فشار چشم ناشی از چه عواملی است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران (پانا) - سفتی و فشاری که در سطح چشم در لمس قدام حس می گردد به فشار چشم معروف است و حاصل نیرویی است که مایع زلالیه بر واحد سطح لایه خارجی چشم وارد می نماید.

فشار چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر بنا بر دلایلی مایع زلالیه داخل چشم زیاد از حد فراوری یا خروج آن با مشکل روبرو گردد و کمتر از حد لازم باشد،در آن صورت باعث افزایش فشار طبیعی چشم خواهد شد.

این که فشار چشم شما طبیعی است یا خیر، با میزان گیری این فشار به وسیله چشم پزشکان معین می گردد.

در بچه ها در موارد نادر که همراه با اختلال مادرزادی می باد،باعث ایجاد گلوکوم مادرزادی میگردد.

علامت افزایش فشار چشم:

پس از 40 سالگی به علت تغییرات ساختاری در چشم،افزایش فشار چشم شایع تر است و باید به صورت سالیانه فشار چشم میزان گیری گردد.فشار چشم طبیعی بین 10 تا 21 میلی متر جیوه می باشد.اگر بیشتر از این میزان باشد،فشار چشم غیرطبیعی است و باید آنالیز گردد.

اهمیت فشار چشم بالا در آسیب هایی است که ممکن است به عصب بینایی وارد کند که باعث اختلال در میدان بینایی می گردد.

فشار چشم بالا دقیقا به معنی بیماری آب سیاه نیست. ولی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری آب سیاه یا گلوکوم فشار چشم بیشتر از حد طبیعی می باشد.

آسیبی که در اثر آب سیاه به چشم وارد می گردد بیشتر شاخه های عصبی مربوط به میدان بینایی یا بینایی محیطی را گرفتار می نماید.

بنابر این ممکن است در غربالگری بیماری گلوکوم، چشم پزشک لازم بداند بینایی محیطی به یاری آزمون میدان بینایی سنجش گردد. آنالیز ته چشم و ارزیابی سر عصب بینایی نیز می تواند به تشخیص آسیب های احتمالی ناشی از آب سیاه یاری کند که در یک ویزیت عمومی چشم همه این امکانات برای شما فراهم می گردد.

در صورت تشخیص بیماری گلوکوم یا آب سیاه، اولین اقدام درمانی چشم پزشکان متخصص، درمان های دارویی است که در بسیاری موارد می تواند به طور موثری مشکل را تعدیل و بر طرف کند. در صورتی که روش های دارویی موثر واقع نشوند، استفاده از روش های جراحی به وسیله یک جراح متخصص چشم می تواند برای درمان آب سیاه یاری کننده باشد.

آزمون های تشخیص فشار چشم:

.تونومتری

.گونیوسکوپی

.آزمون پریمتری یا میدان دید

.آفتالموسکوپی

.پاکی متری

.عکسبرداری OCT

عوامل موثر در افزایش فشار چشم:

فشار داخل چشم با تغییرات ضربان قلب و یا تنفس، تغییر میکند و ممکن است به وسیله ورزش و مصرف مایعات نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. مصرف الکل و کافئین نیز میتواند باعث تغییرات موقت در فشار داخلی چشم گردد.زیراکه میتواند سرفه،استفراغ یا فشارخون را به همراه داشته باشد.

بلند کردن اجسام سنگین هم باعث تغییر در فشار داخلی چشم میگردد. تغییرات قابل ملاحظه ای در فشار داخل چشم وجود دارد که به طور مداوم و بدون درمان باقی میمانند،در نهایت میتوانند باعث مسائل بینایی شوند.

فشار های غیر طبیعی چشم معمولا این نشانه ها را ایجاد نمیکنند. به همین علت رفتن به چشم پزشکی به طور مرتب،مهم میباشد.زیرا تغییرات فشار چشم طی جلسه بعدی ممکن است ،تغییر کند.

موارد دیگر:

1- اختلال در جریان مایع زلالیه در بخش زاویه چشم

2- فراوری زلا لیه بیش از حد طبیعی

3- ضربه به چشم

4- استفاده از بعضی از داروها مانند کورتون های استروئیدها

5- بعضی از بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی ، گلوکوم

6- دیابت

7- افزایش سن

8- سابقه خانوادگی افزایش فشار داخل چشمی

روش های طبیعی برای کاهش فشار چشم

9-سندرم پراکندگی رنگ دانه یا آرک قرمز یا قرنیه نازک

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 43148

به "فشار چشم ناشی از چه عواملی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار چشم ناشی از چه عواملی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید