خبرنگاران نادر مشایخی: هنر شجریان، بازتاب تلاش او برای اندیشیدن بود

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران- رهبر پیشین ارکستر ملی و چهره نامدار هنر موسیقی ایران با تاکید بر آنکه استاد شجریان از موسیقی فقط برای تفریح و سرگرمی استفاده نمی کرد، گفت: او موسیقی را ابزاری برای انتقال اندیشه ای می دید که به تعامل و ارتقای فرهنگ جامعه کمک کند.

خبرنگاران نادر مشایخی: هنر شجریان، بازتاب تلاش او برای اندیشیدن بود

نادر مشایخی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران با بیان آنکه زنده نام شجریان جزو معدود افرادی است که می توانم او را استاد خطاب کنم گفت: او استاد موسیقی و به ویژه استاد آواز بود و تعاریفی که برای من درباره آواز موسیقی ایران کرد کاملاً دقیق و پاسخ دهنده سوالاتی بود که سال ها از خود می پرسیدم.

وی ادامه داد: هنر او تنها آوازش نبود. صدای خوبی داشت، در حوزه تکنیک موسیقی ردیفی- دستگاهی ایران حرف آخر را می زد و بسیار ماهر بود. از نظر دینامیک و وسعت صدا در اوج قدرت بود و هر چه از حجم صدای او صحبت کنیم، کم گفتیم. آقای شجریان تعریفی که از آواز، هنر و مکتب موسیقی سنتی ایران ارائه داد برای همواره ماندگار و جاویدان خواهد بود.

راز ماندگاری شجریان هنرمند بودن اوست

پدرم (مرحوم جمشید مشایخی) همواره بین موزیسین بودن و هنرمند بودن تفاوت می گذاشت و می گفت یک نفر ممکن است موزیسین خوبی باشد اما شجریان به معنای تام و تمام کلمه هنرمند بود. هنرمند بودن یعنی آنکه او از موسیقی فقط برای تفریح و سرگرمی استفاده نمی کرد و به قول خودش برای اندیشیدن تلاش می کرد.

وی شرح داد: چنین هنرمندی جایگاه بالایی برای مردم پیدا خواهد کرد زیرا مردم نیز از هنرمندان خود انتظار جریان سازی در حوزه تأمل، تفکر و تعمق جامعه را دارند. شجریان از موسیقی استفاده می کرد برای انتقال اندیشه ای که می تواند به تعامل و ارتقای فرهنگ جامعه کمک کند.

میراث شجریان برای جوانان

مشایخی در پاسخ به این پرسش که می توان به پُر شدن جای خالی زنده نام شجریان در عرصه موسیقی ردیفی - دستگاهی ایران امید داشت یا وی هنرمندی یکه و یگانه بود گفت: شجریان بی تردید هنرمندی استثنایی و تکرار نشدنی بود. اما مساله آن است که ما در جنبه های مختلف در هنر حرکت و تغییر می کنیم. این تغییرات را جوانان می توانند ادامه و انجام دهند.

حمایت از جوانان مسأله ای بود که خود زنده نام شجریان بر آن تاکید داشت و همواره می گفت باید پویا باشیم و با امید به آینده نگاه کنیم. چیزی که جوانان از شجریان یاد می گیرند همین نکات است که همواره دنبال ابداع، خلق، کارهای جدید و حرکت به سمت آینده با امید باشند.

استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه گذشته (17 مهر) در بیمارستان جم تهران در 80 سالگی درگذشت. مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح جمعه (18 مهر ماه) در بهشت زهرا(س) با حضور شمار زیادی از اساتید موسیقی و علاقه مندان به خسرو آواز ایران برگزار شد. بنا به وصیت استاد پیکر وی به شهر توس منتقل و صبح شنبه (19 مهرماه) در کنار مقبره فردوسی بزرگ به خاک سپرده شد.

استاد شجریان حلقه ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت، نامی که تا سال ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می رسد.

وی زاده اول مهر 1319 در مشهد، موسیقی دان، آهنگ ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد دو جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به عنوان پرآوازه ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم ترین هنرمندان موسیقی در سال 2010 و یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرده بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود پیروز به تولید حدود 60 آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 23755

به "خبرنگاران نادر مشایخی: هنر شجریان، بازتاب تلاش او برای اندیشیدن بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نادر مشایخی: هنر شجریان، بازتاب تلاش او برای اندیشیدن بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید