چگونه به یک غذا معتاد میشویم؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، آیا می دانید که شما می توانید به مواد غذایی مورد علاقه خود نیز معتاد شوید؟افرادی که اعتیاد به مواد غذایی دارند قادر به کنترل مصرف خود نسبت به مواد غذایی خاص نیستند. با این حال، مردم نمی توانند به هیچ ماده غذایی معتاد نباشند بعضی از مواد غذایی هستند که احتمال بیشتری برای بروز علائم اعتیاد دارند.

چگونه به یک غذا معتاد میشویم؟

غذاهای اعتیاد آور را بشناسید!

اعتیاد به مواد غذایی به معنی اختلال در مصرف یک مواد غذایی خاص است. بیشتر از 20 درصد افراد اعتیاد به مواد غذایی دارند و یا رفتاری مانند آن را از خود نشان می دهند. این مقادیر در میان افراد چاق بیشتر است.

طی گزارشی که از افراد با اعتیاد به مواد غذایی تهیه شده، این افراد گزارش داده اند که واقعا قادر به کنترل مصرف بعضی غذاها نیستند. جالب است بدانید که به احتمال زیاد بعضی غذاها باعث بروز علائم اعتیاد بیشتری نسبت به بقیه می شوند.

غذاهایی که می توانند باعث اعتیاد شوند!

محققان در دانشگاه میشیگان خوردن اعتیاد آور را در بین 518 نفر مورد مطالعه قرار دادند. آنها از مقیاس اعتیاد به مواد غذایی (YFAS) به عنوان مرجع استفاده کردند. این رایج ترین ابزار مورد استفاده برای ارزیابی اعتیاد به مواد غذایی است.

تمام شرکت نمایندگان یک فهرست از 35 غذا شامل غذاهای فرآوری شده و فرآوری نشده را دریافت کردند. آنها هر یک از 35 غذای مطرح شده را، در مقیاس 1 (اصلا اعتیاد آور) تا 7 (بسیار اعتیادآور) رتبه بندی کردند. در این مطالعه، 7 تا 10 درصد از شرکت نمایندگان مبتلا به اعتیاد کامل به مواد غذایی تشخیص داده شدند. علاوه بر این، 92 درصد از شرکت نمایندگان نیز نسبت به بعضی از این غذاها رفتاری اعتیاد آور را به نمایش گذاشتند. آنها مکرراً تمایل داشتند که از خوردن این غذاها خودداری نمایند، اما قادر به انجام این کار نبودند.

در قسمت زیر، نتایج این تحقیق به صورت حداقل ترین و اعتیاد آورترین غذاها آورده شده است.

18 مواد غذایی با مقیاس بیشترین اعتیاد آوری!

جای تعجب نیست که بیشتر غذاهایی که به عنوان اعتیاد آور شناخته می شوند، غذاهای فرآوری شده بودند. این غذاها معمولاً دارای قند یا چربی و یا هر دو این ها بودند. عددی که در جلوی هر غذا نوشته ایم، میانگین نمره داده شده در بازه 1 (کمترین اعتیاد آوری) تا 7 (بسیار اعتیاد آور) است.

پیتزا (4.01)

شکلات (3.73)

چیپس (3.73)

کوکی ها (3.71)

بستنی (3.68)

سیب زمینی سرخ نموده (3.60)

چیزبرگر (3.51)

نوشابه (نوع غیر رژیمی) (3.29)

کیک (3.26)

پنیر (3.22)

بیکن (3.03)

مرغ سرخ شده (2.97)

رول ها (ساده) (2.73)

پاپ کورن (با کره) (64)

غلات صبحانه (2.59)

آب نبات چسبنده (2.57)

استیک (2.54)

کلوچه (2.50)

17غذا با حداقل مقیاس اعتیاد آوری!

مواد غذایی با مقیاس حداقل اعتیاد آور عمدتاً غذاهای کامل و فرآوری نشده بود.

خیار (1.53)

هویج (1.60)

لوبیا (بدون سس) (1.63)

سیب (1.66)

برنج قهوه ای (1.74)

کلم بروکلی (1.74)

موز (1.77)

ماهی قزل آلا (1.84)

ذرت (بدون کره یا نمک) (1.87)

توت فرنگی (1.88)

گرانولا بار (یک میان وعده خوشمزه و مقوی) (1.93)

آب (1.94)

کراکر (ساده) (2.07)

چوب شور (2.13)

سینه مرغ (2.16)

تخم مرغ (2.18)

آجیل (2.47)

چه چیزی باعث اعتیاد آور شدن یک غذا می گردد؟

در بسیاری از افراد، رفتار غذا خوردن اعتیادی چیزی بیش از یک فقدان اراده است، چرا که دلایل بیوشیمیایی وجود دارد که باعث می گردد بعضی افراد کنترل خود را هنگام غذا خوردن از دست دهند. این رفتار بارها و بارها با غذاهای فرآوری شده، به ویژه آنهایی که دارای قند و یا چربی اضافه شده هستند، مرتبط شده است.

غذاهای فرآوری شده معمولاً طوری ساخته می شوند که واقعا طعم خوبی دارند. بعلاوه آن ها حاوی مقادیر بالایی کالری هستند و باعث عدم تعادل قند خون می شوند. این ها عواملی هستند که می توانند باعث تمایل به هوس های غذایی شوند.

با این حال، بزرگترین عامل غذا خوردن اعتیاد آور، مغز شما است. مغز شما دارای یک مرکز پاداش است که هنگام غذا خوردن، دوپامین و سایر مواد شیمیایی خوب را ترشح می نماید. این مرکز پاداش شرح می دهد که چرا بسیاری از مردم از خوردن غذا لذت می برند. این بخش اطمینان حاصل می نماید که به اندازه کافی غذا خورده می گردد تا تمام انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج بدن را به دست آورد.

خوردن غذاهای کم ارزش در مقایسه با مواد غذایی فرآوری نشده، مقادیر عظیمی از مواد شیمیایی با حس خوب را آزاد می نماید. این کار پاداش بسیار قدرتمند تری در مغز به دست می آورد. پس از آن در پی پاداش های بیشتر مغز، میل به خوردن بعضی از مواد غذایی بیش از حد می گردد و در نهایت می تواند منجر به یک دور باطل به نام رفتار اعتیاد آور یا اعتیاد به مواد غذایی گردد.

سخن پایانی

اعتیاد به مواد غذایی و رفتار خوردن اعتیاد آور مانند، باعث ایجاد مسائل جدی می گردد و احتمالاً بعضی از غذاهای خاص باعث تحریک آنها می شوند.

خوردن یک رژیم غذایی که عمدتا شامل مواد غذایی کامل است، می تواند به کاهش اعتیاد به مواد غذایی یاری کند.

مواد غذایی کامل و فرآوری نشده اندازه مناسبی از مواد شیمیایی مناسب را آزاد می نمایند، در حالی که میل به پرخوری را تحریک نمی نمایند.

توجه داشته باشید که بسیاری از کسانی که اعتیاد به غذا دارند، برای غلبه بر آن به یاری احتیاج خواهند داشت. همکاری با یک درمانگر می تواند به هر یک از مسائل اساسی روانی که منجر به اعتیاد به مواد غذایی می گردد، یاری کند.

این در حالی است که یک متخصص تغذیه می تواند بدون محروم کردن بدن از رژیم غذایی، رژیمی را طراحی کند که عاری از مواد غذایی محرک و اعتیادآور باشد.

منبع: سایت مجله سلامت

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37786

به "چگونه به یک غذا معتاد میشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به یک غذا معتاد میشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید