نیمه پنهان ماجرای آلایندگی یک کشتارگاه در فضای مجازی

به گزارش مجله سلو بلاگ، ساری - خبرنگاران - انتشار فیلمی با ادعای رهاسازی پساب و خونابه های یک کشتارگاه بزرگ در شهرستان میاندرود استان مازندران در رودخانه و طبیعت اطراف، حساسیت برخی علاقه مندان و فعالان محیط زیست را برانگیخت، اما بررسی خبرنگار خبرنگاران نشان می دهد که این موضوع روی دیگری هم دارد که پنهان مانده است .

نیمه پنهان ماجرای آلایندگی یک کشتارگاه در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، این فیلم کوتاه روز سه شنبه در فضای مجازی منتشر شد.

فیلم حجم قابل توجهی خونابه رها شده در محیط زیست و رودخانه را نشان می داد و یکی از اهالی نیز در حال ضبط صحنه ها از مسئولان می خواست که برای جلوگیری از این روند و آلوده سازی محیط زیست اقدام کنند.

این فیلم به سرعت در برخی کانال ها و صفحات اجتماعی فضای مجازی منتشر شد و واکنش هایی را در پی داشت.

با پیگیری های خبرنگار خبرنگاران، معین شد که این کشتارگاه یک کشتارگاه نوساز و مجهز است و جالب تر آن که انتشار فیلم آلایندگی هم با فک پلمب آن به خاطر تخلف همزمان شده است.

با پیگیری از اداره کل دامپزشکی مازندران معین شد که این کشتارگاه مجهز، نوساز و سامانه تصفیه و سپتیک مناسبی هم دارد.

** کشتارگاه به روز مازندران

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: کشتارگاه سیمین ناز در منطقه گهرباران از واحدهای به روز استان محسوب می شود و امکانات لازم را نیز برای تصفیه پساب دارد.

علی باکویی اضافه کرد: البته نظارت بر این مسائل از حیطه وظایف اداره کل دامپزشکی خارج است و در حوزه مسئولیت های اداره کل محیط زیست قرار گرفته است. وظیفه دامپزشکی نظارت بر فرآیند کشتار و سلامت عرضه محصول این واحد است ، اما قطعا این واحد حداقل های محیط زیستی را داشته که از دامپزشکی مجوز فعالیت را دریافت کرد.

وی گفت : دامپزشکی زمانی به متقاضیان پروانه فعالیت کشتارگاه را می دهد که از محیط زیست استعلام داشته باشند و محیط زیست با آن ها موافقت کرده باشد. بنابراین، این واحد کشتارگاهی حتما به سیستم مناسب تصفیه پساب مجهز است.

**تکذیب می کنیم

فیلم منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد حجم قابل توجهی خونابه رها شده از محوطه پشت کشتارگاه وارد یک نهر می شود. رنگ قرمز آب نیز این گونه نشان می دهد که تخلف اجرا شده است، اما مدیرعامل این کشتارگاه معتقد است که این فیم ساختگی است و آب نیز با پساب و خونابه کشتارگاه به این رنگ در نیامده است.

فرشید یزدانی با بیان اینکه هر گونه تخلف یا رهاسازی خونابه از این کشتارگاه به محیط زیست را تکذیب می کنم به خبرنگار خبرنگاران گفت: کشتارگاه سیمین ناز هیچ گونه خروجی به بیرون از محوطه مجموعه ندارد و تمام پساب و خونابه ها، وارد تصفیه خانه کشتارگاه می شود.

وی اضافه کرد: وقتی یک واحد کشتارگاهی برای ساخت تصفیه خانه ای مجهز هزینه می کند، چه دلیلی دارد که پساب را به بیرون رها کند؟

یزدانی گفت : تصفیه خانه ای که برای این کشتارگاه ایجاد شد سه برابر ظرفیت خود کشتارگاه است. در حال حاضر فقط نیمی از مخزن سپتیک پر شده است، یعنی حتی مخزن پر نشده که بگوییم به خاطر پر شدن آن خونابه از محوطه خارج شد، ضمن اینکه از کشتارگاه حتی خروجی آب هم نداریم.

مدیرعامل کشتارگاه سیمین ناز اضافه کرد : کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست مازندران امروز در محل حضور یافتند و از نزدیک همه قسمت ها را بررسی کردند. نتیجه این بازدید هم صورتجلسه شد و تأیید کردند که هیچ اختلالی در روند فعالیت کشتارگاه وجود ندارد.

** روی خط محیط زیست

اما این اظهارنظرها با آنچه که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندورود با خبرنگار خبرنگاران در میان گذاشته، چندان درست به نظر نمی رسند.

سید محمود هادیان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران از وجود برخی مسائل زیست محیطی در این واحد کشتارگاهی خبر داد و گفت: این کشتارگاه طبق بررسی ها و بازدیدهایی که اجرا شده بود، اشکالاتی در فعالیت داشت که سبب آلایندگی و وارد شدن شیرابه ها به مزارع پایین دست می شد.

وی اضافه کرد: تأکید ما بر این است که هر واحد خدماتی یا صنعتی باید قوانین و معیارهای مد نظر حفاظت محیط زیست را اجرا کند. چندین بازدید از این واحد کشتارگاهی داشتیم و موارد قابل پیگیری را اعلام کردیم ، اما به نکات اعلام شده تا حدودی کم توجهی شد که سبب شد چند اخطار برای این واحد کشتارگاهی صادر شود.

این مسئول گفت : پس از چند اخطار، به دلیل این که موارد مد نظر محیط زیست رفع نشد، با هماهنگی دستگاه قضایی نسبت به پلمب این مجموعه اقدام کردیم تا هر زمان نکات مد نظر و قانونی اجرا شد، فعالیت کشتارگاه از سر گرفته شود، ولی امروز پس از انجام بخش زیادی از خواسته های قانونی حفاظت محیط زیست، نسبت به فک پلمب این واحد اقدام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندورود اضافه کرد: البته یک سری اقدامات دیگر نیز باید در این مجموعه انجام شود. سیستم های تصفیه پساب این کشتارگاه هنوز پر نشده و در حال حاضر به درستی کار می کند، اما یک سری اقدامات مانند مسقف کردن محل زباله ها و انتقال زباله ها با همکاری شهرداری باید انجام شود.

وی اضافه کرد : از نظر محیط زیست روند تصفیه در کشتارگاه باید به مرحله ای برسد که آب موجود در حوضچه سوم برای کشاورزی یا مصارف داخلی مجموعه قابل استفاده باشد. امروز این شرایط در کشتارگاه حاکم بود و مدیریت کشتارگاه نیز خوشبختانه همکاری رو به پیشرفتی برای رعایت موازین زیست محیطی دارد.

هادیان گفت: از نظر حفاظت محیط زیست، همه واحدهای صنعتی و خدماتی باید به شکلی فعالیت کنند که به محیط زیست و سلامت مردم و طبیعت آسیبی نرسد. گام های رونق و توسعه بدون رعایت معیارهای زیست محیطی برداشته نمی شود. هر واحد صنعتی و خدماتی باید معیارهای زیست محیطی را گام به گام به پیش و اجرا کند تا با همت هم به سمت توسعه پیش برویم.

کشتارگاه سیمین ناز حدود 2 سال پیش با ظرفیت کشتار 15 هزار و 500 تن در سال با سرمایه گذاری 20 میلیارد تومانی در بخش گهرباران شهرستان میاندورود به بهره برداری رسید.

میاندرود که یکی از بخش های شهرستان ساری بود ، چند سال پیش تبدیل به شهرستان شد و یکی از مسائل آن هم در این سال ها ناشناخته ماندن ظرفیت ها برای سرمایه گذاری بوده است.

طی چند سال گذشته با معین شدن ظرفیت های این منطقه ، سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایل فرصتی برای سرمایه گذاری یافته اند و این شهرستان در راستا توسعه قرار گرفته است.

اگر چه آسیب زدن به محیط زیست شکننده مازندران با هر بهانه ای حتی سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نمی تواند منطقی و شایسته حمایت باشد، ولی پرسش این است که چرا فیلم آلایندگی کشتارگاه میاندورود درست روزی که به خاطر رفع مسائل زیست محیطی فک پلمب شده، در فضای مجازی انتشار یافته است ؟

9927/1654

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4675

به "نیمه پنهان ماجرای آلایندگی یک کشتارگاه در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه پنهان ماجرای آلایندگی یک کشتارگاه در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید