چراغ های تطبیق شونده با جهت چیست؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، همزمان با پیشرفت سایر بخش های صنعت خودروسازی روزبه روز تکنولوژی های جدیدی بر روی آپشن چراغ خودروها نیز فراوری و عرضه می گردد، که سیستم چراغ های تطبیقی خودرو یکی از آنهاست.

چراغ های تطبیق شونده با جهت چیست؟

به گزارش، امروزه سیستمی در چراغ های جلو بعضی خودرو ها پیاده سازی شده است که ریشه آن را باید در دهه 50 میلادی پیدا کنیم. این سیستم را اگر بخواهیم به طور ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که در سر پیچ ها با گردش فرمان، چراغ های جلو نیز زاویه می گیرند تا دید رو به جلو بیشتر شده و نقاط کور موجود در پیچ نیز در معرض نور چراغ ها قرار بگیرند.

این سیستم به نام AFS شناخته می گردد که مخفف عبارت adaptive frontlight system به معنی چراغ های جلو تطبیقی است. در خودرو هایی که فاقد این سیستم هستند، در هنگام ورود به پیچ در جاده، چراغ همواره رو به مستقیم تابیده و بیرون جاده را بیشتر از جهت روشن می نماید. این عیب خصوصا در جهت های کوهستانی و پیچ و خم های جهت می تواند بسیار خطرناک باشد. اما خودرویی که مجهز به این سیستم است، در هنگام چرخش و گذر از پیچ ها عملکرد و ایمنی بیشتر و بهتری خواهد داشت. به این معنی که یک موتور کوچک قرار گرفته درون کاسه چراغ ها با توجه به سرعت خودرو و میزان انحراف فرمان از خط مرکزی آن، اقدام به چرخش کاسه چراغ ها می نماید. این سیستم می تواند کاسه چراغ ها را تا 15 درجه به هر طرف بگرداند که در مجموع 30 درجه خواهد بود.

کارکرد AFS در خودرو ها به این صورت است که درون چراغ جلو، موتور هایی قرار گرفته که لامپ ها و یا LED ها بر روی آن نصب می شوند. این موتور باتوجه به اطلاعات دریافت شده از میزان چرخش چرخ ها به وسیله سنسور مورد نظر، لامپ ها و یا LED های نصب شده بر روی خود را می چرخاند و به این طریق در پیچ ها که فرمان خودرو می چرخد، شرایط این موتور ها هم تغییر می نماید و به این ترتیب بیش تر فضای تاریکی که سر پیچ ها وجود دارد با چرخیدن لامپ ها یا LED ها روشن می گردد و اجسام و خودرو هایی که در آن ناحیه قرار دارند، قابل رؤیت می شوند و خطر برخورد با آن ها بسیار کم تر. این مدل از پرتاب نور در خودرو هایی مانند مزدا 3 New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است.

سیستم Adaptive Front Lighting بسیار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار می نماید. به این صورت که دوربین های تعبیه شده در زیر آینه های کناری، آینه وسط و یا جلوپنجره، خودرو های محرکی را که در جهت هستند تشخیص می دهد و پرتاب نور را به گونه ای تنظیم می نماید که باعث کوری موقت راننده ای که در خلاف جهت حرکت می نماید، نگردد و همین طور پرتاب نور را برای خودرو هایی که در جلوی خودرو و موافق جهت حرکت می نمایند به گونه ای تنظیم می نماید تا بازتاب نور بر آینه های کناری و آینه وسط آن، نیافتد و باعث آزار راننده جلویی نگردد. این سیستم پیشرفته هنگام رانندگی در شب، شرایط پرتاب نور را باتوجه به تشخیص دوربین ها بین دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپایین (Low-Beam)، تغییر می دهد که این تغییر حالت می تواند به طور مجزا بین دو چراغ رخ دهد به این صورت که ممکن است یک چراغ در حالت نورپایین باشد و چراغ دیگر در حالت نوربالا. علت این تغییرِ حالت هم روشن کردن حدبیشتر جهت است، البته بدون این که راننده ای با نوربالا اذیت گردد.

اما این سیستم بیشترین اثر خود را از سرعت خودرو می گیرد. به این معنی که زاویه کم چرخش که نهایتا برابر با 15 درجه به هر سمت است، برای عبور در سرعت های بالا که چرخش خودرو به نسبت طول جهت کم است، کاملا کافی خواهد بود. اما اگر خودرو در حال پارک کردن باشد و یا در یک جهت کوهستانی پر پیچ و خم در حال تردد است، سیستم AFS به شکل دیگری توانایی خود را افزایش می دهد. به این صورت که اگر سرعت خودرو کم و زاویه پیچش زیاد باشد، در بعضی خودرو ها با روشن شدن چراغ های کناری خودرو که به این منظور تعبیه شده اند و یا شدید تر شدن تابش چراغ های جلو، این عیب رفع می گردد. همچنین بیشتر خودرو هایی که به این سیستم مجهز هستند، در عبور از سربالایی و سراشیبی ها نیز از این سیستم بی بهره نخواهند بود. به این معنی که با ورود به یک سر بالایی، چراغ ها رو به پایین زاویه می گیرند تا جهت بیشتری از روبه رو را روشن نمایند و از تابش مستقیم به چشم رانندگانی که از روبه رو می آیند بکاهند و با ورود به یک سراشیبی این عمل به صورت عکس انجام می گردد تا در لحظه ورود به سرازیری نیز دید کافی موجود باشد. این سیستم در هنگام دنده عقب رفتن از کار می افتد.

اهمیت این سیستم ها شب هنگام و در جاده های پر پیچ و خم معین می گردد، زیرا هنگام پیچیدن در این جاده ها بدون این سیستم، بسیاری از ناحیه درون پیچ، تاریک می ماند و راننده چیزی مشاهده نمی نماید، اما اگر خودروی شما مجهز به این آپشن ها باشد قسمت زیادی از ناحیه تاریک درون پیچ روشن می گردد و دید راننده نسبت به حالت عادی بیش تر می گردد.

منبع: تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مرداد 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 17532

به "چراغ های تطبیق شونده با جهت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ های تطبیق شونده با جهت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید