فرانسه: به وسیله رسانه ها از لغو قرارداد با استرالیا آگاه شدیم

به گزارش مجله سلو بلاگ، سفیر فرانسه در استرالیا گفت، مقامات ارشد کشورش پس از اعلام رسانه ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا آگاه شده و آن را اشتباهی عظیم و خیانت توصیف کرد.

فرانسه: به وسیله رسانه ها از لغو قرارداد با استرالیا آگاه شدیم

به گزارش گروه مانیتورینگ گروه بین الملل خبرنگاران، ژان پی یِر تیبالت سفیر فرانسه در استرالیا، روز آدینه در مصاحبه تندی، معاهده نظامی بین واشنگتن، لندن و کانبرا را خیانت و اشتباهی بزرگ توصیف کرد.

مجری شبکه ای بی سی در مصاحبه با این دیپلمات فرانسوی پرسید: چگونه متوجه شدید که قرارداد مربوط به زیردریایی ها فسخ شده است؟

تیبالت در پاسخی کنایه آمیز گفت: مانند هرکس دیگری. به وسیله رسانه های استرالیایی. هیچکس [در دولت استرالیا] با من تماسی نگرفت.

این مقام فرانسوی درباره تاریخ آگاه شدن رئیس جمهور فرانسه از قرارداد ساخت زیردریایی اتمی تحت معاهده همکاری میان استرالیا، آمریکا و انگلیس و لغو قراردادی مشابه میان پاریس و کانبرا گفت: رئیس جمهور بعد از انتشار اخبار مربوطه در رسانه ها آگاه شد. بعد از آن تماسی تلفنی میان فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه و پیتر داتِن همتای استرالیایی او صورت گرفت.

تیبالت اضافه کرد: درک این اتفاق برای ما سخت بود زیرا یک غافلگیری کامل بود. چنین پروژه بزرگی حول انتقال بزرگ فناوری ها که ملزومات ویژه ای دارد، در حال اجرا بود و ما هیچگاه نشنیدیم که قرار است این قرارداد فسخ گردد.

در ادامه، مجری ای بی سی نیوز گفت، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا ماه ژوئن سال جاری (تیر ماه) چند روز پس از ملاقات با بوریس جانسون همتای انگلیسی خود و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در کاخ الیزه با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ملاقات داشت. آیا آقای موریسون درباره این پروژه با آقای ماکرون صحبتی داشت؟

تیبالت پاسخ داد: در آن موقع من در الیزه بودم و مستقیماً با رئیس جمهور درباره روح و محتوای گفت وگوها سوال کردم. نخست وزیر [استرالیا] برای اولین بار گفت تغییراتی در اوضاع منطقه اتفاق افتاده و دو طرف به توافق رسیدند که گفت وگوهای عمیق تری باید صورت گیرد. اما به هیچ شکلی چنین دیدگاهی ارائه نشد. روابط ما بر پایه اعتماد بنا شده بود و همه چیز باید به شکل کاملاً شفاف پیش می رفت.

او در ادامه گفت، توصیفات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا که آن را به خنجر زدن از پشت تشبیه کرد، به هیچ وجه اغراق آمیز نیست.

تیبالت اضافه کرد: دیروز متوجه شدیم که در واقع چنین تغییراتی از هجده ماه قبل آماده انجام بودند و تمام جنبه های آن در خفای کامل اجرا شده بود. آن ها عامدانه ما را در بی اطلاعی نگه داشته بودند. آن ها عامدانه ما را نادیده گرفتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه همان قدر که از استرالیا خشمگین است، نسبت به آمریکا و انگلیس هم چنین احساسی دارد گفت: ما از استرالیا خشمگین نیستیم. فقط این احساس را داریم که اوضاع باید به شکل دیگری بود. مشخصاً از یکی از معتمدترین شرکای خود انتظار داشتیم طور دیگری رفتار کند.

تیبالت در ادامه گفت: در این زمینه، ارائه توضیحات، امری کلیدی است. ضروری است توضیحاتی در این باره ارائه گردد و این تضمین داده گردد که دوباره به جهت قبلی بازگشته ایم.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تیبالت روز شنبه هم در جمع خبرنگاران در این باره گفت: معتقدم که این یک اشتبه بزرگ است و مدیریت بسیار بسیار بد همکاری است زیرا مسئله فقط یک قرارداد نیست بلکه مسئله شراکتی مبتنی بر اعتماد، درک مشترک و خلوص نیت است.

او که به درخواست وزارت امور خارجه فرانسه، استرالیا را ترک نموده است گفت: گرچه احتیاج است که ارزیابی های مجددی صورت گیرد، از اینکه ناچار به ترک [استرالیا] هستم بسیار ناراحتم.

تیبالت پیش از ترک استرالیا هم در مصاحبه با روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد گفت گزارش های مستندی از رسانه های مستقل وجود دارد که این تخلف از هجده ما قبل آماده شده بود و اگر این گزارش ها درباره خیانتی که انجام شده و دورویی عامدانه منتشر شوند و درست باشند و نقض نشوند، بی اعتمادی گسترده و پیامی بد را در پی خواهد داشت.

دولت فرانسه آدینه شب و در ادامه کشمکش ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه بعلاوه روز آدینه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی نو میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار گردد لغو کرد.

سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی های اتمی یاری خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار نموده ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم.

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی خواست نامش فاش گردد روز پنجشنبه بهخبرگزاری فرانسه گفت: مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت وگو نمایند.

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا هم نقدها فرانسه را رد نموده و گفت، در ملاقات با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج گردد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم پنجشنبه شب در نشستی خبری با همتای استرالیایی مدعی شد: هیچ تفرقه ای میان شرکای ما در حوزه اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام وجود ندارد. همکاری با انگلیس و استرالیا پیامی مبنی بر این است که آماده همکاری با متحدان خود از جمله در اروپا هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: از نقش مهم کشورهای اروپایی در منطقه هند و اقیانوس آرام استقبال می کنیم و ادامه همکاری نزدیک با ناتو و اتحادیه اروپا و دیگران را دنبال می کنیم. به خصوص در خصوص فرانسه، این کشور یک شریک حیاتی در این زمینه و سایر زمینه ها محسوب می گردد.

ماریس پیِن وزیر امور خارجه استرالیا هم امروز (شنبه) در واکنش به بازگشت سفیر فرانسه در این کشور گفت: استرالیا نا امیدی عمیق فرانسه از تصمیم ما را درک می نماید که در راستای بر اساس منافع روشن امنیت ملی ما اتخاذ شده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنشی تأکید کرد پاریس متحد حیاتی واشنگتن بوده و در روزهای آینده گفت وگوهایی برای حل اختلافات صورت خواهد گرفت.

با این حال جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفاع از فرانسه گفت: ما باید بتوانیم همچون دیگران، با اتکا به خود توان بقا داشته باشیم. این را درک می کنم که دولت فرانسه تا چه میزان باید نا امید شده باشد.

بورل درباره این طرح گفت، اتحادیه اروپا از معاهده همکاری میان آمریکا، انگلیس و استرالیا اطلاعی نداشته و مشورتی با بروکسل انجام نگرفته است. این مسئله نشان می دهد که اتحادیه اروپا باید سیاست خارجی قاطعانه تری داشته باشند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36177

به "فرانسه: به وسیله رسانه ها از لغو قرارداد با استرالیا آگاه شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه: به وسیله رسانه ها از لغو قرارداد با استرالیا آگاه شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید