخم کتان همگی تأمین کننده اسیدها چرب امگا - 3 هستند .مصرف دو عدد ماهی در هفته برای بچه ها توصیه می گردد.

غذاهای مفید و مضر برای بچه ها بیش فعال

غذاهای مفید و مضر برای بچه ها بیش فعال

نویسنده: دکتر نگار بهروز

اختلالات توجه یا Attention Deficit Disorder)ADD) یکی از مسائل رفتاری بچه ها می باشد که متأسفانه در سال های اخیر برتعداد آن به طور چشم گیری افزوده شده است.

غذاهای مفید:

کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان منابع خوب اسید های چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است که بیش فعالی با افزایش مصرف اسیدهای چرب ضروری بهبود می یابد.

ماهی تن، قزل آلا، ساردین و ماهی کولی و هم تخم کتان همگی تأمین نماینده اسیدها چرب امگا - 3 هستند .مصرف دو عدد ماهی در هفته برای بچه ها توصیه می گردد.

فرآورده های غلات که با صبحانه مصرف می شوند، نان جو، برنج و سیب زمینی از دسته غذاهای نشاسته ای هستند که اثرات سوئی ندارند و می توانند مصرف شوند.

غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد:

قند و مواد غذایی حاوی قند، مانند بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین می توانند موجب افزایش سریع قند و بروز بیش افعالی در برخی از بچه ها شوند.

بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار حاوی سالیسیلات طبیعی هستند که ماده ای شبیه به آسپرین می باشد و ضروری است از رژیم های غذایی بچه ها بیش فعال تا حد ممکن کاسته و گاهی اوقات حذف گردد (این ماده به ویژه در بادام، سیب و زرد آلو زیاد است)

تارترازین (Tarterazine): رنگ غذایی نارنجی رنگی است که به صورت رنگ غذایی افزودنی مصرف می گردد. تارترازین ممکن است در بیش فعالی موثر باشد، تارترازین بیش از همه در موارد زیر وجود دارد: غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، افشره لیمو، سس ها و افزودنی هایی که بیشتر جهت تزئین روی دسرها مصرف می شوند.

میوه های کنسرو شده، کنسرو نخود فرنگی، بادام ساییده شده، نوشیدنی های کربنات دار و کیک هایی که به صورت بسته بندی شده به فروش می رسند، حاوی تارترازین هستند.

اسید بنزوئیک هم ماده ای افزودنی است که ممکن است در ایجاد بیش فعالی موثر باشد. از این ماده به منظور محافظت و سالم نگه داشتن مواد غذایی آماده استفاده می گردد و در بسیاری از غذاهای آماده مانند مرباها، سس ها، دسرها، شربت های طعم دهنده غذا، پوره میوه ها، وآبمیوه ها و ماهی کنسروی خوابانده شده در سرکه، نمک و ترشی ها یافت می گردد.

نوشابه های گازدار، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فسفر، قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی ها به دلیل داشتن کافئین، ممکن است علایم بیماری را تشدید نمایند.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36456

به "غذاهای مفید و مضر برای بچه ها بیش فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مفید و مضر برای بچه ها بیش فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید