مرمت قلعه تاریخی علی رضاخانی مهریز شروع شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی علی رضا خانی روستای گرده کوه از توابع بخش مرکزی دهستان بهادران شهرستان مهریز شروع شد.

مرمت قلعه تاریخی علی رضاخانی مهریز شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی استان در جریان سفر به شهرستان مهریز از پروژه مرمتی قلعه علی رضا خانی روستای گردکوه شهرستان بازدید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد مرمت این قلعه تاریخی گفت: بخش هایی از این قلعه به دلیل قدمت و عوامل طبیعی دچار فرسودگی و تخریب شده بود که مرمت این قلعه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی نهاده شد و هم اکنون کار مرمت توسط بخش خصوصی در شروع شده است.

سید مصطفی فاطمی در جریان این بازدید، توضیح داد: مهریز با برخورداری از افزون بر 100 اثر تاریخی ثبت شده و دو اثر ثبت جهانی و اماکن تاریخی متعدد و مناطق بکر گردشگری و آب و هوای مطلوب دارای پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری است و می طلبد با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی زمینه رونق صنعت گردشگری در این شهرستان فراهم گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایام نوروز فرصت بسیار خوبی برای معرفی این پتانسیل ها به صورت گسترده به مسافران و گردشگران است، گفت: با توجه به بالا رفتن حجم مسافرت های نوروزی و استقبال خوب مسافران از شهرستان مهریز، ضروری است دستگاه های اجرایی این شهرستان با برنامه ریزی و تعامل، بستر مناسبی برای پذیرایی از مسافران نوروزی فراهم نمایند.

قلعه علی رضا خان یکی از بناهای تاریخی شهرستان مهریز متعلق به دوره قاجار است که در ساخت آن از مصالحی همچون گل و خشت خام استفاده شده است.

این بنای تاریخی با مساحت کلی 950 متر دارای 48 اتاق و یک قنات جاری در وسط قلعه است، این قلعه با پلان مستطیل و دارای چهار برج و به صورت چهار گوشه ساخته شده است و ساکنان آن در قدیم از کشاورزان و دامپروران اطراف قلعه بوده اند.

شهرستان مهریز 600 اثر تاریخی دارد که تاکنون 100 اثر آن به ثبت ملی رسیده و باغ پهلوان پور و قنات حسن آباد مشیر و دهنو در این شهرستان در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

این شهرستان با وسعت 6717 کیلومتر مربع در جنوب و جنوب غربی استان یزد واقع شده و به علت دارا بودن مواهب طبیعی و اماکن تاریخی به باغ شهر تاریخی استان یزد معروف و به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7382

به "مرمت قلعه تاریخی علی رضاخانی مهریز شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت قلعه تاریخی علی رضاخانی مهریز شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید