کُلش بافی با ساقه های گندم در قزوین

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک مربی سبدبافی و کُلش بافی در قزوین گفت: مهارت کلش بافی یک هنر سنتی دستی قدیمی و اصیل است که با ساقه های گندم در میزان های مختلف با مهارت خاص و خلاقیت بافندگان تهیه می گردد. هنر کلش بافی استان قزوین در لیست آثار ملی کشور به اسم میراث ناملموس ثبت شده است.

کُلش بافی با ساقه های گندم در قزوین

ایسنا: ناهید علی سنبل، متولد شهر دزفول است و سبدبافی را در خطه جنوب آموخته و اکنون در قزوین زندگی می نماید. وی در شرح هنر کلش بافی به ایسنا گفت: مهارت کلش بافی یک هنر سنتی دستی قدیمی و اصیل است که با ساقه های گندم در میزان های مختلف با مهارت خاص و خلاقیت بافندگان تهیه می گردد. هنر کلش بافی استان قزوین در لیست آثار ملی کشور به اسم میراث ناملموس ثبت شد. این هنر شامل دست بافته هایی با ساقه گندم که دارای کاربردهای مختلف به ویژه حمل ونقل و نگهداری انواع مواد غذایی و میوه ها است.

وی ادامه داد: در هزاره ششم و هفتم پیش از میلاد که هنوز چرخ سفالگری ابداع نشده بود سفالگران از سبدها به اسم قالب برای شکل دهی به ظروف سفالی استفاده می کردند. زمانی که گل سفال هنوز خیس است آن را با توجه به شکل سبد حالت داده و قبل از خشک شدن ظرف گلی سبد را از آن جدا می نموده اند که اثر طرح سبد بر روی سطح ظرف سفالی باقی می ماند و یکی از راه های بازشناسی، گره های سبدبافی در دوران باستان، طرح های باقیمانده درروی سفال بود.

این هنرمند که در کانون معلولین توانای قزوین فعالیت دارد، بیان نمود: شناسایی هنرمندان فعال این رشته، ترغیب و تشویق آن ها به فعالیت و فراوری بیشتر و حمایت های مادی و معنوی آنان ازجمله فروش محصولاتشان در فروشگاه های صنایع دستی و آموزش به علاقه مندان از راه های حفظ و توسعه این هنر است.

وی اعلام کرد: هنر کلش بافی قدمت دیرینه داشته و نه تنها در قزوین بلکه در جهان علاقه مندان زیادی دارد. از سختی های فراوری این هنر آن است که مواد اولیه کلش بافی در هیچ فروشگاه و مغازه ای وجود ندارد. گندم جزو مواد اولیه این هنر محسوب می گردد و در فصل خاصی که اواخر شهریور ماه (هنگام دروی گندم) است در مناطقی خاص باید تهیه گردد. گندم مورد استفاده باید گندم دیمی باشد تا بتواند استحکام لازم برای بافت حصیر را داشته باشد.

علی سنبل در سرانجام گفت: از مزایای این سبدها، زیبایی و نگه داشتن میوه در زمان طولانی تر است. این بافته ها جزو میراث گذشتگان محسوب می گردد که می تواند علاوه بر استفاده داخلی به جذب گردشگر و ارزآوری یاری کند.

به گزارش ایسنا، متأسفانه هنر کلش بافی در حال حاضر به شدت رو به فراموشی و منسوخ شدن است و احتیاج است مسئولین با حمایت از فراوریکنندگان و بافندگان، این هنر را زنده نگه داشته و به فراوری و اشتغال بپردازند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37404

به "کُلش بافی با ساقه های گندم در قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کُلش بافی با ساقه های گندم در قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید