پروژه تونل گلاب؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده رود ، کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح

به گزارش مجله سلو بلاگ، چند سالی است که مردم چهارمحال و بختیاری با چالش کم آبی روبرو هستند به همین دلیل در روهای اخیر مردم استان در اعتراض به آبگیری تونل گلاب تجمع کردند.

پروژه تونل گلاب؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده رود ، کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح

گروه استان های خبرنگاران، استان چهارمحال و بختیاری سرمنشاء دو رود بزرگ زاینده رود و کارون است، رودخانه های خروشانی که آب چند استان را تامین می کنند، این استان روزگاری حدود 11 درصد از آب کشور را درون خود جای داده بود.

اما اکنون، چند سالی است که مردم استان با چالش کم آبی روبرو هستند. بسیاری از چشمه ها و رود های کوچک خشک شده است تا جایی که زمزمه خشکیدگی کامل چشمه کوهرنگ نیز به گوش می رسد، خشکسالی از یک سو و از دیگر سو تغییر الگوی بارش، باعث شده است این استان و استان های دیگر در تامین آب خود نیز مشکل داشته باشد.

تمامی دشت های این استان ممنوعه و 4 دشت ممنوعه بحرانی است، این بدین معنا است که سطح آب سفره های زیرزمینی به شدت افت کرده و بارگذاری جدیدی عملاً نمی توان بر این دشت ها داشت، بارگذاری های سابق نیز مانند چاه های تامین آب شرب یا خشک شده اند و یا در معرض خشک شدن هستند.

نیمی از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری یعنی حدود 460 هزار نفر در آب شرب خود مشکل جدی دارند، بعلاوه آب شرب بیش از 200 روستا به گفته استاندار این استان به وسیله تانکر و بصورت سیار تامین می گردد.

تا به امروز هیچ گونه مجوز زیست محیطی برای تونل گلاب صادر نشده است

در این راستا، مرتضی درخشان رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری در حاشیه تجمع مردم چهارمحال و بختیاری در اعتراض به اجرای پروژه های غیرقانونی انتقال آب از این استان در مورد آبگیری تونل گلاب، می گوید: تا به امروز هیچ گونه مجوز زیست محیطی برای تونل گلاب صادر نشده است، متاسفانه به دلیل سکوت سازمان محیط زیست کشور، این تونل بدون اخذ مجوز زیست محیطی و بدون اجازه به بهره برداری رسیده است.

به گفته رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری تونل گلاب حیات زاینده رود را به خطر می اندازد، طبق آخرین استعلاماتی که در سال 1400 به وسیله سازمان محیط زیست انجام شده است، اجرای این پروژه کاملا رد شده است، مردم چهارمحال و بختیاری خواهان این هستند که مسئولان کلان صدای آن ها بشنوند و از اجرای پروژه های غیرقانونی انتقال آب در چهارمحال و بختیاری جلوگیری کنند.

وی معتقد است پروژه های آبی مانند سد و تونل کوهرنگ سه باید طبق موازین اجرایی گردد، بدون اینکه این پروژه به مرحله اجرا رسیده باشد، حق آبه مردم پایین دست این سد در حال انتقال است و سپس به بهانه پمپاژ آب، تونل گلاب را آبگیری می کنند.

رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید برنامه مدونی برای اجرای پروژه های آبی در کشور داشته باشد، تا انتقال آب توجیه داشته باشد، تصریح می نماید: اکنون وزارت نیرو در برابر این پروژه ها سکوت کرده است، در زمان وزارت آقای چیت چیان وزیر وقت، در وزارت نیرو، اعلام شد که این پروژه به هیچ عنوان فعال نیست، در حالیکه خلاف این مسئله ثابت شد.

آسیب های جدی محیط زیستی با آبگیری تونل گلاب

غلامرضا چهلگردی سامانی کننده شهرستان چهارمحال و بختیاری با اشاره به عدم وجود مجوز های زیست محیطی تونل گلاب خاطر می گوید: با عنایت به اینکه براساس طرح مطالعاتی تونل گلاب بهره برداری از تونل گلاب منوط به تکمیل تونل سوم کوهرنگ و احداث سد کوهرنگ 3 و بعلاوه انتقال آب تونل های چشمه لنگان وخدنگستان بوده که در حال حاضر نه سد کوهرنگ 3 احداث شده ونه از تونل های خدنگستان وچشمه لنگان آبی وارد سد زاینده رود می گردد.

به گفته وی آب انتقالی این دو تونل در شهرستان فریدن وچادگان قبل از رسیدن به سد زاینده رود بصورت غیر قانونی برداشت می گردد، متاسفانه اگر به وسیله پمپاژ آب به داخل تونل سوم وانتقال به زاینده رود بهره برداری گردد، این اقدام باعث نابودی اراضی کشاورزی پایین دست تونل سوم بویژه شهرستان اردل خواهد شد، در این خصوص مردم چهارمحال و بختیاری نظاره گر نابودی استان نخواهند بود و از حق و حقوق قانونی خود دفاع می کنند و ساکت نمی نشینند.

چهلگردی سامانی با اشاره به مصوبه امور آب در مورد دریافت سالیانه حقابه از کشاورزان می افزاید: محصولات کشاورزان در سالیان اخیر با توجه به شرایط آب و هوای استان دچار سرمازدگی شده بگونه ای که صندوق بیمه کشاورزی صراحتاً اعلام کرده مقدار خسارت با توجه به منطقه و محصول 30 تا 90 درصد است.

وی خاطر نشان می نماید: متاسفانه این مهم لحاظ نشده و همان عملکردی که در سالنامه سازمان جهاد کشاورزی است مبنای محاسبه حقابه کشاورزان قرار گرفته که مبالغ سنگین می باشند که این معضل بزرگی برای کشاورزان است لذا پیشنهاد میگردد جلسه مشترکی با حضور مسئولین امور آب و جهاد کشاورزی استان و ستاد بیمه کشاورزی استان وکننده صنف کشاورزی ومنابع طبیعی استان تشکیل و نسبت برآورد مقدار واقعی خسارت کشاورزان استان اقدام و مقدار واقعی حقابه کشاورزان محاسبه گردد.

براین اساس این گزارش اجرای تونل گلاب موجب می گردد که حدود 100 هزار سکنه ساکن در شهرستا های بن و سامان مجبور به مهاجرت اجباری شوند و 50 هزار شغل از دست برود. با اجرای این تونل، تالاب گاوخونی نیز با آسیب های جدی محیط زیستی و اکوسیستمی روبرو خواهد شد، زندگی و معیشت مردم چهارمحال و بختیاری به زاینده رود وابسته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 45356

به "پروژه تونل گلاب؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده رود ، کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه تونل گلاب؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده رود ، کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید