کارگاه پیشرفته نویسندگی با حضور چهار نویسنده زن

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی- هنری هنر فردا؛ در این دوره که با هدف آشنایی شرکت کنندگان با شیوه ها و تکنیک های پیشرفته داستان نویسی شکل گرفته، چهار نویسنده زن به آنالیز اصول پیشرفته داستان در آثار دانشجویان خواهند پرداخت.

کارگاه پیشرفته نویسندگی با حضور چهار نویسنده زن

فرشته مولوی، میترا الیاتی، بهناز علیپور گسکری و فرشته احمدی از مدرسان این دوره هستند. این کارگاه در 16 جلسه دوساعته تشکیل می گردد و هر نویسنده در چهار جلسه، به صورت آنلاین حضور خواهد داشت. در این کارگاه فرشته مولوی از دیدگاه و راوی و همچنین شروع و خاتمه در داستان سخن خواهد گفت. میترا الیاتی به تفاوت های گفتار و نوشتار و ساختار در زبان داستان، نقش و کارنمودهای زبان در ادبیات داستانی مدرن و همچنین تکنیک گفت وگو و دیالوگ نویسی در ادبیات داستانی خواهد پرداخت. نقش و اهمیت شخصیت و شیوه های خلق شخصیت در داستان، روایت شناسی داستان (نقل و نمایش)، آنالیز زاویه دید و انواع راوی و روایت شنو نیز از سرفصل های کارگاه بهناز علیپور گسکری است.

در این دوره همچنین فرشته احمدی به آنالیز دنیا بینی مستتر در متن داستان ها می پردازد و اهمیت ناخودآگاه و پیغام های پنهان در متن را آنالیز خواهد نمود. او در این کارگاه ریتم داستان گویی را به عنوان عنصری بسیار مهم در روایت که تاثیر مهمی بر مخاطب دارد، مد نظر قرار خواهد داد.

فرشته مولوی متولد 1332 در تهران است. او از سال 1355 تا 1377 در کتابخانه ملی به کار پژوهشی مشغول بود و در سال 1377 به کانادا مهاجرت کرد. این نویسنده به مدت دو سال در کتابخانهٔ استرلینگ دانشگاه ییل آمریکا، به عنوان کتاب شناس و کتاب دارِ فارسی، برای بخش خاورمیانه کتابخانه مرکزی مجموعه سازی می کرد.

سپس به تورنتو بازگشت و چند سال در این شهر به تدریس ادبیات و زبان پرداخت. مولوی به مدت چند سال برنامه ای فرهنگی به نام کتاب ماه تهرانتو به راه انداخت که دستاوردش نقد و آنالیز بیست کتاب برجسته فارسی از سوی صاحب نظران سرشناس بوده است. خانه ابر و باد، حالا کی بنفشه می کاری، زرد خاکستری و از نوشتن از جمله آثار او هستند. رمان دو پرده فصل (1388) او لوح تقدیر مهرگان ادب را دریافت نموده است.

میترا الیاتی متولد 1329 در تهران است. مادمازل کتی و چند داستان دیگر اولین مجموعه داستان او در سال 1380 منتشر شد. این کتاب از سوی منتقدان ادبی مورد توجه بسیاری نهاده شد و جوایز مختلفی همچون جایزه اولین مجموعه داستان سال 81 بنیاد گلشیری و جایزه کتاب سال خانه داستان را از آن خود کرد. دومین مجموعه داستان او با عنوان کافه پری دریایی سال 78 منتشر شد. الیاتی تا به امروز داوری جشنواره ها و جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه هوشنگ گلشیری، جایزه روزی روزگاری، جایزه هفت اقلیم، جایزه صادق راهنمایی و جایزه ارغوان را برعهده داشته است. سخنرانی در باره مقوله خودسانسوری و نوشتار زنانه در کشورهای سوئد، آلمان و فرانسه از دیگر فعالیت های میترا الیاتی است. او همچنین به مدت هفت سال سردبیری مجله ادبی اینترنتی جن و پری را برعهده داشته است.

بهناز علیپور گسکری متولد 1347 در گیلان است و دکترای تخصصی ادبیات تطبیقی دارد. اولین مجموعه داستان او بگذریم... برنده جایزه مهرگان ادب، جایزه ادبی یلدا و جایزه پروین اعتصامی شد. مجموعه داستان بماند... او نیز جایزه مهرگان ادب را به دست آورد. از دیگر آثار این نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبی می توان به جا ماندیم..، بازآفرینی منظومه هشت بهشت امیرخسرو دهلوی، راز کیمیا و افسانه مهر و ماه و سیمین دانشور و آنیتا دسای اشاره نمود.

فرشته احمدی متولد 1351 در کرمان است. او در رشته معماری تحصیل نموده و اولین مجموعه داستان خود سارای را در سال 83 منتشر کرد. داستان تلویزیون از این مجموعه برگزیده جایزه هوشنگ گلشیری شد. نخستین رمان او پری فراموشی نیز تندیس کتاب برگزیده کتابفروشان را در جایزه روزی روزگاری در سال 1388 دریافت کرد. از دیگر آثار او می توان به جنگل پنیر، گرمازدگی و هیولاهای خانگی اشاره نمود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت نام می توانند با شماره 02188881092 و یا نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه نمایند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31503

به "کارگاه پیشرفته نویسندگی با حضور چهار نویسنده زن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه پیشرفته نویسندگی با حضور چهار نویسنده زن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید