یخبندان و آتش سوزی؛ آیینه تمام نمای سوءمدیریت بحران در آمریکا

به گزارش مجله سلو بلاگ، در حالی که مقام هایی آمریکایی و امپراطوری رسانه ای متصل به آنها هنگام وقوع بلایای طبیعی در کشورهای دیگر به سرعت آنها را به ناکارآمدی یا سوءمدیریت متهم می کنند، بررسی ها حاکی است واشنگتن خود یکی از بدترین کارنامه ها را در این زمینه دارد.

یخبندان و آتش سوزی؛ آیینه تمام نمای سوءمدیریت بحران در آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران- توفان، برف و یخبندان در برخی از ایالت های آمریکا در روزهای گذشته به کشته شدن نزدیک به 70 نفر و قطع برق برای میلیون ها نفر و قطع آب آشامیدنی برای عده بسیار زیاد دیگر منجر شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه نوشت تصادفات رانندگی، سرما زدگی و استنشاق مونوکسید کربن عامل بسکمک از این مرگ ها بوده اند.

در حالی که مقام های کشورهای غربی، به ویژه آمریکا و امپراطوری رسانه ای متصل به آنها هنگام وقوع بلایای طبیعی در کشورمان به سرعت جمهوری اسلامی ایران را به ناکارآمدی یا سوءمدیریت متهم می کنند، بررسی ها حاکی است واشنگتن خود یکی از بدترین کارنامه ها زا لحاظ مدیریت بلایای طبیعی را دارد. این سوءمدیریت ها به خصوص در توفان اخیر در ایالت های آمریکا و آتش سوزی هایی که تابستان ها به وقوع می پیوندد نمایان است.

توفان در آمریکا

وبگاه خبری هیل هم روز جمعه گزارش داده بود در شهر فورت ورث ایالت تگزاس، 77 گزارش سرمازدگی ثبت شده است. مقامات بر این باورند که علت مرگ یک پسر 11 ساله در تختخواب خود در کونرو نزدیک هیوستون تگزاس در روز سه شنبه، سرمازدگی بوده که به دلیل قطع برق بر اثر توفان زمستانی رخ داده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم روز شنبه گزارش داد کارول اندرسون 75 ساله، کهنه سرباز که با مخزن اکسیژن نفس می کشید در شهر کروزبی تگزاس جان خود را از دست داد زیرا برق خانه او که مخزن اصلی اکسیژن را شارژ می کرد بر اثر توفان قطع شده بود.برخی از مردم هم در پی یافتن گرما، به ماشین های روشن یا کنار ژنراتورها پناه برد که مجموعه ای از مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت بر اثر گاز منوکسید کربن را به همراه داشت. روز شنبه، یک مرد 68 ساله و یک زن 44 ساله در ایالت لوئیزیانا بر اثر گاز گرفتگی بعد از قرار دادن یک ژنراتور در محل خواب خود دچار خفگی شدند.

مقام های تگزاس از ساکنان خواسته اند برای از بین بردن عوامل بیماری زای احتمالی در آب آشامیدنی قبل از مصرف آن را بجوشانند

شرایط سرما به گونه ای پیش رفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اعلام شرایط اضطراری در ایالت های تگزاس، لوئیزیانا و اوکلاهما موافقت کرد. روز شنبه کاخ سفید خاطرنشان کرد بایدن اعلامیه فاجعه بزرگ برای تگزاس صادر کرد تا منابع بیشتر فدرال برای رسیدگی به قطعی برق و کمبود آب در این ایالت مورد استفاده قرار بگیرد.

در ایالت های جنوبی آمریکا و به خصوص تگزاس برق میلیون ها مشترک برای چند روز قطع بود. علی رغم آنکه تا روز جمعه دمای هوا در تگزاس به بالای صفر رسید فرماندار این ایالت گفت که صدها هزار نفر کماکان بدون برق مانده اند. در این ایالت و لوئیزیانا مشکل کمبود آب سالم برای آشامیدن نیز وجود داشت. به ساکنان مناطقی از تگزاس هم که آب دارند گفته شده است آب لوله های انتقال برای نوشیدن و استحمام مناسب نیست و لازم است آب را قبل از مصرف حداقل برای دو دقیقه بجوشانند.

کاهش بی سابقه دما در این ایالت ها باعث آسیب دیدن لوله های تامین کننده آب شده و سیستم آب آشامیدنی را مختل کرده است. پایگاه خبری ان پی آر روز سه شنبه گزارش داد که از بیش از 8 میلیون نفر در تگزاس خواسته شده آب آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانند.

به همین دلیل، پنج دموکرات در کمیته انرژی و تجارت مجلس کنندگان آمریکا روز جمعه در نامه ای به گرگ ابوت فرماندار تگزاس این وقایع را نشان دهنده کمبودهای قابل توجه در آمادگی برای روبروه با بحران دانسته و تأکید کردند لازم است برای محافظت از جوامعی که به طور غیرمتناسب از قطعی ها متاثر شدند، کارهای بیشتری انجام شود.

سی بی اس روز شنبه گزارش داده بود در روزهای گذشته، در حالی که در بسکمک از خانه ها شیرهای آب آشامیدنی قطع شده، یافتن آب بسته بندی شده هم تقریباً غیرممکن شده بود و برخی از مردم ناچار شدند برف را بجوشانند.روزنامه وال استریت ژورنال هم گزارش داده مردم مجبورند در هوای فوق العاده سرد و زیر صفر در صف های طولانی برای خرید آب آشامیدنی بایستند. قفسه ها در فروشگاه های مواد غذایی هم بسرعت خالی می شوند.

توفان ساکنان برخی از ایالت های آمریکا را مجبور به خرید آب آشامیدنی بسته بندی شده کرد

خبرگزاری فرانسه روز جمعه با پرسی مک گی، ساکن هیوستون که در صف آب ایستاده بود مصاحبه کرده است. او گفت: از ساعت 5 اینجا ایستاده ام. الان ساعت 11:30 است و مجبورم باز هم بایستم. چاره ای ندارم. همه فروشگاه های اطراف ما آب تمام کرده اند. خیلی ناراحتم. یه بیمار دیابتی 94 ساله در خانه دارم. هیچ دارویی نداریم. هیچ... بنابراین، از لحاظ روانی خیلی به هم ریخته ام.

مشکل اصلی در آمریکا زیرساخت های نامناسب است. مت مارتوسی کارشناس آمریکایی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: ما خانه های و آپارتمان های قدیمی بسکمک در آمریکا داریم که حدود 20 الی 30 سال قبل با تجهیزات مانند پی وی سی های نامناسب ساخته شده اند؛ این شرایط بسیار سخت است و ماموران امداد و نجات ناچارند برای کمک به مردم که با ترکیدگی لوله های انتقال آب در خانه های شان روبرو هستند هر لحظه به منطقه ای بفرایند، ولی کارشان بی تاثیر است، این افراد درخواست های زیادی برای کمک رسانی دارند که قادر به پاسخگویی نیستند.

بحران آب در تگزاس موضوع جدیدی در آمریکا نیست، زیرا در سال 2014 هم با بحران آلودگی آب در منطقه فلینت روبرو شده بود؛ در آن زمان شهر فلینت بعد از جداسازی سیستم آب رسانی خود از سیستم آب رسانی شهر دیترویت خواست از رودخانه فلینت استفاده کند که بعد ها مشخص شد آب این رودخانه آلوده است. ساکنان این منطقه به علت استفاده از آب رودخانه فلینت دچار مسائل زیادی شدند و هنوز شکایات آن ها به نتیجه نرسیده است. در آن زمان باراک اوباما هم آلودگی آب رودخانه فلینت را تایید کرد. چند ماه قبل هم جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در یک تجمع تبلیغاتی گفت هرگز اجازه نخواهد داد که بحرانی مانند بحران رودخانه فلینت بار دیگر تکرار بشود.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه به همین دلیل نوشته است: در حالی که آب و برق در منطقه تگزاس در حال وصل شده است مخاطرات ناشی از شرایط نامساعد جوی برای زیرساخت های فرسوده آمریکا در سراسر این کشور نمایان است. توفان هان زمستانی باعث قطع برق در تگزاس، اوکلاهاما، می سی سی پی و چند ایالت دیگر شد. یک سوم تولید نفت در کشور مختل شد. سامانه های آب نوشیدنی در اوهایو از رده خارج شد. شبکه های جاده در سراسر کشور مختل شد و اقدامات واکسیناسیون در 20 ایالت مختل شد.

این روزنامه نوشته بخش زیادی از این زیرساخت ها چند دهه قبل و بر اساس این مفروضه ساخته شده اند که فضای محیطی اطراف آن ثابت باقی خواهد ماند، اما کنون تغییرات جوی این مفروضه ها را زیر سوال برده اند.

بیشتر روسای جمهور آمریکا وعده داده اند که زیرساخت های آمریکا را ترمیم کنند اما هیچ یک تا کنون به وعده هایشان عمل نکرده اند. باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا هم در دوره ریاست جمهوری گفته بود می خواهد این کشور از نظر وضع زیرساخت ها در دنیا به مقام اول برسد، زیرا سرمایه گذاران در کشوری سرمایه گذاری می کنند که زیرساخت های خوبی داشته باشد. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا هم گفت: ما می خواهیم بزرگراه ها، پل ها، تونل ها، فرودگاه ها، مدارس و بیمارستان های مان را بازسازی کنیم. ما می خواهیم زیرساخت های مان را بازسازی کنیم.

در آمریکا رویدادهای ناشی از بلایای طبیعی که میلیاردها دلار هزینه داشته است نسبت به گذشته افزایش یافته است و الگوهای آب هوایی نشان می دهد که چنین رویدادهایی درآینده افزایش خواهد یافت. آتش سوزی در جنگل ها یکی دیگر از حوادث طبیعی است که سوءمدیریت های مقام های آمریکایی در آن نمایان است. این اتفاقات هر ساله به نابودی بخش زیادی از جنگل ها و مراتع و نابودی هزاران هکتار زمین و سوختن خانه ها و منازل مسکونی می شود.

در نظر داشتن این نکته مهم است که وقوع آتش سوزی در بسکمک از نقاط آمریکا و دنیا پدیده شایعی است؛ درباره حریق سال 2018 در کالیفرنیا اما مسئله این است که آنها (طبق آمارهایی که ووکس نیوز گزارش داده) حدود 30 درصد نسبت به دهه گذشته سهمگین تر شده اند به طوری که تخریب های گسترده و تبعات مرگبار آنها را دیگر نمی توان در دسته بلایای طبیعی تقسیم بندی کرد.

به واقع، فعالیت های بشری سهم عمده ای در تشدید مخاطرات، هزینه ها و لطمات ناشی از آتش سوزی ها داشته اند. این مخاطرات، رو به گسترش هستند و این یعنی اینکه برای مناطق وسیعی از آمریکا، آینده پیش رو خطرناک تر است.

پایگاه خبری ووکس نیوز به همین دلیل نوشته است: آتش سوزی های کالیفرنیا از مفهوم بلایای طبیعی فراتر می فرایند، چون تصمیم های تعمدی و تبعات ناخواسته مربوط به توسعه شهری باعث شده مناطق زیادی از این ایالت به انبار باروت تبدیل شود

سکونت در جهت بلا

بسکمک از نواحی کالیفرنیا به طور طبیعی گرم و خشک هستند و بخش زیادی از سال، در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. اما جمعیت در این ایالت در دهه اخیر افزایش عمده ای داشته؛ مسئله ای که ایجاد نوعی همپوشانی میان مناطق پرخطر و مناطق دارای تراکم جمعیتی را به همراه داشته.

نقشه زیر نشان می دهد با افزایش جمعیت در ایالت کالیفرنیا تراکم جمعیت (سمت چپ) در مناطقی که خطر آتش سوزی در آنها بیشتر است، افزایش پیدا کرده است.

مطالعات انجام شده نشان می دهند انتظار می رود تا سال 2050 حدود 645 هزار مسکن در مناطقی که از حیث خطر آتش سوزی در شرایط قرمز قرار دارند ساخته شوند.

لین تالماچوف، یک سخنگوی سازمان اداره جنگل بانی و پیشگیری آتش سوزی به رسانه های آمریکا گفت: شاهد این هستیم که ساخت و ساز در مناطق در معرض آتش بیشتر و بیشتر می شود. 95 درصد جمعیت این ایالت، تنها در 6 درصد اراضی آن ساکن شده است.

کارشناسان بارها هشدار داده اند وجود 129 میلیون قطعه درخت خشک شده که در 8.9 میلیون جریب پراکنده شده خطری بالقوه برای وقوع آتش سوزی در کالیفرنیا به شمار می رود.

وجود این درختان باعث می شود در فصول گرم مانند اکنون، جرقه های کوچک آتش، رعد و برق یا اشتباهات انسانی به وقوع آتش سوزی های مهیب منجر شود.

وزارت کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر هشدار داده بود از نوامبر 2016 نزدیک به 27 میلیون قطعه درخت دیگر در ایالت کالیفرنیا خشک شده اند و احتمال دارد با توجه به هوای گرم باعث آتش سوزی در این منطقه شوند.

کریستال بکهام، عضو کمیسیون لیتل هوور که یک نهاد مستقل نظارتی در کالیفرنیا است به واشنگتن اگزماینر گفت: ازدحام درخت ها در جنگل های ما بیش از حد زیاد است.

وی گفت: مناطقی هستند که تعداد درخت ها در آنها چهار برابر تعدادی است که باید باشد. وقتی این همه درخت با این تراکم کنار هم قرار می گیرند، نمی توانند به آبی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند بنابراین در برابر خشکسالی، حشرات و بیماری آسیب پذیر می شوند. و وقتی که این درخت ها می میرند و خشک می شوند به تهدید برای آتش سوزی تبدیل می شوند.

کارشناسان می گویند در چنین شرایطی دو روش برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی وجود دارد. روش اول، ایجاد آتش های عمدی برای کنار زدن مواد قابل اشتعال از سطح جنگل و دادن فضای تنفس بیشتر به درختان است.

روش دوم این است که مسئولان درخت های کوچکتر را قطع کنند تا احتمال سرایت آتش به درخت های مجاور در جنگل های خشک را کاهش دهند.

روزنامه واشنگتن اگزماینر نوشته اجرای این پروژه ها هزینه بر هستند و سازمان ها مسئول در ایالت کالیفرنیا تا به امروز بخش اعظم بودجه های دریافتی را به مهار آتش سوزی اختصاص داده اند تا پیشگیری از آنها.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 29613

به "یخبندان و آتش سوزی؛ آیینه تمام نمای سوءمدیریت بحران در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخبندان و آتش سوزی؛ آیینه تمام نمای سوءمدیریت بحران در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید