معرفی شرکت های سازنده کیت آزمایشگاهی کووید 19 به صندوق نوآوری

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه 8 شرکت دانش بنیان که کیت تشخیص آزمایشگاهی ویروس کووید 19 را ساخته بودند، شناسایی نموده ایم، گفت: این شرکت ها در حال تست عملکردی این کیت هستند و آن ها را به منظور حمایت اقتصادی و فراوری انبوه به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کردیم.

معرفی شرکت های سازنده کیت آزمایشگاهی کووید 19 به صندوق نوآوری

حسین وطن پور در گفت وگو با ایسنا به ارائه یک جمع بندی از فعالیت های این دفتر در سال 98 پرداخت و گفت: در توسعه شرکت های دانش بنیان، برگزاری ایده بازارها و فن بازارها پیروز بودیم و ایده بازارها را در دانشگاه های علوم پزشکی به یک فرمت تخصصی تبدیل کردیم؛ به این صورت که به حوزه سلامت به صورت عمومی نپردازند، بلکه بر مسائل کشور در این حوزه متمرکز شوند. لذا ایده بازارهای حوزه سلامت به خوبی جهت پیدا کردند و گروه های خوبی برای اداره منطقی ایده بازارها تشکیل شدند.

وی اظهار کرد: در رابطه با فراوری و معرفی محصول، فن بازاری در چابهار و یک فن بازار در حوزه بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید. همچنین رابطه خوبی با فن بازار پارک فناوری پردیس برقرار کردیم و قرار شد ما از این به بعد کارگزار پارک در برگزاری فن بازار باشیم. مجموعه این اقدامات باعث شد شرکت های دانش بنیان در سال 98 بتوانند محصولات خودشان را به خوبی بفروشند و حجم زیادی از محصولات دانش بنیان مورد احتیاج کشور را تأمین کردند.

پیش خرید محصولات دانش بنیان از سوی هیئت امنای صرفه جویی ارزی

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در سال 98 به خوبی با ما همکاری نموده و حجم زیادی از احتیاجهای خود را به وسیله شرکت های دانش بنیان تأمین نموده است، گفت: در سال 98 پیروز شدیم مجوز فراوری و بهره برداری شتاب دهنده ای که در اصفهان ساخته شد را از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو بگیریم و پیش خرید محصولات نیز از سوی هیئت امنای صرفه جویی ارزی انجام شد؛ به عنوان مثال هیئت امنا دستگاه همودیالیز را پیش خرید کرد و از این طریق فرصت های خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شد.

فراوری هلیوم مایع به عنوان محصول استراتژیک

فراوری 70 الی 80 درصد کیت های آزمایشگاهی در داخل

وطن پور اضافه نمود: ناگفته نماند در کنار تحریمی که به ما تحمیل شد، مسائل ارزی هم داشتیم. در این سال شرکت ها توانستند هلیوم مایع را به عنوان یک محصول استراتژیک فراوری نمایند و نگرانی خیلی از شرکت ها از بابت دستگاه های MRI رفع شد. همچنین کیت های آزمایشگاهی را فراوری کردیم و بالغ بر 70 الی 80 درصد کیت های آزمایشگاهی در داخل کشور فراوری می گردد.

وی با اشاره به مواجهه کشور با شیوع ویروس بیماری کووید 19، گفت: حدود 8 شرکت دانش بنیان را شناسایی کردیم که کیت های آزمایشگاهی تشخیص کرونا را به محض مطرح شدن این بیماری ساخته بودند. این شرکت ها در حال تست عملکردی این کیت هستند و آن ها را به منظور حمایت اقتصادی و فراوری انبوه به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کردیم.

جلوگیری از واردات ایمپلنت ها و فراوری آن ها در داخل

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت توضیح داد: در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاقات خوبی افتاد و بسیاری از قطعات و وسایل از مانیتورهای قلبی گرفته تا ابزار و وسایل ارتوپدی از سوی شرکت ها در داخل فراوری می گردد. همچنین بسیاری از ایمپلنت ها در داخل فراوری می گردد و خوشبختانه جلوی واردات آن ها هم گرفته شده است.

وطن پور اضافه نمود: در حال کار بر روی دستگاه های تک سیکلوترون (مربوط به دستگاه پت، نوعی تصویربرداری از بافت های سرطانی) هستیم. این دستگاه چند سالی است که به یک گره اقتصادی برخورد نموده و قرار است در آینده بر روی این دستگاه تمرکز خاصی داشته باشیم.

وی در همین زمینه به کارهای شرکت های دانش بنیان بر روی دستگاه سونوگرافی و دستگاه های CT اشاره نمود و گفت: در این حوزه هم سال 99 شاهد پیشرفت های خوبی خواهیم بود.

اختصاص 100 میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری به فراوری واکسن ها در داخل

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در حوزه واکسن ها بعضی شرکت ها کارهای مؤثری انجام داده اند که آن ها را شناسایی کردیم و در جلسه ای که با حضور دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید، اعتبار 100 میلیارد تومانی از سوی صندوق به فراوری واکسن ها اختصاص پیدا کرد و در اختیار شرکت ها نهاده شد. از جمله واکسن آنفلوآنزای فصلی، واکسن HPV و واکسن هاری انسانی جزو این هاست و در این حوزه کمیته ای ایجاد شد که این حوزه را رصد کند.

وطن پور اضافه نمود: در حوزه صادرات، در دفتر توسعه فناوری سلامت، فردی را برای این کار معین کردیم تا ارتباط شرکت های داخلی با شرکت های خارجی را برقرار کند؛ به عنوان مثال نامه ای به معاونت بین الملل وزارت بهداشت ارسال شده بود با این مضمون که آیا کسی در ایران هست که در حوزه تجهیزات ضدعفونی نماینده زباله های بیمارستانی کار نموده باشد که ما اسم یک شرکت داخلی را به آن ها دادیم.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از کارهایی که در کشور انجام دادیم، همین ارتباط دادن شرکت های داخلی با خارج از کشور و شناسایی ظرفیت های آن ها است. 107 شرکت هستند که تاییدیه های اداره کل تجهیزات و سازمان غذا و دارو را دارند که محصولات خود را صادر می نمایند و یا پتانسیل صادرات را دارند که برای سال 99 در جهت توسعه بازارشان برنامه ریزی نموده ایم.

معرفی پتانسیل صادراتی 107 شرکت در قالب یک کاتالوگ

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: کاتالوگی را درباره این شرکت ها به زبان انگلیسی چاپ کردیم که هنوز منتشر نشده، اما ان شاء الله اوایل سال 99 آن را توزیع خواهیم کرد. در واقع این 107 شرکت دارای پتانسیل صادراتی هستند که می توانیم کاتالوگ آن ها را به سفارت خانه ها بفرستیم و آن ها را در نمایشگاه های مختلف معرفی کنیم.

وطن پور گفت: دستگاه نانوفایبر، مانیتورهای قلبی، دستگاه همودیالیز و بسیاری از کیت ها در حال حاضر به خارج از کشور صادر می شوند، اما اطلاعات آن ها گم بوده که این ها را متمرکز کردیم و ان شاء الله سال 99 با انرژی بیشتر، نمایشگاه هایی را در کشورهای همسایه برگزار می کنیم. سال گذشته هم نمایشگاهی را در عراق برگزار کردیم که بازدهی خوبی داشت و محصولات شرکت ها به بازارهای عراق وارد شد. در سال 99 برنامه داریم محصولات شرکت ها را به کشورهای CIS، افغانستان و پاکستان صادر کنیم و بعد سراغ کشورهای دورتر برویم.

حمایت 60 میلیاردی از شرکت های دانش بنیان در قالب 6 صندوق با مشارکت وزارت بهداشت

وی اضافه نمود: 6 صندوق با مشارکت وزارت بهداشت داریم به این صورت که 50 درصد سهام این صندوق ها مربوط به بخش خصوصی و 50 درصد مربوط به بخش دولتی است که در بخش دولتی وزارت بهداشت ایران به شکل مستقیم دارای سهم است. با این 6 صندوق هماهنگی بیشتری داریم و این ها توانستند کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی باشند و خطوط اعتباری خوبی گرفتند. این 6 صندوق جمعا 60 میلیارد تومان خط اعتباری گرفته اند که عدد بسیار خوبی برای حمایت صندوق از شرکت های دانش بنیان و یاری به آن ها برای تجاری سازی محصولات است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، یادآور شد: مزیت صندوق ها این است که اگر هر شرکتی به هر دلیلی دانش بنیان نشده هم می تواند از اعتبار این صندوق ها استفاده کند. صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون فقط می تواند به شرکت های دانش بنیان اعتبار بدهد که این یک چالش برای شرکت های دانش بنیان بود؛ چرا که کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری خیلی از شرکت ها را به عنوان دانش بنیان شناسایی نمی کرد که ما نسبت به نحوه ارزیابی اعتراض داشتیم. با این ساز و کار شرکت هایی که درجه دانش بنیان نداشتند، نمی توانستند از تسهیلات صندوق استفاده نمایند که با این راه چاره توانستیم امکان بهره مندی از این تسهیلات را برای این دسته از شرکت ها هم فراهم کنیم.

انعقاد قرارداد 4 اتاق تمیز با شرکت های دانش بنیان

وطن پور گفت: ما اتاق های تمیز را ساخته بودیم، اما متأسفانه دانشگاه ها نتوانسته بودند آن ها را فعال نمایند، خوشبختانه با پیگیری هایی که از دفتر انجام شد، چهار اتاق تمیز برای حضور شرکت های دانش بنیان و فراوری محصول با آن ها قرارداد بستند.

وی اظهار کرد: مراکز رشد را در سراسر کشور رصد کردیم و سامانه ای برای رصد بیشتر آن ها ایجاد کردیم و سال 99 سالی خواهد بود که اگر مرکز رشدی فعالیت نداشته باشد، مجوز فعالیت آن را لغو می کنیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه نمود: در سال 98 در حوزه سلامت دیجیتال نشست هایی برگزار گردید، اما واقعیت این است که نتوانستیم کار جدی در این حوزه انجام دهیم و احتیاج به آیین نامه ای داشتیم که این آیین نامه را تدوین کردیم که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفته و امیدواریم مجوز دریافت کند. سال 99 سال سلامت دیجیتال خواهد بود و بیشتر می توانیم از ظرفیت شرکت های این حوزه استفاده کنیم.

ارتقای 4 پله ای رتبه کشور در ثبت اختراعات

فراوری واکسن HPV در نیمه اول سال 99

وطن پور گفت: در حوزه ثبت اختراعات اقدامات خوبی انجام شد و آیین نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی را تدوین کردیم که ان شاء الله سال 99 کارگاه های آموزشی را در این رابطه برگزار خواهیم کرد تا کارشناسان با این چارچوب آشنا شده و سال آینده بتوانیم آمار ثبت اختراعات بین المللی را بالا ببریم که این آمار شاخص مهمی در رتبه بندی فناوری کشورها و یکی از مواردی بود که رتبه ما را پایین نگه نداشت. سال گذشته رتبه ما از 65 به 61 ارتقا پیدا کرد، اما یکی از چالش های ما موضوع ثبت اختراعات بود.

وی در انتها اظهار کرد: سال 99 بیشتر در حوزه هوش مصنوعی و پزشکی از راه دور و سلامت دیجیتال تمرکز خواهیم کرد که این سه حوزه با فناوری اطلاعات در ارتباط هستند. حوزه واکسن را به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد و امید داریم واکسن HPV در نیمه اول سال 99 فراوری گردد و وزیر هم قول داده است که این واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گیرد.،ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14291

به "معرفی شرکت های سازنده کیت آزمایشگاهی کووید 19 به صندوق نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت های سازنده کیت آزمایشگاهی کووید 19 به صندوق نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید