لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی آتش نشانان و سختی کار آنها

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در جمع آتش نشانان با اشاره به اضافه شدن نردبان های جدید از ورود سه نردبان 56 متری دیگر در دو ماه آینده اطلاع داد و همچنین در حضور شهردار تهران نسبت به وضعیت معیشتی آتش نشانان و تفاوت قانون سختی کار برای این گروه با توجه به قوانین تامین اجتماعی صحبت کرد.

لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی آتش نشانان و سختی کار آنها

به گزارش خبرنگاران، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مراسم بزرگداشت 7 مهر ،روز آتش نشان که در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است و علاوه بر نیروهای آتش نشانی محمدعلی افشانی، شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر و صدراعظم نوری، عضو شورای شهر در این مراسم حضور دارند اظهار کرد: 7 مهر را به خانواده بزرگ آتش نشانی به ویژه همکاران پرکوشش و ایثارگر خود در شهر تهران تبریک عرض می کنم. این روز یادآور رشادت های آتش نشان هاست و این دلاوری ها در شهر تهران به اوج خود می رسد. تمام آتش نشانان که در کلانشهر تهران خدمت می نمایند کاری بی نظیر انجام می دهند و به لباسی که بر تن دارند افتخار می نمایند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه با توجه به رضایت شهروندان از آتش نشانی گفت: نظرسنجی های مختلف رضایت بیش از 98 درصدی شهروندان را از آتش نشانی نشان می دهد و ما سعی نموده ایم که با برنامه ریزی دقیق خدمات شایسته ای را با سرعت عمل مناسب ارائه کنیم. برای اینکه به این مهم دست پیدا کنیم توسعه ایستگاه ها را در یکسال گذشته در نظر گرفتیم و با اضافه نموده شدن هفت ایستگاه در حال حاضر تعداد ایستگاه های آتش نشانی به 131 رسیده است و این مساله موجب گردیده که میانگین زمان رسیدن ما به حوادث به 4 دقیقه و 13 ثانیه برسد که به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک است.

داوری در ادامه گفت: هرسال به فراخور شرایط شهر از جمله ترافیک شاید چند ثانیه ای میانگین زمان رسیدن ما بالا و پایین گردد و برنامه ما این است با احتساب تمام فاکتورهای شهر از جمله ترافیک، مخاطرات و غیره، ایده آل ما این است که ایستگاه ها را به 145 عدد برسانیم.

وی با اشاره به رونمایی از نردبان های جدید آتش نشانی گفت: اضاف شدن این نردبان ها همیشه از دغدغه های ما بود. ما از نظر تجهیزات در شرایط خوبی هستیم اما تا رسیدن به ایده آل فاصله داریم. سه نردبان 56 متری دیگر هم کمتر از دو ماه آینده به ناوگان آتش نشانی وارد خواهد شد. در زمینه ورود نردبان های اخیر پیگیری های شهردار تهران و معاون خدمات شهری شهرداری بسیار حائز اهمیت بود و با توجه به تحولات اخیری که در کشور رخ داد این پیگیری ها بسیار موثر بود و شهردار تهران بارها شخصا در دولت این موضوع را پیگیری کرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به مصوبه واریز 2 درصد از عوارض ساخت و ساز به حساب آتش نشانی گفت: عملی شدن این مصوبه دستمان را بسیار باز کرد و توانستیم تجهیزات فردی آتش نشانان را هم تامین کنیم و سال جاری 2000 دست تجهیزات فردی تحویل آتش نشانان شد.

داوری با اشاره به اینکه در کنار امکانات سخت افزار،ی آمادگی آتش نشانان هم اهمیت دارد اضافه نمود: آتش نشانان به چهار مرحله از نظر آمادگی مورد ارزیابی قرار می گیرند و خوشبختانه همکاران من خودشان به این موضوع بسیار اهمیت می دهند. سال جاری در سنجش مهارت آتش نشانان نتایج درخشانی ثبت شد. همچنین ما کوشش می کنیم آموزش هایی که انجام می دهیم را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنیم و البته دستیابی به این شرایط در وضعیت امروز برای ما چندان ساده نیست.

وی در همین رابطه اضافه نمود: اخیرا آموزشی برای ساختار فرماندهی حادثه برگزار گردید و این آموزش ها توسط افرادی که در این دوره شرکت کردند در حال گسترش به سایرین است. همینطور دوره های کارشناسی آنالیز علت حریق از دیگر برنامه های آموزشی ما بود و از طرف دیگر کاروان ورزشی ما نیز به کره جنوبی اعزام شد و علی رغم اینکه ما 12 نفر اعزام نموده بودیم نتایج خوبی کسب کردند و در میان 52 کشور رتبه پنجم به دست آوردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه اضافه نمود: سازمان آتش نشانی سابقه 90 ساله دارد و با رویکرد مقابله ای ایجاد شد و این رویکرد همیشه ادامه خواهد داشت و من نمی توانم کاری را تصور کنم که به تجهیزات نیازی نداشت باشد زیرا تغییرات شهری سریع است و باید با امکانات و تجهیزات با آنها تطبیق داشته باشد.

فرهنگ ایمنی نهادینه نگردیده است

داوری با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ ایمنی شهری گفت: علی رغم کوشش هایی که در این زمینه صورت می گیرد ما کارهای زیادی را داریم. ما 25 هزار ساختمان را مورد بازدید قرار داده ایم که در میان آنها ساختمان های دولتی و بیمارستان ها وجود دارند که از نظر ایمنی در وضعیت خوبی نیستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه گفت: سال جاری طرح نظام بازرسی ایمنی را انجام دادیم تا بتوانیم تمام ساختمان های شهر را بازرسی کنیم هرچند درخصوص ساختمان ها خلاءهای الزام آور قانونی داریم که درخواست ما این است شورای شهر در این خصوص فکری کند.

وی در ادامه گفت: نظام مانیتورینگ را در نظر داریم که در ماه های آینده اجرایی خواهد شد و بسیار ساختمان های مهم در راستای کشف سریع حریق به این سیستم متصل خواهند شد.

داوری همچنین با اشاره به راه اندازی رشته مهندسی حریق عنوان نمود: جای این رشته خالی بود و با کوشش هایی که صورت گرفت و همینطور همکاری وزارت علوم و دانشگاه خواجه نصیر سال جاری این رشته آغاز به کار کرد و در سال آینده نیز مقطع ارشد آن اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به شعار شهردار تهران مبنی بر شهر زیست پذیر اظهار کرد: در این زمینه باید کوشش های جمعی صورت بگیرد. درخصوص بحث فرهنگ ایمنی و نهادینه کردن آن دغدغه های زیادی داریم و در این زمینه مشارکت مردمی می تواند کار را تسریع کند. ما انتظار داریم که ایمنی به عنوان یکی از مطالبات شهروندان مطرح گردد و آنها برای انتخاب خانه فاکتور ایمنی را در کنار فاکتورهای دیگر در نظر بگیرند.

درخواست برای رسیدگی به آیین نامه اجرای سختی کار آتش نشانان

داوری در ادامه صحبت هایش به وضعیت معیشتی آتش نشانان اشاره نمود و گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی و شغلی آتش نشانان از دغدغه های اصلی ماست. در بخش مسکن در 30 سال گذشته توجه ای به وضعیت آتش نشانان نگردیده است. در زمینه وضعیت معیشتی آتش نشانان قسمتی از کار با حمایت های دولت و تصویب قانون سختی کار آتش نشانان انجام شد ولی آیین نامه آن با آنچه در مجلس درمورد کارکنان تامین اجتماعی تصویب گردیده متفاوت است و شرایط را مشکل نموده است. انشاالله با دستور شما (شهردار تهران) و پیگیری این موضوع این شرایط بهتر خواهد شد. ضمن اینکه تحولات اخیر اقتصادی شرایط معیشتی را هم کمی مشکل نموده و با نگاه جامعی که شما (افشانی) به شهرداری دارید امیدوارم که آتش نشانان نیز در این زمینه از شرایط بهتری برخوردار شوند.

وی همچنین گفت: آتش نشانان با نوع زندگی که دارند به معنای واقعی کلمه باهم برادرند و جای خالی شهدای آتش نشان را همیشه احساس می کنیم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1129

به "لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی آتش نشانان و سختی کار آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی آتش نشانان و سختی کار آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید