مبدعان ساخت مولکول برنده جایزه نوبل شیمی شدند

به گزارش مجله سلو بلاگ، جایزه نوبل شیمی به دو دانشمند آلمانی که ابزار دقیق و جدیدی برای ساختن مولکول ابداع نموده اند، اختصاص یافت.

مبدعان ساخت مولکول برنده جایزه نوبل شیمی شدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، در سومین روز از اعلام نام برندگان جایزه نوبل دو شیمیدان آلمانی و بریتانیایی به اسم برگزیدگان سال 2021 معرفی شدند. این دو دانشمند پیروز به ساخت کاتالیزاتور جدیدی شده اند که کمیته نوبل آن را سازگار با محیط زیست می داند. نوبل شیمی سال جاری به طور مشترک نصیب شیمیدان آلمانی، بنیامین فهرست و دانشمند بریتانیایی، دیوید مک میلان شده که هر دو 53 ساله هستند.

کمیته نوبل گفت این دو دانشمند ابزار دقیق و جدیدی برای ساختن مولکول ابداع نموده اند. کاتالیز آلی تاثیر بزرگی بر پژوهش های دارویی گذاشته و شیمی را سبزتر نموده است. کاتالیزور تسهیل و تسریع نماینده واکنش های شیمیایی است. بعضی کاتالیزور ها حاوی اتم های فلز هستند از این رو ساخت و بکارگیری آن ها گران است و دفع آن ها سبب آلودگی محیط زیست می گردد. کاتالیزور های آلی فاقد این فلزات هستند و از کربن و هیدروژن و گوگرد و دیگر عناصر آلی تشکیل شده اند و از این رو آلودگی محیط زیستی کمتری دارند.

بعلاوه گفته می گردد روشی که این دو دانشمند برای فراوری مولکول ها به کار برده اند ابزاری در اختیار پژوهشگران قرار می دهد که به اسم مثال می تواند در فرایند فراوری دارو به کار گرفته گردد. بنیامین فهرست زاده فرانکفورت، مدیر بخش تحقیقات کربوهیدرات موسسه ماکس- پلانک و استاد دانشگاه کلن است. دیوید مک میلان در اسکاتلند متولد شده و اکنون استاد دانشگاه پرینستون آمریکا است.

این دو شیمیدان از سالیان پیش به تحقیق درباره نقش کاتالیزاتور ها در شیمی آلی و ساختار های نامتقارن ارگانیک پرداخته اند. با روش جدیدی که فهرست و مک میلان طی سال ها پژوهش به آن دست یافته اند می توان با عناصری مانند هیدروژن و کربن که بر خلاف کاتالیزاتور های مرسوم حاوی فلزات سنگین نیستند و محیط زیست را آلوده نمی نمایند کاتالیزاتور هایی فراوری کرد که در فعالیت های گوناگون مانند فراوری دارو و مولکول های جذب نور در پنل های خورشیدی کاربرد دارند.

یوهان اگویست، رئیس کمیته نوبل، این روش را بسیار خلاقانه و درعین حال ساده خواند و گفت برای بسیاری از دانشمندان سوال است که چرا چنین روشی زودتر کشف نشده بود. پیتر سومفای، دیگر عضو کمیته نوبل، ضمن تاکید بر اهمیت این روش برای اقتصاد جهانی توضیح داد: برآورد ها نشان می دهد که استفاده از روش فروکافت (کاتالیز) منشاء 35 درصد از فراوری ناخالص جهانی است. اگر ما از روشی استفاده کنیم که برای محیط زیست سالم تر باشد تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت.

بنیامین فهرست 53 ساله در واکنش به خبر دریافت جایزه نوبل شیمی، آن را غافلگیری بزرگ خواند. او گفت که ابتدا نمی دانست مک میلان هم مشغول کار روی موضوعی مشابه است و تصورش این بود که ایده احمقانه ای به ذهنش رسیده است تا آن که نتیجه داد و فهمید به کشفی بزرگ و انقلابی دست یافته است. آقای فهرست یادآوری کرد که طی بیست سال گذشته این روش بسیار پیشرفت نموده و کشف آن نقطه شروع تحولی بزرگ بود. جایزه 1.15 میلیون دلاری نوبل شیمی به طور مساوی بین بنجامین فهرست و دیوید مک میلان تقسیم می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37425

به "مبدعان ساخت مولکول برنده جایزه نوبل شیمی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبدعان ساخت مولکول برنده جایزه نوبل شیمی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید