گل زرد چه خواصی دارد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، گل زرد در درمان بیماری ها و ناراحتی های گوارشی بسیار مفید بوده و مردم محلی از دمنوش آن مانند چای معمولی استفاده میکنند. استفاده از این گل برای درمان دل درد و دل پیچه مفید است.

گل زرد چه خواصی دارد؟
از مهمترین خواص گل زرد معروف به ساری گول یا گل زرد خلخال، درمان بیماری های گوارشی مانند سردی، دل پیچه، دل درد، ورم روده و یبوست است.

یکی از گیاهان دارویی بومی کشورمان گیاه گل زرد است. این گیاه دارویی در منطقه ها کوهستانی کشور به ویژه در منطقه خلخال مشاهده شده که به آن گل زرد خلخال هم گفته میگردد، بعلاوه این گل در شهرستان فریدن هم به وفور مشاهده میگردد و نام محلی گل زرد در این منطقه از کشورمان، ساری گول است و مردم محلی آن را به این نام میشناسند و از خواص دارویی آن جهت درمان بعضی بیماری ها استفاده می نمایند.

گیاه گل زرد، دارای گلها زرد رنگ گوچک بوده به تخم آن قاصد گفته میگردد. بعلاوه این گل در منطقه های دیگری نظیر تویسرکان، الیگودرز و سلسله هم مشاهده میگردد. این گل قابلیت پرورش و تکثیر در منطقه ها کوهستانی را دارد و با توجه به خواص درمانی فراوان میتواند به عنوان یکی از گزینه های کارآفرینی و کسب عایدی در منطقه ها روستایی کوهستان های کشور محسوب گردد، بعلاوه وجود تیغ های تیز و برنده در سطح بوته ها و ساقه های درختچه های این گل، به عنوان سلاحی محکم در برابر دندان حیوانات اهلی و وحشی بوده و این گل را از گزند آنها مصون داشته و این ویژگی موجب می گردد تا برای کشت گیاه گل زرد، نیازی به مراقبت های مختلف از سوی پرورش دهندگان آن نباشد. زمان گل دهی درختچه های گل زرد از اوایل خرداد شروع میگردد و پرورش دهندگان این گل برترین زمان برداشت و جمع آوری گل را نیمه دوم خرداد ماه اعلام می نمایند.

خواص گل زرد

قسمتهای مورد استفاده دارویی این گیاه، گل و برگهای این گیاه بوده که به صورت خام و خشک دم کرده قابل مصرف بوده ولی بیشتر برگهای گل را جمع آوری و به صورت دم نوش استفاده میگردد. بعضی خواص درمانی گیاه گل زرد عبارتند از:

1- یکی از خواص گل زرد یا ساری گول، بهبود و افزایش گردش خون است.

2- این گیاه برای کبد بسیار مفید بوده، در تصفیه سموم و پاکسازی کبد موثر است.

3- از دیگر خواص گل زرد خلخال، استحکام شریانهای ضغیف شده بدن است.

4- گل زرد در درمان بیماری ها و ناراحتی های گوارشی بسیار مفید بوده و مردم محلی از دمنوش آن مانند چای معمولی استفاده مینمایند. استفاده از این گل برای درمان دل درد و دل پیچه مفید است.

5- این گیاه خاصیت ملین داشته و برای برطرف یبوست موثر است.

6- استفاده از دمنوش برگهای این گیاه برای معالجه ورم روده مفید است.

7- تسکین و تقویت اعصاب از دیگر خواص گل زرد است.

8- از این گیاه در طب سنتی برای درمان سردی استفاده میگردد.

طرز تهیه دمنوش گل زرد

دمنوش برترین و باارزش ترین روش تهیه داروهای گیاهی است، زیرا اکثرا مهمترین مواد موثر گیاهان دارویی در اثر جوشیدن از بین می فرایند. برای استفاده از خواص گل زرد، بایستی از دم کرده این گیاه استفاده گردد، به این منظور، میزان مشخص شده از گیاه را خرد یا نیمکوب کرده و با میزانی آب جوش مخلوط مینمایند و هم میزنند. برترین ظرف برای تهیه دمنوش قوری های چینی یا شیشه ای است. سپس درب ظرف را بسته و اجازه میدهیم 15 دقیقه تا نیم ساعت دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و میل نمایید.

سایر کاربردهای گل زرد

گیاه دارویی گل زرد علاوه بر مصرف خوراکی و خواص دارویی که دارد، به عنوان یک حصار مستحکم برای مقابله با ورود حیوانات اهلی و وحشی به حریم باغات مورد استفاده باغداران بوده و تیغ های تیز و برنده آن مانع از ورود حیوانات اهلی و مهاجم به باغات می گردد، بنابراین بیشتر باغداران اطراف زمینهای خود به کاشت این گل اقدام کرده اند، بدون اینکه از خواص دارویی این گیاه آگاه باشند.

گلبرگ های گیاه گل زرد، قابلیت مصرف خوراکی دارد و اثرات مفیدی برای دستگاه گوارش دارد، گلبرگهای این گیاه، پس از جمع آوری به وسیله برداشت نمایندگان آن خشک و تولید شده و در بازار مصرف به فروش می رسد.

گلبرگ های خام و خشک شده گل زرد قابل دم کردن بوده و برای افرادی که به سرمای هوای منطقه ها کوهستانی حساس بوده و از آن رنج میبرند، بسیار مفید و سازگار می باشد.

مضرات گل زرد

برای این گیاه، تا به امروز عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است، لیکن همچون سایر گیاهان دارویی رعایت اعتدال در مصرف آن لازم و لازم است.

منبع:سایت ستاره

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37466

به "گل زرد چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل زرد چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید